• meicc

    NIPT test, hur ser svaret ut

    Hej,

    Har gjort nipt via Karolinska. Det har hittills bara stått att jag ska försöka igen imorgon kväll då inget resultat finns att tillgå. Men nu står allting med utom själva resultaten. Någon som fått så? Vet ni har lång tid efter det kom upp. De visar ju bara normalsvar där så nu är jag så klart rädd att det är avvikande bara för det inte finns några siffror...

  • Svar på tråden NIPT test, hur ser svaret ut
  • cissi82

    Väntar oxå, när gjorde du ditt prov? Får man fråga vad du fick för kub svar? Lr har du gått direkt på nipt?

  • meicc
    cissi82 skrev 2017-07-11 13:06:12 följande:

    Väntar oxå, när gjorde du ditt prov? Får man fråga vad du fick för kub svar? Lr har du gått direkt på nipt?


    Hej

    Lämnade provet den 4/7 och fick svaret nu, allt var normalt! Så det gick jättefort! Det stod inga siffror utan bara att det var normalt. Och så kunde man klicka på en knapp för att få veta könet.

    Man skulle klicka sig vidare för att få upp resultatet, missade det för jag var så stressad. Det står att de laddar upo svaret på kvällen men mitt kom vid lunch.

    Vi fick 1/567 på trisomi 21. På trisomi 13 och 18 hade vi 1:20000. I vårt landsting erbjuds man automatiskt NIPT om man hamnar mellan 1:50- 1:1000.
  • cissi82

    Grattis, va skönt att allt såg bra ut!
    Hoppas få svar i början av nästa vecka då...lång väntan

  • meicc
    cissi82 skrev 2017-07-11 19:29:19 följande:

    Grattis, va skönt att allt såg bra ut!

    Hoppas få svar i början av nästa vecka då...lång väntan


    Håller tummarna!
  • Anotherone

    Jag gjorde inte via KS utan mitt prov skickades utomlands, till Storbritannien tror jag. Resultatet fick jag först via telefon, att det var ok. Och sen i pappersform hem i brevlådan. Siffrorna stod en för varje testad trisomi typ "fostret bär med 99.86% säkerhet inte på trisomi 13" osv. Man kunde även se så att barnet hade en korrekt uppsättning könsceller vilket vi bockade i och sen själva könet men den rutan lämnade vi för vid det laget i graviditeten var vi inte överens om ifall vi ville veta kön eller ej.

  • meicc
    cissi82 skrev 2017-07-11 19:29:19 följande:

    Grattis, va skönt att allt såg bra ut!
    Hoppas få svar i början av nästa vecka då...lång väntan


    Hej, har du hört något ännu?
  • meicc
    Anotherone skrev 2017-07-12 00:15:47 följande:

    Jag gjorde inte via KS utan mitt prov skickades utomlands, till Storbritannien tror jag. Resultatet fick jag först via telefon, att det var ok. Och sen i pappersform hem i brevlådan. Siffrorna stod en för varje testad trisomi typ "fostret bär med 99.86% säkerhet inte på trisomi 13" osv. Man kunde även se så att barnet hade en korrekt uppsättning könsceller vilket vi bockade i och sen själva könet men den rutan lämnade vi för vid det laget i graviditeten var vi inte överens om ifall vi ville veta kön eller ej.


    Fick mitt på brev igår också och fick inga siffror alls, utan bara att det var normalt på de olika trisomierna och på antal könskromosomer.
  • Anotherone
    meicc skrev 2017-07-18 09:03:42 följande:

    Fick mitt på brev igår också och fick inga siffror alls, utan bara att det var normalt på de olika trisomierna och på antal könskromosomer.


    Då är det nog olika hur det presenteras beroende på vilket institut som utfört testerna .
  • meicc
    cissi82 skrev 2017-07-18 19:25:27 följande:

    Meicc, Nepp inget svar än....

    Skönt att ditt va ok , grattis


    Till mig sa de att det är positivt att få vänta på svaret för tog det lång tid att ta det så var det inte högprioriterat, alltså goda nyheter. Så hoppas det stämmer för er!
  • meicc
    cissi82 skrev 2017-07-21 16:20:18 följande:

    Meicc idag kom det ett provsvar och allt såg bra ut äntligen är väntan över !


    Åh vad skönt! Grattis!
  • Tonivoy

    Fick samma nyss, står ingenting på hemsidan. Bara tomma "resultat". Fast dom sa att vi ringer om de e dåliga nyheter och då kommer du inte kunna se resultaten?

    Hur ska ja tolka detta då? Varför ändrar dom ens på sidan i sånna fall utan att ringa så man blir nervös? Vi gjorde nipt via Karolinska

  • meicc
    Tonivoy skrev 2017-08-04 20:50:18 följande:

    Fick samma nyss, står ingenting på hemsidan. Bara tomma "resultat". Fast dom sa att vi ringer om de e dåliga nyheter och då kommer du inte kunna se resultaten?

    Hur ska ja tolka detta då? Varför ändrar dom ens på sidan i sånna fall utan att ringa så man blir nervös? Vi gjorde nipt via Karolinska


    Klicka till vänster i kolumnen på NIPT så kommer alla provsvaren fram och blir synliga!
  • Anateresa
    meicc skrev 2017-07-18 09:03:42 följande:

    Fick mitt på brev igår också och fick inga siffror alls, utan bara att det var normalt på de olika trisomierna och på antal könskromosomer.


    Vart gjorde du testet?
  • Livetsgång

    Fick mitt provsvar via post idag 12 dagar efter jag tog NIPT.

    Svaret skrivs i Skåne på detta vis enligt mitt brev


    "Analysen av NIPT-provet är nu avslutat och visar på ett normalt analysresultat avseende kromosomerna 13, 18 och 21"

    Så i Skåne visas resultat svaren som "Normalt analysresultat" när proverna är bra.

Svar på tråden NIPT test, hur ser svaret ut