• Rednit

Bostadslån - hur mycket bör jag belåna mig?

Ska köpa min första bostadsrätt men undrar hur mycket jag bör belåna mig? I finare områden är jag intresserad av lägenheter för ca 3 mkr men i förorten hittar jag lägenheter för ca 2,1-2,5 mkr. Jag har till kontantinsats för samtliga av dessa bostadsrätter men hur mycket bör jag belåna mig? Är det bättre ekonomiskt att köpa en billigare lägenhet och låna mindre eller köpa en dyrare lägenhet = högre lån men samtidigt i ett "finare" område?

• Svar på tråden Bostadslån - hur mycket bör jag belåna mig?
  • Carambolan

Hur långsiktigt kommer du kunna bo i din första bostadsrätt? Finns det plats för sambo? Finns det plats för ett barn? Två? Ju mer långsiktigt desto större lån hade i alla fall jag vågat ta. Då kan man leva med att bo ut en konjunktursvängning, men det är inte lika kul att vara fast i en etta.

Väg också in din andel av brfernas lån som om de var dina egna, för den huvudvärken kommer bli din om räntorna går upp.

• Rednit

Jag tänkte en 2:a, blir fler kvm om jag köper billigt och färre om jag köper dyrare (pga områdespriserna). Jag tänkte väll det som ett första boende och sen eventuellt flytta vidare, men såklart det skulle få plats en sambo men inte barn. Är bara 22.

• Anonym (Roy)

I din situation skulle jag köpa en dyrare lägenhet i ett "finare" område då jag tror att det är störst chans till stabil värdeökning där. Detta så länge du har en stadig inkomst med ekonomiskt utrymme förstås.

Ett område som gränsar till ett finare område och är på uppåtgående kan vara ett bra alternativ. Stabil förening med lägre månadskostnad och trevligt läge är bra ur investeringssynpunkt också tänker jag.

• Carambolan

Jag skulle också se mig om efter "uppgående" närområden om jag var du, om du ser bostaden som en språngbräda vidare. Kolla var de nya t-banesträckningarna går till exempel och var kommunikationerna kommer förbättras de närmaste åren. Även om du inte kommer bo kvar till 2025 så kanske nån annan betalar bra för att t-banan kommer komma om 2-3 år.

• Anonym (12345)

Köp i ett finare område.
    Eller nyprodution i ett nyetablerat område, då brukar man också se en uppgång.
    Det är inte bara försäljningspriset som avgör utan också avgiften till föreningen, man vill att den ska vara så låg som möjligt, det är bättre att lägga pengar på lån än månadsavgiften som man aldrig får tillbaka.

Jag hade inte slängt in mer än 15% kontant det man måste.
    Det gör så lite på månadskostnaden om du slänger in 20 eller 30% då är det bättre att spara pengar tex i en fond.

• Anonym (Roxen)
    Anonym (12345) skrev 2017-07-11 20:35:45 följande:

Det är inte bara försäljningspriset som avgör utan också avgiften till föreningen, man vill att den ska vara så låg som möjligt, det är bättre att lägga pengar på lån än månadsavgiften som man aldrig får tillbaka.

Men det beror ju på vad avgiften går till också. Viktigt att lusläsa årsredovisningarna. En förening med avgifter långt under vad som är normalt för andra BRF med fastigheter i liknande skick skulle jag granska extra noga innan jag köpte. Risk att man köper dyrt pga låg avgift och sen får se en skenande avgiftsnivå för att styrelsen är kass. Dubbelkolla framförallt föreningens skuldsättning och räntekostnader (förslagsvis utslaget på din andel i föreningen så ser du vilken extra skuld du "köper") samt vad de har för underhållsutrymme och utrymme för amortering.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Roxen) skrev 2017-07-11 23:59:37 följande:
    Men det beror ju på vad avgiften går till också. Viktigt att lusläsa årsredovisningarna. En förening med avgifter långt under vad som är normalt för andra BRF med fastigheter i liknande skick skulle jag granska extra noga innan jag köpte. Risk att man köper dyrt pga låg avgift och sen får se en skenande avgiftsnivå för att styrelsen är kass. Dubbelkolla framförallt föreningens skuldsättning och räntekostnader (förslagsvis utslaget på din andel i föreningen så ser du vilken extra skuld du "köper") samt vad de har för underhållsutrymme och utrymme för amortering.
    Rätt vanligt att gamla föreningar i sthlm inte har lån eller rätt lite lån.
  • Anonym (Roxen)
    Anonym (12345) skrev 2017-07-12 00:04:58 följande:

Rätt vanligt att gamla föreningar i sthlm inte har lån eller rätt lite lån.

Absolut! Ibland är avgifterna låga trots att föreningen är helt stabil och med långsiktig underhållsplan. Tyvärr finns det också äldre föreningar med stora kommande underhållsbehov som inte är finansierade, eller nyproduktionsföreningar som pådyvlats nån drömkalkyl för sin amortering. Viktigt att kolla vilket!
  • Carambolan

En fördel med innerstadsområden och finare områden är att föreningarna där ofta kan ha butikslokaler i bottenplan som de kan ta riktigt bra betalt av. Ju större del av driftskostnaden som betalas av nån annan, desto bättre för dig TS. Det är ju en typisk sån sak som kan hålla nere avgifterna för gamla föreningar som 12345 påpekar.

Svar på tråden Bostadslån - hur mycket bör jag belåna mig?