Inlägg från: Anonym (ABC123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-10 21:50:48 följande:

TS verkar fixerad vid pengar. Hoppas TS inte är lika enkelspårig ute i verkliga livet som i denna diskussion.

Jag är kvar här så du kan prata direkt med mig, inga problem.
    Är det fult att prata om pengar?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Alexandra) skrev 2017-07-10 22:31:09 följande:
    Ja alltså han gick ju med på att försörja mig. Och nu de senaste åren när vi pratar om sambolagen verkar han rätt chill. Men är ju ändå en golddigger enligt din logik eftersom jag ej bidragit med något men ändå förväntar mig att bli utköpt sen om något skulle hända. Även om han varit emot det så hade jag ju gjort det liksom
    Du har inte förstått tråden.
    Ni är ju överens innan, det handlar om sådan som går in och tar bara för att man kan och gör det surt för den andra.
    Man beöver inte bry sig om lagen om man är överens, ni gör precis som ni vill.
    Vill han ge dig hälften eller vad det nu är trots att du inte bidragit med något fine, kul för dig då är det bara tacka och ta emot om du känner dig nöjd.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Alexandra) skrev 2017-07-11 15:14:29 följande:
    Klart jag förstår men du har tidigare skrivit att man är en golddigger och girig om man kräver att bli utköpt fast man inte bidragit med något.
    Du tycker inte att det är giirigt om någon vill ha hälften av din bostad som du köpt för att ni ska ha någonstans att bo?
    I en sådan situation är man girig, har man varit med och bidragit är det en annan sak.

Du hajjar nog.
  • Anonym (ABC123)
    TeresB skrev 2017-07-11 17:39:39 följande:
    Det är väl naivt?

Du har alla möjligheter att skydda dina tillgångar som både sambo och gift. Om en är hemma mer med gemensamma barn utgår jag ifrån att det är en sak man valt tillsammans med barnens bästa i åtanke?

Sätter man pengar så långt före sina barn gör man bäst i att avstå!
    Vem har sagt något om att sätta pengar för sina barn, jag sa bara att ingen tvingar en att vara hemma med barnen istället för att göra karriär.

Det är helt valfritt.
    Visst kan man skydda sina tillgångar, bara sjukt att man ska behöva göra det, man borde som ogift vara helt skyddad om inget annat avtalats.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-11 17:57:26 följande:

TS känns som en väldigt pengafixerad, egoistisk och osympatisk person.

Pga jag tycker att den som faktiskt är ägare till någon borde fortsätta kunna vara det, ja då får du tycka det.
    Märkligt att man kan tycka att någon är egoistiskt enbart för att man vill behålla det man kankse slitit för istället för att börja om från början.
    Du tycker inte själv att den som kräver något är den som är pengafixerad?
    Tänk efter lite på vad du säger.
  • Anonym (ABC123)
    Ess skrev 2017-07-11 18:02:54 följande:
    Nej, ts är fixerad vid boendet.
    Han ser inte helheten i ett pars ekonomi. Han ser att mannen har lagt in insatsen till huset och betalar sedan lån och amorteringar på det. Men resten då?
    I de flesta fall jobbar båda och om mannen står för huset så står hon för maten, barnens kläder och andra utgifter. Men det räknas inte.........
    Och om kvinnan inte gjort det och man inte har några barn, hur resonerar du då?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Ellie) skrev 2017-07-11 21:17:48 följande:
    En liten fråga bara - tycker du även att det ska vara samma om man gift sig? Att man ska behålla allt man äger. Eller är det då ok att man delar 50/50 oavsett vem som äger sakerna?
    Nej det tycker jag inte, det är en rätt stor skillnad att ingå äktenskap.
    Har dock inget emot äktenskapsförord.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-12 00:58:41 följande:

Den ekonomiskt starke kan vara en golddigger (fast lite fel uttryck) på det sätt att trots att den betalat mer så kan den också ha haft möjlighet att lägga undan sparpengar till sig själv, medans den med mindre pengar har lagt allt den har men ändå inte kunnat komma upp i "hälften".
    Vid en separation sitter en med kapital på banken och den andra inte.

Men allt beror ju på vad har gjort för ekonomisk överrenskommelse innan.

Så den som tjänar pengar ska inte kunna spara mer eller få behålla sitt kapital vid en separation, blir lite sossetänk på det sättet, tjänar du mer så ska du inte få behålla det.

Folk tjänar olika, och det funkar inte alltid att  unga par ska dela på allt.
    Poängtera att ett par är 22 år gammla separerar när dom är 26, ska de ene tvingas dela med sig av hälften av sitt kapital bara för att den tjänar mer och börja om från början.
    Det funkar inte riktigt.
  • Anonym (ABC123)
    Virriga Vera skrev 2017-07-12 06:45:48 följande:
    Varför är det skillnad?
    Att gifta sig innebär så mycket mer, vad man ingår tillsammans, vad man ärver , försäkringar m.m. så det är stor skillnad.

När man  gifter sig så ingår man ett äktenskap, framförallt skriver på.
    man delar då också på allt det tycker jag är fair game, vill man dela på all gift sig.

Som Sambos bor man ihop, samboskap behöver inte ens reigstreras.
    Du tycker inte själv att det är märkligt att någon kan hävda rätten till din egendom pga med motivering att det brukats gemensamt.
    Det är lite märkligt att det åtminstone inte krävs registrering av samboskap för att hävda "gemensamt bruk" det blir lite för lätt utan motprestation.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Ellie) skrev 2017-07-12 06:55:35 följande:
    Här är nog anledningen att det är så avvikande åsikter. Tror jag och många med mig inte tycker att det är stor skillnad mellan att ingå äktenskap eller vara sambos.
    Oh yes det beror nog på avikan åsikter, varför tycker du inte att det är stor skillnad,  utan samma lika?
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.