Inlägg från: Carambolan |Visa alla inlägg
  • Carambolan

Bostadslån - hur mycket bör jag belåna mig?

Hur långsiktigt kommer du kunna bo i din första bostadsrätt? Finns det plats för sambo? Finns det plats för ett barn? Två? Ju mer långsiktigt desto större lån hade i alla fall jag vågat ta. Då kan man leva med att bo ut en konjunktursvängning, men det är inte lika kul att vara fast i en etta.

Väg också in din andel av brfernas lån som om de var dina egna, för den huvudvärken kommer bli din om räntorna går upp.

• Carambolan

Jag skulle också se mig om efter "uppgående" närområden om jag var du, om du ser bostaden som en språngbräda vidare. Kolla var de nya t-banesträckningarna går till exempel och var kommunikationerna kommer förbättras de närmaste åren. Även om du inte kommer bo kvar till 2025 så kanske nån annan betalar bra för att t-banan kommer komma om 2-3 år.

• Carambolan

En fördel med innerstadsområden och finare områden är att föreningarna där ofta kan ha butikslokaler i bottenplan som de kan ta riktigt bra betalt av. Ju större del av driftskostnaden som betalas av nån annan, desto bättre för dig TS. Det är ju en typisk sån sak som kan hålla nere avgifterna för gamla föreningar som 12345 påpekar.

Svar på tråden Bostadslån - hur mycket bör jag belåna mig?