• Anonym (Vill köra!)

Måste diagnos anges till körskolan?

Jag har diagnos ADD, 35 år och fick körkortstillståndet innan diagnosen sattes. Jag har aldrig fått utskrivit adhd-medicin eller andra mediciner av den typen, enbart SSRI, låg dos (sertralin) för nåt år sen som jag bara använd några veckor innan jag lade den åt sidan. Jag har inga problem med utbrott, impulser och liknande som kan störa i trafiken. Däremot höger/vänster och ibland dåligt minne ofta relaterat till hög stress.

Frågan är: måste jag tala om för körskolan eller transportsstyrelsen nu i efterhand att jag har en diagnos när jag ska ut och övningsköra?

Finns där någon som vet med relativt stor säkerhet ifall jag går säker om jag inget nämner?

• Svar på tråden Måste diagnos anges till körskolan?
  • Anonym (Vivi)

Du har ingen skyldighet att berätta för kreti och pleti förutom om du råkar få ett till juridiskt dokument som frågar efter sjukdom/funktionsnegsättning bör du rimligtvis fumylla i det sanninfsenligt.

• Snuttis2

Läs på Trafikverket hemsida, för flertalet diagnoser krävs ett läkarintyg för att få körkortstillstånd !

Att ha en Diagnos i sig brukar inte innebära en försämrad möjlighet till körkort, men jag tror att du har skyldighet att informera i samband med att du tar körkort!

• Anonym (Sara)
    Snuttis2 skrev 2017-07-11 04:44:02 följande:

Läs på Trafikverket hemsida, för flertalet diagnoser krävs ett läkarintyg för att få körkortstillstånd !

Att ha en Diagnos i sig brukar inte innebära en försämrad möjlighet till körkort, men jag tror att du har skyldighet att informera i samband med att du tar körkort!

Fast nu har hon ju redan körkortstillståndet så nej jag anser inte att hon behöver uppge sin diagnos för körskolan, det har dom faktiskt inte med att göra.
  • Nyfikna72

Behöver och behöver. För att utbildningen ska kunna göras på bästa sätt så är det ju bra att de vet om det. Vad spelar det för roll?

• Anonym (Ellie)

Det är upp till läkaren som ställde diagnosen att informera transportstyrelsen om hen anser att du inte är en lämplig förare.

Svar på tråden Måste diagnos anges till körskolan?