Bimbim79 skrev 2017-08-10 07:17:20 följande:
Läst igenom lite, att läcka eller ha svårt att hålla sig direkt efter förlossning är "normalt" eller inom det normala spannet. Knipövningar kan rätta till det, men för att hitta rätt muskler i börjar ska man ligga ner. Finns bra övningsbeskrivningar på nätet att googla upp.
Vi hade en skön em på altanen med min syster och hennes äldsta son. Hon hade en gördel med sig som hon hade efter sitt snitt, så skön att ha på, man slipper "hålla i magen" och det känns inte som tarmarna är påväg ut när man rör sig. Därefter kalas hos makens bror. Alla barnen med jätte trevligt. Sen fick Dexter ett likadant anfall som han fått tidigare men det ville inte gå över, fick upp massa slem, försökte andas men han fick inte luft. Innan har det gått över efter några sekunder (som ändå känns som timmar när det händer) men nu blev han både lila o blå, tur i oturen vi va hos släkten, bara att lämna barnen o kasta sig i bilen för att köra in, ambulansen mötte upp på motorvägen och en ambulans sköterska åkte med oss och ambulans med 2 kollegor körde efter. Han behövde ingen hjälp med andning osv påvägen in men va lite trött o medtagen. Väl inne på barn kollades syresättning, beslut att vi stannar kvar över natten.
Eftersom han fått hjärtkompressioner så röntgade de lungor och hjärta för att utesluta pneumtorax (luftspalt mellan lungorna) det såg bra ut. Pga obefintlig andning när han föddes har han nu legat hela natten med små ploppar på huvudet som registrerar hjärnverksamhet, för att se eller utesluta eventuella EP anfall spasmer. Andningslarm på magen.
Han fick ytterligare ett anfall när de kopplat upp honom detta visade inget utslag på kurvan för hjärnaktivitet. Läkaren misstänker stark reflux och för lättretad dykreflex i kombination. Finns ingen röd tråd gällande om han precis ätit, sovit, med napp eller utan. Den enda vi märkt är att han blir orolig och gnäller precis innan och sen händer detta. Talar också för att reflux är inblandat, halsbränna obehag andnings besvär. Inväntar läkaren för att se vad planen blir.
Men fy vad hemskt! Vilken panik! Hoppas innerligt att det inte händer igen,men antar väl att det kommer göra det..eller vad kan ni vänta er?
Värsta mardrömmen ju, vågar ni ens sova?
Idag har vi fått massa leenden från Oskar. Det är precis som att idag förstod han hur han ska göra. Vi har fått små leenden innan, men det har varit snålt med dom och inte alls som vi fått idag!
Kör nu också ersättning tre ggr om dagen än sålänge. 60-90 cl efter amning vid frukost, mitt på dagen och på kvällen. Han är en helt annan bebis! Visst har han inte varit gapig och gnällig så mycket innan heller, men känts orolig liksom. Nu är han cool lugn. Nöjd med livet liksom...
Vi la honom i egen säng kl.00 inatt. Han sov till 03. Ammade och somnade om till 06. Lyfte över honom till mig och somnade om till 7.30. Det här kan jag definitivt vänja mig vid!!!