• VickeJ

Okej att pappan lämnar sina två små i nästan en vecka?

Hej,

Jag är mammaledig med våra två små barn - den ena är 20 månader och den andra är 3 månader. Pappan är hemma med familjen 3 hela dagar i veckan och träffar våra barn ca 3 h efter jobbet de resterande dagarna i veckan.

Han bestämde sig för att åka iväg till sommarstugan själv i år och har nu varit borta i snart 3 nätter. Jag märker av att barnen är annorlunda, den lilla får mer skrikstunder och vår 20-månaders hade svårt att somna ikväll och sa pappa ganska sorgset. Hen låg tyst med ögonen öppna väldigt länge.. Inget bråk eller så, kunde helt enkelt inte sova. Hen är annars väldigt mammig även om hen tycker om sin pappa också..

Jag tycker det är jätteilla att han bestämde sig för att åka ifrån vår 3-månaders bebis i nästan en vecka och nu när jag ser att det påverkar vår andra som också är liten så blir jag ännu mer förbannad på honom..

Vad tycker ni, är det okej att lämna sina två små barn för nästan en vecka? Vet ni hur det kan påverka barnen i framtiden?

Han skyller bara på att det är jag som är anknytningspersonen men de spenderar ju mycket tid med honom också även om de oftast föredrar mig när vi båda är hemma.

• Svar på tråden Okej att pappan lämnar sina två små i nästan en vecka?
  • trappstege

Jobbigt för stunden, men spelar ingen som helst roll i längden.

• Lena

Konstigt att han vill det och jag hade inte orkat med att vara ensam med två små barn en vecka

• fluu

Det beror väl på anledningen. Om det handlade om något superviktigt som inte kan skjutas upp eller han exempelvis var jättedeppig och behövde vara själv lite så hade jag stöttat min man i det. En ren nöjesresa hur som helst hade jag kanske inte stöttat. Men jag tror inte att barnen kommer att bli traumatiserade av det liksom.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist

Ser inga problem med detta. Jag var ensam med min tremånaders en vecka, det påverkade inte relationen alls (nöjesresa).

Min systers njurarna man var mycket utomlands när mina syskonbarn var små, dessutom så var han och seglade en vecka varje år.

• Carambolan

Barnen klarar sig nog fint, de är ju med dig. Däremot tycker jag att det är rätt svinigt gjort mot dig. "Han bestämde sig för att åka iväg ..." tycker jag inte är en attityd man kan ha med familj, då får man planera tillsammans. Sen kan planerna självklart innehålla ensamtid men att vilja spendera en hel ledig vecka borta från sina barn låter konstigt i mina öron. I alla fall om han bara har 5-6 veckor semester på ett år som de flesta...

• Annita

Ingen fara alls för barnen, som jag ser det. Men att han åker ifrån dig verkar ju inte rimligt nånstans. Hur länge ska han vara borta?! 

Jag har på känn att du innerst inne är ganska arg för att han lämnar dig med allt jobb, och så försöker du hitta andra argument, som att det inte skulle vara bra för barnen. 

Jag har själv erfarenhet av att bli lämnad ensam med två små barn (dock ett och två är gamla) medan pappan var borta ca en vecka på nöjessemester. Kan säga att det skadade förhållandet jättemycket (även om det var mycket annat som inte var bra, också). 

Undrar vad som skulle hänt om jag hade sagt "jag tror att jag kommer att ha svårt att förlåta dig om du åker på fiskesemester just i år", istället för det jag sa "javisst, kul för dig, det går säkert bra här hemma"...

Tänk efter - är det verkligen mest barnen du är orolig för...?

• Joo3221414

"Han bestämde sig..." Är det verkligen rätt att han ska ensam ta det beslutet att åka iväg? Säg åt han att det är din tur nästa vecka då. Han tar barnen dygnet runt, fixar mat, städar och allt som hör till ensam i en hel vecka medans du ligger ute i solen med en bok och ett glas vin :)

Svar på tråden Okej att pappan lämnar sina två små i nästan en vecka?