Orolig, ska jag ringa förlossningen?
När jag var gravid med mitt andra barn så älskade mitt Sf-mått lite runt vecka 36. Jag och bm hade redan kommit överens om att jag skulle få TUL pga att mitt första barn var stort, men det lät på henne som att hon velat skicka mig på det ändå. Minns inte måtten men gick från lite över mittkurvan till lite under. Allt såg bra ut på TUL, bebisen blev skattad till -11% (vilket oroade mig lite när första var så stor).
Efter två veckor hade magen växt igen, men två veckor senare, 40+0, hade måttet krympt flera cm och jag hamnade på lägsta kurvan! Fick TUL igen, och då blev bebis skattad till -2%, dvs nästan prick på medel och god tillväxt. Det fanns ok med fostervatten. Han kom ut och vägde 3600 41+2, dvs lite under medelvikt. Inga tecken på tillväxthämning, fin moderkakan, och han mår bra. Han bara sjönk ner rejält antagligen. Jag tappade också lite i vikt sista tiden. Så ibland är det inget konstigt trots krympande (!) SF-mått.
Men det är MVC du ska ringa och berätta om din oro. Förlossningen ringer man vid akuta åkommor. MVC är ansvariga för att skicka dig på ev. TUL. Var tydlig med din oro och önskan så blir du förhoppningsvis bra bemött. Jag hade en jättebra barnmorska och när jag bad om extra kontroller fick jag det.