• Anonym (mamman)

Min 10-åring kissar på sig

Jag har en dotter som är över 10år, hon blir snart 11 som kissar på sig ofta. 

Oftast blir hela trosorna blöta och lite av byxorna, sällan kissar hon ner sig helt fullständigt. 

På nätterna kissar hon ner sig fullständigt. Inte varje natt men ganska ofta. 

Jag har köpt ett kisslarm till henne, men hon kopplar bort det i smyg. 

Detta för att hon inte vill att vi ska märka att hon kissat på sig, för hon vill inte behöva duscha. 

Hennes urin luktar väldigt mycket, orsaken till det är bakterier i urinet, men läkaren vill inte behandla detta då dem tror att dessa bakterier håller andra dåliga bakterier borta. 

Vi har varit vid läkare, fått medicin mot förstoppning. Det hjälpte inte alls. 

Användigt klyx det hjälpte inte alls. 

Fått svindyra piller som ska användas till kvällen, de hjälpte inte alls. 

gjort flödeskoll, Ultraljud på kissblåsan mm. 

Läkaren säger att de kan inte göra mer, så nu är det "upp till oss" typ. För de vet inte vad som är felet. Mer än att hon troligen är "lat" vilket faktiskt tyvärr stämmer. 

Hon har fått kiss schema, men följer inte det. Hon ljuger om att hon har varit på toa och kissat, fast hon inte har när vi säger till. 

Tex om vi ska åka bort säger vi att alla måste gå och kissa, då säger hon att hon har gjort det för att sedan kissa på sig i bilen. För att hon ljugit om att hon kissat för att hon inte "orkat gå och kissa" 

Samma sak när hon ska åka hem från skolan, nästan varje dag är det kiss i trosorna. Hon har lovat att kissa innan hon åker hem, men gör det oftast inte. Så det blir kiss i trosorna då bussresan är lång. 

Hon gömmer gärna sina underkläder och byxor om hon har kissat på sig så vi inte ska märka detta. 

Eller som nu. Jag känner på doften att hon har kiss i trosorna (det luktar väldigt) 

hon säger att det inte är kiss i trosorna. 

Jag ber henne visa mig sina trosor, hon hävdar bestämt att det inte är kiss i trosorna. Hon tar fram trosorna och säger att det inte är kiss i dem, hon håller i dem. 

De är dyngsura av kiss, ändå hävdar hon att de inte är kiss. Tills jag tar på dem och säger att det är kiss i hela trosorna. Då blir hon förbannad och skriker "JAJA jag ska gå och byta... " 

När jag frågar varför hon inte bara byter och tvättar av sig när hon märker det själv, säger hon att hon inte vill, att det är jobbigt. 

Det är frustrerande att försöka få ett barn att bli kvitt med sina kissproblem när denna inte vill sammarbeta. Jag vet inte heller vad jag ska göra för att lösa detta Någon med några tips och råd?

Känner mig helt misslyckad. 

• Svar på tråden Min 10-åring kissar på sig
  • Mirja von Beau

Antingen något fysiologiskt problem typ uvi, eller så utsättas barnet för mycket stress.

• Anonym (mamman)
    Mirja von Beau skrev 2017-07-10 08:27:39 följande:

Antingen något fysiologiskt problem typ uvi, eller så utsättas barnet för mycket stress.

Det är inte UVI, hon är som sagt utredd av läkare. Har testat olika mediciner, olika hjälpmedel. 

Detta har pågått hela hennes liv mer eller mindre. 

Allt faller hela tiden tillbaka på att hon är för "lat" för att sköta sig. 

Vi gör kiss - scheman hon inte följer. 

Vi säger åt henne att gå och kissa innan vi ska åka, hon säger att hon redan gjort det. Vi vill inte gärna misstro henne eller sitta vakt och vakta henne. Men hon ljuger om att hon kissat, vilket hon erkänner. 

Eller som idag, hon kissade ner trosorna, för att hon inte gick och kissade när hon gick upp. 

Vi har haft "kissklocka" på henne, som säger till när det gått 2-3h, att det är dags att kissa igen. Hon trycker bara bort larmet. 

Hon har fått föra dagbok, men skriver bara i att hon har kissat. Fast hon inte har varit och kissat. 

När man pratar med henne om det hela, säger hon bara att hon inte vet varför hon inte går och kissar. Eller varför hon ljuger om det hela. Mer än att hon inte vill behöva duscha när hon kissat på sig. 

Vilket vi förklarat många gånger att hon inte behöver göra, för hon kissar inte på sig när hon sköter sig. Men hon sköter sig bara i 1-2 veckor sedan börjar hon ljuga igen. 

• Anonym (Siri)

Jag kissade själv på mig regelbundet både på dagtid och på natten tills jag var runt åtta år, jag vet inte vad som är normalt, i mitt fall var det ingen vuxen som utredde eller gjorde något åt det.

Eftersom din dotter skämms och inte vill be om hjälp tycker jag att ni ska berätta för henne hur hon ska göra. Visa hur hon ska sätta på tvättmaskinen med de nerkissade kläderna och att hon ska duscha och sätta på rena kläder. Visa hur hon bäddar rent i sängen och byter madrasskydd (jag antar att ni har det om det sker olyckor regelbundet)

• Anonym (Utvecklingsstörd?)

Är hon normalbegåvad i övrigt? Låter väldigt märkligt att man inte skäms över att kissa på sig i den åldern.

• Anonym (Adhd)

Har flickan någon annan problematik? Min dotter med adhd gjorde exakt samma sak. Det handlade om den lathet.

• Anonym (jfhsdkjfhk)

Är detta det ena problem hon har? Det låter ovanligt att en flicka är så lat att hon inte orkar gå på toaletten, och dessutom obrydd om det sociala stigma som det är att kissa på sig.

Finns tankar om en större problematik typ add eller Asperger?

• Anonym (Adhd)

Skickade innan jag var klar.. när jag förstod att det var ren lathet då ställde jag krav och konsekvenser för hennes beteende. Jag visade henne tvättmaskinen och lade fram lakan etc på kvällen så hon själv fick byta.Det hjälpte.

Barn med adhd är viljestyrka och det är ett utav deras sätt att visa att INGEN bestämmer över dem.

Jag säger inte att det gäller alla, men flertalet utav föräldrar med barn med adhd jag talat med har haft lite utav samms problem. :-/

• Mirja von Beau
    Anonym (mamman) skrev 2017-07-10 08:36:51 följande:

Det är inte UVI, hon är som sagt utredd av läkare. Har testat olika mediciner, olika hjälpmedel. 

Detta har pågått hela hennes liv mer eller mindre. 

Allt faller hela tiden tillbaka på att hon är för "lat" för att sköta sig. 

Vi gör kiss - scheman hon inte följer. 

Vi säger åt henne att gå och kissa innan vi ska åka, hon säger att hon redan gjort det. Vi vill inte gärna misstro henne eller sitta vakt och vakta henne. Men hon ljuger om att hon kissat, vilket hon erkänner. 

Eller som idag, hon kissade ner trosorna, för att hon inte gick och kissade när hon gick upp. 

Vi har haft "kissklocka" på henne, som säger till när det gått 2-3h, att det är dags att kissa igen. Hon trycker bara bort larmet. 

Hon har fått föra dagbok, men skriver bara i att hon har kissat. Fast hon inte har varit och kissat. 

När man pratar med henne om det hela, säger hon bara att hon inte vet varför hon inte går och kissar. Eller varför hon ljuger om det hela. Mer än att hon inte vill behöva duscha när hon kissat på sig. 

Vilket vi förklarat många gånger att hon inte behöver göra, för hon kissar inte på sig när hon sköter sig. Men hon sköter sig bara i 1-2 veckor sedan börjar hon ljuga igen. 

Men tycker du inte själv att det är märkligt att någon 10-åring utan fysiologiska problem kissar på sig? Inte en aning om hur du upplever ert familjeliv, men tydligen har hon några problem.

Det är väl bara att prata med henne.
  • Anonym (Hmm)

Det behöver inte vara något annat. efter som TS skriver att hon har varit hos läkare med barnet så antar jag att dom även har pratat om andra diagnoser så som ADD eller asperger.
    våran son gjorde exakt samma sak han sa att han hade kissat sedan tio minuter senare kissade han ner sig. om vi skulle åka iväg längre med bil gick vi alltid med han till toaletten för att vara säker på att han försökte kissa, där kunde han sitta i tio minuter utan att det kom kiss och efter en kvarts körning kissade han ner sig. Detta problem var aldrig på dagis där gick det jätte bra från ca 3 år ålder. när han var drygt 5,5 år frågade jag Louise Hallin (podden Kära barn) hon gav då rådet att börja med blöja igen hemma. jag satte mig med pojken förklarade att från och med nu är det blöja som gäller när han är hemma och att han själv skulle säga till när han inte ville ha blöjor längre utan börja kissa på toaletten. det tog tre dagar sedan sa han en morgon "mamma idag behöver jag inte ha blöja på mig jag skall inte kissa ner mig mer" och mycket riktigt inte en enda olycka sedan dess. 

Ja nu är det skillnad på 5,5 år och 10 år våran grabb hade och har fortfarande nattblöja så han är ju liksom van med blöjan så det var aldrig några protester ifrån hans sida.

men i ert fall kanske den bästa lösningen är att barnet får tvätta och byta sängkläder själv. ta hand om sina konsekvenser helt enkelt. 

• McIris

Hade det varit mitt barn( har också en snart 11-årig dotter) hade jag absolut ringt till BUP, skolkurator eller annan barnpsykiatrisk mottagning.

Eftersom man inte kan finna fysiska orsaker skulle jag tänka att det, som många påpekat, det är psykologiskt. Framförallt finna orsaken till att ett så stort barn inte verkar försöka få bukt med ett så allvarligt bekymmer. Hon samarbetar inte vilket verkar märkligt. Som andra skriver, har hon andra intellektuella, känslomässiga eller sociala svårigheter. Det är inte ett för åldern adekvat beteende.

Utsätts av någon?

Svar på tråden Min 10-åring kissar på sig