• Marre22

Hur introducera rutiner kring nattning?

Vår lilla tjej är 7 veckor och som jag vet så är det svårt att få till rutiner, allt går i ett.

Hon sover nu i en bedside-crib bredvid vår säng, hela nätterna. Vid 22.30 när vi går och lägger oss, så pussar jag på henne, drar upp speldosan och lägger ner henne. Givetvis äten, tvättad och pyjamas på. Hon sover till 02.00-03.00 då det är en amning och sedan stoppar jag tillbaka henne, och hon sover vidare till 06.00.

Vi har alltså rätt behagliga nätter, egentligen helt utan att vi fokuserar på rutiner.

Hon kommer inte kunna ligga i bedside-criben länge, utan tanken är spjälsäng.

Först i vårt sovrum och sedan i eget rum.

Hur har ni gjort när ni introducerat det?

När kan man börja lägga tidigare?

Är det närmare året som man nattar tidigare?

Det känns svårt att ligga nära och få mysstund innan nattning i spjälsäng...

Tacksam om ni har några kommentarer.

Hoppas ni förstår att det inte handlar om att det ska göras nu på en gång, nu njuter vi av att dag och natt går ihop.

• Svar på tråden Hur introducera rutiner kring nattning?
  • lövet2

Det började bli lite rutiner när jag gick över från amning till välling, runt 1 år alltså. Då började jag med någon form av nattkläder och så satte vi oss i TV-soffan med flaskan. När barnet somnat, så bar jag över honom/henne till sängen. Det blev lite fastare tider också, för med amningen var det ganska flytande tider.

• blomman 2

Jag gjorde som ni i princip ,att jag hade min dotter i en korg bredvid mig och hade lugna nätter med endast ett uppvak med mat som ni beskrev. Fast jag lade dottern i säng redan vid kl:18.00. Sov sedan till kl:06.00 med endast ett mål på natten och somnade fort igen. Dottern sov inte så mycket middag,1 1/2 - 2 timme mitt på dagen sedan först till natten. Var så nyfiken på allt! Eftersom jag var ensamstående så hade jag inte bråttom att få henne i säng,men vid 1 1/2 år fick hon en egen säng i mitt sovrum,en säng från Ikea där jag tog bort gallret på ena sidan och ersatte den med en bräda så hon kunde kliva ur själv,hon älskade sängen och sov där från första natten! Hade säkert kunnat lägga henne där tidigare men JAG bar inte riktigt beredd till det hihihi.

• blomman 2

Ps. Jag har alltid haft "sovmusik" på vid nattningen,satte mig bredvid sängen på en låg pall och klappade henne lätt till sömns. Började förbereda nattningen med samma rutin sedan hon var bara några månade,vid samma tid varje kväll oavsett veckodag. Vi bytte till pyjamas,plocka upp leksaker i vardagsrummet,amning/välling,sängen och musiken på. Vi förberedde detta en timme innan det var sovdags. Har aldrig haft problem med sovrutinerna,inte ens idag då hon är nio år. De har alltid varit lugna och mysiga.

• jjeessiicahh

Min dotter har sovit i sin spjälsäng från dag ett. Rutiner kommer med tiden tycker jag. Hon har dock alltid somnat sent. Runt 20-2130. Vid 6 månader flyttade jag in henne i sitt rum och allt har bara flytit på. Hon fyller ett imorgon och somnar själv på kvällarna utan problem (sålänge det inte är tänder på g) hon äter dock fortfarande 1 gång nattetid, förhoppningsvis slutar vi med det snart med.

• karamellflickan

Mina både barn har sovtiden kommit av sig själv. Den ena kunde inte som riktig bebis kunna somna för natten förrän efter 21, då denne var som piggast och gladast då. Den andre somnade redan vid 19. Sedan har tiderna ändrats allt eftersom de blivit äldre

• Mira76

Håller med om att det är svårt att göra nattningen mysig med spjälsäng. Vi hade spjälsäng endast en kort tid för vår dotter, men tyckte att allt bara handlade om att lyckas lägga ner henne där utan att hon vaknade, då hon somnat i famnen..eller att nästan tvinga henne att ligga där mot hennes vilja när man försökte få henne att somna.

Det slutade med att vi gjorde en jättesäng av tre vanliga 90-sängar.. Dottern sov innerst, mot väggen, sen jag, sen min sambo..Jättemysigt och jag önskar vi hade gjort så från början! :)

Svar på tråden Hur introducera rutiner kring nattning?