• Äldre 10 Jul 00:03
    3733 visningar
    5 svar
    5
    3733

    Fick aldrig någon faktura

    Nyligen flyttat och bland allt skräp jag har, hittade jag en gammal kamera, inköp för ca 8-9 år sen. Kom då att tänka på att jag aldrig fick någon faktura för den. Nu var det ju som sagt ett tag sen, o jag var ganska ung när jag köpte den. Låt oss säga att jag tog avbetalning på den, och jag antar att högsta avbetalningsplan ligger på 10 år: skulle det finnas en möjlighet att jag nu, 10 år senare får världens mäktigaste faktura med ränta o allt, eller är den "preskriberad"? XD Får seriöst panik när jag börjar tänka på det!

  • Svar på tråden Fick aldrig någon faktura
  • Äldre 10 Jul 00:11
    #1

    Har för mej att om man inte fått något betalningskrav på 2 år så kan man inte krävas på pengar. Jag köpte ett skåp från en snickerifirma för många år sedan. De skulle skicka faktura men gjorde det aldrig. Jag ville göra rätt för mej och kontaktade dom flera gånger och fick till svar att fakturan kommer. Till sist tröttnade jag och kontaktade en jurist för att få tips om hur jag skulle kunna betala skåpet utan faktura och utan att ha deras bankgironummer. Fick till svar att efter 2 år var det för sent för firman att kräva betalning. Jag gav upp och fick aldrig någon faktura. Firman, den gick i kk. Jag tror du kan vara lugn.

  • Äldre 10 Jul 00:12
    #2

    Preskriptionstiden är 3 år mot konsumenter, så du kan vara lugn om du inte hört något.

  • Äldre 10 Jul 00:15
    #3

    Ok, men gäller det även vid avbetalning? Antar att det skulle varit någon form av månadsavbetalning ( men som sagt, minns inte för det var så länge sen) där man får betala varje månad. Företaget ifråga har hunnit bli uppköpta av andra ägare och tycks inte ens längre ha kvar avbetalning som betalningmetod XD

  • Äldre 10 Jul 00:31
    #4

    En konsumentfordran preskriberas efter 3 år om det inte varit preskriptionsavbrott (tex faktura, inkasso krav, betalning) enligt konsumentköplagen.Har du inte hört från dem på 3 år behöver du inte betala om de kommer med ett krav. Om de kommer med faktura och du känner att du ändå vill göra rätt för dig ska du endast betala det ursprungliga kapiralbeloppet, inga räntor och avgifter. Men som sagt, du har möjlighet att lämna allt bakom dig.

  • Äldre 10 Jul 11:31
    #5

    Du tog den nog inte på avbetalning, har du inte betalat hade du garanterat få en påminnelse, inkasso kf etc.

    Väldigt vanligt att när man tar avbetalning att det är knutet till ett kort man får, tex på elgiganten.
    då har du betalt den den vägen genom kortfakturor som kommer månadsvis.

    Kanske nåt sånt?

Svar på tråden Fick aldrig någon faktura