• Ida0310

Sover oroligt

Hej! Min son är 20 månader och dottern är 3 månader.

Dottern sover klockrent medans sonen sover otroligt dåligt. Han vaknar flera gånger om natten, skriker och är orolig men verkar inte direkt vaken. Verkar som drömmar skulle jag säga. Det har blivit så att jag och pappan får turas om att sova hos honom.

Han har alltid sovit ensam i sin säng, han har liksom inte tyckt om att sova med oss annars för att det blivit för trångt. Han sover inte i spjälsäng. Som sagt har det gått bra tidigare med natten. Men nu, vi sover Ingenting. Vi gör som vi alltid gör. Dock sover han mindre på dagarna i stället.

Han verkar inte ha ont och på dagarna är han glad och pigg.

Men, är det en fas han går igenom? Vad kan man annars göra?

Vill ju att vi alla ska få sova, man behöver ju det :)

Hur var era barn i 20 månaders ålder?

• Svar på tråden Sover oroligt
  • mammalovis

Välkommen till klubben! Vår son är född i oktober 15. Han har alltid vaknat flera gånger på natten i perioder eller enstaka nätter, men då lugnats och somnat om av amning. Nu har han ett enormt närhetsbehov och är mer gnällig på dagtid också. Amningen funkar bara ibland. Han har varit ledig från förskolan i 2,5 veckor. Det man märker när man är ute är att han utforskar omgivningen allt längre bort, utan att bry sig om att ha koll på var man är, så han behöver nog tanka mellan varven och sortera intrycken. Sedan har blivit oerhört pappig på sista tiden. Det är bara pappa som ska göra saker åt honom. Hela dagarna går han och tjatar pappa och mamma, då orden inte räcker till, men han gestikulerar ju vad han vill.

Vi försöker gilla läget och turas om. Han somnar hos sambon framåt 23-00 och bärs in till sin spjälsäng. Vi har nyligen tagit bort sidan helt till spjälsängen, som står kant i kant med min, så nu har han friheten att "komma och gå" som han vill. Det känns som att det har underlättat lite. Däremot märker jag att han inte gillar mörker och vägrar gå in i ett mörkt rum, så jag tror det är därför han blir gnällig på natten när han vaknar. En bra natt sover han fram till ca 7.

I natt har vi haft en usel, så han blev utburen till pappan i annat rum två vändor. Där har pappan fått hålla honom i handen och han fick till slut sova där i soffan som vi gör de nätter då jag inte duger.

Han sover fortfarande middag uppåt två timmar, men somnar väldigt oregelbundet mellan 11 och 16 typ. Att vi lägger oss tillsammans funkar bara när han är tillräckligt trött. När han gick på förskolan var han jättetrött vid 12 och sov i vagnen tre timmar tills de väckte honom.

• Ida0310

Det låter som våran son det :)

Vi har testat att ha smålampor men svagt sken för att se om det kan vara mörkret. Men han vaknar ändå och skriker. Vid fyra i morse låg jag och läste om Nattskräck.. Lite stämmer in på sonen. Ska höra med bvc i morgon om det kan stämma. Nattskräck ska tydligen vara rätt ovanligt..

Han sover inte dem timmarna han bör göra vid den åldern. Han har varit hemma ganska länge från dagis nu pga sjukdom, så han har börjat somna vid 20 i stället för 18,30 - 19 och vaknar 4. Sen är det full fart :)

Hoppas det är en fas..

Svar på tråden Sover oroligt