• Anonym (D)
    Äldre 10 Jul 13:20
    4917 visningar
    13 svar
    13
    4917

    Oklart besked på RUL. Hur lång tid ska man vänta?

    Är det rimligt att få en återbudstid på ett ultraljud 4 dagar senare när en barnmorska sagt att hon "eventuellt tror" att bebisen kan ha LKG (läpp-käk-gom spalt?)

    Bebisen var livlig och bm hade inte tid att slutföra kontrollen antagligen pga hon skulle iväg. (På väg till parkeringen sprang BM förbi oss i privata kläder och kastade sig in i sin bil.)

    Vi fick ingen mer information än så och var ganska ställda/chockade över hur undersökningen avslutades.

    Håller på att dö inombords av oro, sover dåligt och kan knappt sköta mitt jobb.

  • Svar på tråden Oklart besked på RUL. Hur lång tid ska man vänta?
  • Anonym (G)
    Äldre 10 Jul 13:24
    #1

    Jag förstår dig. Maila/ ring henne. Om inte hon svarar så ring receptionen. Antar att du har flera obesvarade frågor.

  • Anonym (D) Trådstartaren
    Äldre 10 Jul 14:31
    #2

    Har ringt idag men fick besked att jag måste invänta min tid hur dåligt jag än mår..

  • Anonym (?)
    Äldre 10 Jul 15:27
    #3

    Men varför denna panik? Det är inte direkt någon dödsdom! Ja klart att det blir jobbigt med operationer, men sen kommer barnet leva precis som vem som helst.

  • Äldre 10 Jul 15:40
    #4

    Hej!
    Vi fick en son -16 med lkg och de hade inte sett det på rul. Har du frågor osv får du gärna fråga mig har precis gått igenom första året :) han är underbar och precis som vilken unge som helst fast med ett ärr på läppen. Kram

  • Anonym (D) Trådstartaren
    Äldre 10 Jul 15:42
    #5
    Anonym (?) skrev 2017-07-10 15:27:27 följande:

    Men varför denna panik? Det är inte direkt någon dödsdom! Ja klart att det blir jobbigt med operationer, men sen kommer barnet leva precis som vem som helst.


    Paniken uppstår av att jag får en kanske-diagnos ställd av en BM som rusar iväg. Kvar står jag med flera obesvarade frågor som är oerhört jobbiga att bara gå och undra på oavsett om det är en dödsdom eller ej.
  • Anonym (D) Trådstartaren
    Äldre 10 Jul 15:43
    #6
    Polett skrev 2017-07-10 15:40:05 följande:

    Hej!

    Vi fick en son -16 med lkg och de hade inte sett det på rul. Har du frågor osv får du gärna fråga mig har precis gått igenom första året :) han är underbar och precis som vilken unge som helst fast med ett ärr på läppen. Kram


    gärna!tack <3

    Inväntar andra ultraljudet i veckan. Kommer höra av mig efter det!
  • Äldre 10 Jul 20:40
    #7

    Kanske nåt privat och väldigt viktigt hände, därav hennes brådska? Ha lite empati.

    Om fyra dagar får ni veta, håller tummarna att allt är bra.


    BF feb 2018
  • Anonym (!!)
    Äldre 10 Jul 21:21
    #8
    Anonym (D) skrev 2017-07-10 15:42:08 följande:
    Paniken uppstår av att jag får en kanske-diagnos ställd av en BM som rusar iväg. Kvar står jag med flera obesvarade frågor som är oerhört jobbiga att bara gå och undra på oavsett om det är en dödsdom eller ej.
    Du vet väl att bm också har privatliv familjer och vänner?. Hon hade nog bråttom av en anledning liksom. Och nej er bebis är inte viktigare för henne än hennes familj. lKG är dessutom inget dödligt så chilla lite liksom. Världen kretsar inte kring dig.
  • Äldre 10 Jul 21:26
    #9

    Fyra dagar låter väldigt snabbt. De jag känner som har fått uppföljnings- UL har fått vänta 1-2 veckor. Och som andra skrivit, det är ingen dödsdom. De flesta får bara ett ärr som minne.

  • Äldre 10 Jul 22:00
    #10

    Jag tycker att ni som avfärdar TS med att hon överdriver borde ta och läsa på lite. LKG kan vara enkelt att åtgärda, men det är ofta ett digert program med flera operationer under hela uppväxten. Det är inte heller sällan del av ett syndrom, så att bagatellisera det hela är inte vidare hjälpsamt.

    TS, jag hamnade själv i limbo under min graviditet där jag inte visste om mitt barn var svårt sjukt/skadat, så jag kan ana vilken oro du känner. Det som hjälpte mig var att jobba hårt och distrahera mig under ovissheten. Tids nog får du visshet och just ni finns inget du kan göra för att förändra fakta. När ni vet mer är det lättare att strukturera tankarna.

  • Anonym (D) Trådstartaren
    Äldre 10 Jul 22:32
    #11

    Lite egoistiskt sett så vill jag såklart ha stöd och omtanke när jag lägger ut ett sånt här inlägg. Främst då jag inte har någon annan att ventilera med och känner mig väldigt ensam i frågan.

    Jag kan mycket väl förstå barnmorskans stressiga yrke, att LKG Inte är en dödsdom med mera. Men samtidigt tampas jag med känslor jag behöver lite stöd i.

    Tack till er som har varma kommentarer och råd när man känner sig så här nere, carabellis, polett och anonym g!

  • Äldre 23 Jul 00:59
    #12

    Hur gick det? ?

  • Äldre 23 Jul 01:00
    #13

    <3

Svar på tråden Oklart besked på RUL. Hur lång tid ska man vänta?