Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Igår fick jag förresten min första järninjektion (som dropp). Ska tillbaka för en andra injektion nästa vecka.
    Jag hade ju en stor blödning 10 dagar efter Oskar föddes och tydligen förlorade jag mycket blod eftersom mitt HB sjönk från 115 till 83!!
    Så för att få upp värdet fortare så får jag detta nu. Hoppas jag känner mig piggare om ett par veckor!!

• GrönaDruvan
    Noccis skrev 2017-08-09 17:24:09 följande:

Jag förstår dig med dödsångest. Jag har hört flera som råkar ut för det. Blir en jäkla massa rädslor som smyger på en när man skaffar barn och så hormoner och dålig sömn på det.
    Jag har också ångest fast mer för psd eller att han har ont när han skriker. Tänker be om samtalsstöd hos BVC, kanske du behöver också? Inte bra att bära det jobbiga inom en, oftast känns det lite bättre om man får prata med någon.

Visst vart du snittad? Jag skulle ringa gyn (har för mig att det är dit man ringer för förlossningsrelaterade frågor) på direkten och fråga om råd/be om undersökning. Inte ska du gå omkring och behöva vara rädd i onödan om det inte är något.
    Hoppas verkligen det blir bättre snart.

Det där med amingen känner jag också igen. Min kompis kämpade febrilt i 3 månader innan det kom igång med hennes första. Att stödmata någon gång med ersättning låter smart. Går han upp i vikt som han ska? Kan ju vara så att han har en tillväxtperiod och därför inte är nöjd med hur mycket mjölk han får?

Jag hoppas mina tankar går över lika fort som de kom...ska på återbesök om 2 veckor så får se hur jag mår då.

Nä, jag snittades inte...födde vanligt. Skulle fått snitt, men det ändrades någon månad innan..

Oskar hade senast gått upp nästan 600 gram på två veckor av bara amning, och kurvan pekade rätt upp och var nästan uppe på mitten. Nu ska vi dit på måndag igen, men tror nog att han går upp som han ska, det känns så.
    Jag ska kämpa på med amningen så gott jag kan. Dricka amningste och öl...stödmata med ersättning får vi nog göra emellanåt ändå...
  • GrönaDruvan
    Noccis skrev 2017-08-09 17:26:24 följande:
    Ja nu ska jag verkligen ta det lugnare, måste ha varit överstimulering för idag är han glad igen. 
    Plus att jag behöver sova med honom på dagarna för att orka nätterna och det är svårt om man är iväg.
    Idag tog vi en promenad och åt lunch på den lokala pizzerian, det va lagom

Har faktiskt börjat kolla på larm, hur tycker du ditt funkar och vilket har du? Har läst att dom kan falsklarma och skrämma slag på en.
    Har ett babysense 2. Haft det till alla tre barnen och är så nöjd. Aldrig fellarmat.
    Tjutit 2 ggr, men då har barnen stått brevid plattan, så då ska det ju tjuta!
  • GrönaDruvan
    Vet hur det känns skrev 2017-08-09 18:17:01 följande:

En fråga.. efter förlossningen så har jag skit svårt att hålla tätt.. jag kissar på mig!!! Är det normalt? Någon av de som gör det? När försvinner det?? Känns ju fruktansvärt att inte kunna hålla emot..

Försöker knipsa strålen men det går inte.. :( bebis är 5 dagar gammal idag.. minns inte att jag hade såhär med mina andra två.. usch!! Känner mig så äcklig :(

Hur länge blödde ni? Jag är på dag 5 och nu är det jätte lite blod i bindan.. nästan så jag skulle kunna ha trosskydd.. men läcker ju Kiss istället så får han bindor enda..

Jag vet inte om det är vanligt att inte kunna hålla tätt och sedan bli bra genom knipövningar? Det borde kanske funka?
    En kompis till mig hade svårt att hålla tätt och kissade på sig mycket och hon fick operera det tyvärr.
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-08-10 07:17:20 följande:

Läst igenom lite, att läcka eller ha svårt att hålla sig direkt efter förlossning är "normalt" eller inom det normala spannet. Knipövningar kan rätta till det, men för att hitta rätt muskler i börjar ska man ligga ner. Finns bra övningsbeskrivningar på nätet att googla upp.

Vi hade en skön em på altanen med min syster och hennes äldsta son. Hon hade en gördel med sig som hon hade efter sitt snitt, så skön att ha på, man slipper "hålla i magen" och det känns inte som tarmarna är påväg ut när man rör sig. Därefter kalas hos makens bror. Alla barnen med jätte trevligt. Sen fick Dexter ett likadant anfall som han fått tidigare men det ville inte gå över, fick upp massa slem, försökte andas men han fick inte luft. Innan har det gått över efter några sekunder (som ändå känns som timmar när det händer) men nu blev han både lila o blå, tur i oturen vi va hos släkten, bara att lämna barnen o kasta sig i bilen för att köra in, ambulansen mötte upp på motorvägen och en ambulans sköterska åkte med oss och ambulans med 2 kollegor körde efter. Han behövde ingen hjälp med andning osv påvägen in men va lite trött o medtagen. Väl inne på barn kollades syresättning, beslut att vi stannar kvar över natten.
    Eftersom han fått hjärtkompressioner så röntgade de lungor och hjärta för att utesluta pneumtorax (luftspalt mellan lungorna) det såg bra ut. Pga obefintlig andning när han föddes har han nu legat hela natten med små ploppar på huvudet som registrerar hjärnverksamhet, för att se eller utesluta eventuella EP anfall spasmer. Andningslarm på magen.
    Han fick ytterligare ett anfall när de kopplat upp honom detta visade inget utslag på kurvan för hjärnaktivitet. Läkaren misstänker stark reflux och för lättretad dykreflex i kombination. Finns ingen röd tråd gällande om han precis ätit, sovit, med napp eller utan. Den enda vi märkt är att han blir orolig och gnäller precis innan och sen händer detta. Talar också för att reflux är inblandat, halsbränna obehag andnings besvär. Inväntar läkaren för att se vad planen blir.

Men fy vad hemskt! Vilken panik! Hoppas innerligt att det inte händer igen,men antar väl att det kommer göra det..eller vad kan ni vänta er?
    Värsta mardrömmen ju, vågar ni ens sova?

Idag har vi fått massa leenden från Oskar. Det är precis som att idag förstod han hur han ska göra. Vi har fått små leenden innan, men det har varit snålt med dom och inte alls som vi fått idag!
    Kör nu också ersättning tre ggr om dagen än sålänge. 60-90 cl efter amning vid frukost, mitt på dagen och på kvällen. Han är en helt annan bebis! Visst har han inte varit gapig och gnällig så mycket innan heller, men känts orolig liksom. Nu är han cool lugn. Nöjd med livet liksom...
    Vi la honom i egen säng kl.00 inatt. Han sov till 03. Ammade och somnade om till 06. Lyfte över honom till mig och somnade om till 7.30. Det här kan jag definitivt vänja mig vid!!!
  • GrönaDruvan
    Vårivfresa skrev 2017-08-10 17:10:34 följande:

Usch usch usch! Jag är såå nedstämd när jag borde vara som lyckligast... Vår dotter kom den 27/7 och är två veckor idag. Igår var BVC här på hembesök och skulle väga lillan.. det visade sig att hon gått ner i vikt! Jag som trodde att hon skulle ha gått upp nu när amningen började fungera! Så nu måste hon äta var tredje timme med både amning och tillägg.. Sagt och gjort men hon vill inte äta så mycket åt gången, får tvinga i henne mat men hon kräks bara upp om det blir för mycket :( det skär i mitt hjärta! Är det någon som varit med om samma och kan stilla min oro?

Jag tror absolut inte att det är någon fara. Kämpa på var tredje timme så ska du se att hon kommer att gå upp i vikt!

Min första son gick inte heller upp i vikt första tiden och spydde extremt mycket.
    Det visade sig att han hade mjölkallergi, och efter ett tag började jag med mjölkfri ersättning. Då gick han upp 2 kg på tre veckor!!!
    Så var uppmärksam ifall det kan vara allergi, men troligtvis är det inte det!! Hon är ju bara två veckor än! Oskar gick också upp dåligt i början, även om han gick upp....
    Han hade bara gått upp 40 gram från sin födelsevikt när han var 2 veckor, sedan sa det pang och nu börjar han bli riktigt knubbig!!
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-08-11 16:21:36 följande:

Hej alla som kämpar med amningen! Jag fick amnings spray utskrivet! Syntocinon tog ett dygn så rann det på! Min vårdcentral fixade det via telefon bara. Sa att jag hade mjölk men det kändes inte som det rann ut. Det puschar på utdrivningsreflexen. Klart värt pengarna (ca 300) barnet behöver ju inte suga lika hårt på våra sargade bröstvårtor och risken för mjölkstockning minskar radikalt! :)

Exakt hur funkar det?????
    Vill gärna kunna amma mer. Inatt var första natten och morgonen som jag kände att det inte ens fanns så han blev nöjd även om det gått några timmar. Han knorrade och drog hela morgonen och sedan svepte han 130 ml ersättning när jag gick upp med honom...
    Vill gärna kunna amma iaf på nätterna, mycket smidigare!!!
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-08-11 17:38:12 följande:
    De brukar skriva ut det vid mjölkstockning det stimulerar utdrivningsreflexen, sen måste man såklart ändå maraton amma för att öka produktionen, men barnet behöver inte kämpa lika hårt. Vilket såklart besparar mamman blödande bröstvårtor ;) hade det vid stockning med yngsta dottern så bad om det nu med och tycker det fungerar klockrent! Hormonet är ju samma som frigörs när barnet suger, men man tar det 5 minuter innan så är det redan igång när man börjar amma.
    Jag undrar alltid om det här med maraton amning...hur gör man det egentligen? Min Oskar äter så kort tid och när han är nöjd släpper han bröstvårtan...
    Om det finns dåligt med mjölk så drar han och släpper hela tiden, och det ökar ju knappast produktionen? Någon som har tips? Känns som det sinat rejält här...
  • GrönaDruvan

Då har inte Oskar fått någon ersättning alls idag då jag ammat istället. Konstigt han är nöjd, men han är väldigt trött idag, så kanske är därför.
    Fick ge ersättning inatt igen då mjölken inte räckte, det var vid 3.30 tiden. Så kan någon förstå hur jag då kan vakna några timmar senare med mjölkstockning? Det högra bröstet som inte alls haft mjölk det senaste..så konstigt.
    Nu har jag så galet ont och fryser och har feber... hemskt.
    Problemen började ju i samband med att Oskar började sova i egen säng och när vi började med ersättning...så nu försöker jag sluta med ersättning igen. Känner sig så dum som har så lite mat, men så länge han inte verkar mer hungrig får han hållas. När han ammar bröstet där jag har mjölkstockning verkar det inte komma nåt och han kämpar och kämpar...

• GrönaDruvan
    AnnnaEm skrev 2017-08-13 07:21:28 följande:
    Råkade posta hehe. Vi har sagt namnet vi tänkt till allihopa offentligt, men jag är så osäker!! Inte skickat in något till Skatteverket ännu, tror ni vi kan byta?
    Min lilla kille hette Olle ända från vecka 17 i magen och i 6 veckor utanför magen..
    Sedan kände vi att det är ingen Olle, det är en Oskar! Så vi bytte! Blev några dagar när vi alla sa Olle ändå, men nu blir det mer och mer sällan. Säger nästan Oskar varje gång nu och det känns så rätt!
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017