Inlägg från: Anonym (ABC123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 12:31:41 följande:
    Du, jag vet att inte måste bodela, så du behöver inte dra det igen.

I det fallet jag skissade upp så anser nog kvinnan att hon har rätt att få dela på lägenheten om de separerar. Dessutom har hon lagen med sig. Och jag tror få skulle anse henne girig. Ja, du då.

Oj, vilka fördomar du har. Jag är lyckligt gift sedan 25 år, har aldrig bodelat, så sitt inte ens och antyd att jag skulle vara en girig människa när du inte vet något om mig. Till skillnad från dig så kan jag resonera om saker som inte berör mig, och sätta mig in i hur andra har det.

Däremot framstår du som väldigt bitter...
    Grattis till giftermålet, du behöver inte ens bry dig om sambolagen du har rätt till hälften av all oavsett.
    Vi är olika personer du och jag, jag ser helst ett samhälle där uprsprungliga avtal gäller, och där ingen ska kunna göra anspråk på din egendom bara för att dom flyttade med in, hellre ha ett omvänt att ansvar att det är upp till sambo att skriva samboegendom, om man nu inte var med och skrev på köpeavtalet. men det är tydligen för svårt för vissa, därför behövs lagen att reglera något som borde reglerats av 2 parter.

Om du tycker att det är bittert så får du gärna tycka det.
    Jag har inga problem att resonera och sätta mig in, men det innebär inte att jag måste vara för lagen.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 12:34:59 följande:
    Menar du att man får låna 85% till en bostad som bara äger 50% av? Dvs man får låna långt över panten?
    Ja varför skulle det vara ett problem, har du aldrig hört talas om par som köper bostad på en inkomst?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 12:46:48 följande:
    Ja, vi är nog ganska olika, du och jag. Jag skulle aldrig för få mig att kalla någon jag aldrig träffat för girig och antyda att denna anser sig vara en fin människa. Så det håller med dig om, vi är inte lika alls.
    Men kalla någon som du aldrig träffat för bitter går tydligen bra för det har du gjort.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 12:50:34 följande:
    Sedan tror jag att du har missuppfattat ganska mycket. Jag tror ingen i denna tråd tycker det är bra att folk utnyttjar andra, i alla fall har ingen skrivet det. Vi som försvarar sambolagen gör det inte för att vi tycker att man ska kunna lura folk, vi gör det för att vi värnar om de svaga, dvs anledningen till varför lagen infördes.
    Tror det eller ej det finns folk här på FL som anser att man måste bodela bara för att lagen säger så.
    Jag är också för att skydda den svagare partern, men vill hällre att det ska göras från början istället för att lagen ska kliva in och dela något som kanske inte ska delas.

Förspråkare av sambolagens största argument är alltid man kan skriva bort.
    Det är bättre att ha det omvänt, antingen följer man med till mäklaren, eller så tar sambos ett papper där man skriver samägande det är inte svårare bara annan text.
    Har man inte skrivit det så gäller ursprungliga avtal.
    Hur kan det vara svårt är det för stora krav?
    Fördelen är att ingen behöver åberopar några lagar eller kan ta något från någon annan, utan kraften ligger i om det finns avtal skrivna mellan sambo eller ej.
    Och ett sådant avtal kan man skriva när som helst , när man flyttar in, om ett år  när man får barn m.m.

Argument som bott i 25 år, fått barn m.m. är inte ett argument då det är lika lätt som att skriva bort sambolagen, det handlar bara om ren okunskap lathet att inte göra det och ibland girighet när man tar stöd av lagen, man ser sin chans till pengar.

Tyvärr är det så.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (liss) skrev 2017-07-09 12:33:26 följande:
    Det är väl givet att man delar upp gemensamma tillgångar om man separerar? Vad spelar det för roll vad ens ex eller dennes släkt tycker om en?
    Blir någon sur för att man tar del av det man har rätt till så är det deras problem.
    Visst det är bara roffa åt sig hälften av allt man kan om man nu känner för det.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 12:57:16 följande:
    Jo då, men inte att man ta lån på mer än panten. Idag får man inte ens låna 100%, bara 85%. Så nej, jag tror inte man får låna 1 000 000 om man bara äger ett hus värt 550 000 kr.
    Man får låna 85% på bostaden, dock inga regler att man inte får låna de resterande 15%.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 13:01:38 följande:
    Ja, jag gjorde det efter att du skrivit att jag var girig. Det låter väldigt bittert när man måste hitta på lögner om folk för att bevisa sin ståndpunkt, eller för att trycka ner folk.

Om du nu inte är bitter, så hade du kunnat argumenterat sakligt istället för att komma med personangrepp.

Sedan så skrev jag inte att du är bitter, jag skrev att du framstår som det. En viss skillnad. Medan du redan bestämt dig för att jag är girig, eftersom jag uppmades berätta om hur jag lurat någon,
    Du blandar nog ihop mig med någon annan, har inte spritt några lögner eller tryckt ned någon.
    Har argumenterat sakligt, men det anser inte du då du inte tycker som jag.

Är eller påstår att jag framstår är samma påhopp, men som sagt du får gärna tycka det men räkna med att ta samma sak tillbaka.

Ja jag vill gärna höra din historia då det är detta tråden handlar om, hur man utnyttjade sambolagen för att ta någon annan och då menar jag inte dom som köpt bostad med sin sambo, utan ni som bara flyttade med in och brukat den.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 14:08:46 följande:
    Ja, om man äger bostaden själv. Annars får man bara låna 85% på sin egen del.
    Rätt intressant det du skriver.
    Person A köper en bostad för att A+B ska ha någonstans att bo dvs inköpt för gemensamt bruk , betalar kontantinsats samt står för lånet på 85%.
    B skriver aldrig på ett endaste papper.
    Båda bor där en längre tid
    Sen väljer man att separera.
    Vem äger bostaden?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-09 14:04:05 följande:
    Du låter väldigt bitter. Har du fått dela med dig av många bostäders värde genom åren utan att lära dig att avtala bort sambolagen?
    Nej aldrig hänt.
    Däremot är jag enormt anti + lagen hur den ser ut idag, förstår tanken men den bör göras om, ifall den ska vara kvar, man ska tex inte kunna luta sig mot "gemensamt bruk" det måste krävas något mer.
    Tycker du inte själv att det ska vara svårt att hävda rätt till någon man aldrig skrvit på?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 14:20:44 följande:
    A äger bostaden, men enligt sambolagen ska de dela på den.

Men detta är inget svar på min fråga. varför tror du att man får låna på ett högre belopp än panten?
    Varför ska man dela på något som den andre äger, bra lag va?
    Jag vet inte vad du pratar om, jag har aldrig påstått att man får låna mer än bostadens värde.
    Vi har inte som norge hade förut där man fick låna 120% av värdet och tur är det.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.