• Deadea

Alternativ till matvete

Är på jakt efter tuggiga tillbehör till maten. Älskar matvete för det är tuggigt och bra men blir lite tjatigt i längden. Gillar makthavare också men eftersom att jag äter mycket havregrynsgröt skulle det vara bra att variera. Äter inte ris, pasta eller potatis. Bovete gillar jag också men det är lite dyrare.

Så letar efter ett tuggit alternativ till matvete i samma prisklass (ca 20-30kr/ kilo). Är det möjligt? Vart kan jag isåfall hitta det? Har inte hittat på ex Willys eller netto.

• Svar på tråden Alternativ till matvete
  • Carambolan

Du äter inte råris heller?

Jag brukar koka dinkel, quinoa och gröna linser ihop. Lite olika tillagningstid så man får lägga i en sak i taget, men i samma kastrull. Blir gott och matigt!

• Deadea

Det behöver bara i prisklassen som matvete (20-30kr). Quinoa är väldigt dyrt och dessutom inte tuggigt.

Vart hittar du korngryn? Vart finns helt dinkel att köpa? Har inte hittat det på Willys eller netto.

• Aniiee

Varför äter du inte pasta, ris eller potatis?

Jag brukar köpa kvarngryn ibland och kamutvete ibland, det senare är lite dyrare dock.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Deadea

Gillar det inte. Kvarngryn äter jag också men det innehåller ju vete och havre som jag redan äter en hel del av, och råg också iof.

• Carambolan
    Deadea skrev 2017-07-11 20:31:59 följande:

Det behöver bara i prisklassen som matvete (20-30kr). Quinoa är väldigt dyrt och dessutom inte tuggigt.

Vart hittar du korngryn? Vart finns helt dinkel att köpa? Har inte hittat det på Willys eller netto.

Jag köper dinkel på Ica Maxi. Både Saltå kvarn och Örtekram har. Lite dyrare än du vill ha, jag tror det kostar typ 20 spänn för ett halvkilo, därav mitt tips om att göra en DQL-blandning
  • Fiorenza

Jag vet inte exakt vilken prisklass det ligger i, men hel bulgur finns på Willy's och låter som det du söker.

• Fiorenza
    Fiorenza skrev 2017-07-12 12:05:34 följande:
    Jag vet inte exakt vilken prisklass det ligger i, men hel bulgur finns på Willy's och låter som det du söker.
    Förlåt, jag tänkte helt snett! Det var hel dinkel jag menade.
  • Krixx

Pärlcouscous (moghrabie), osäker på priset men med tuggmotstånd.

• Octavia

Bulgur eller dinkelris. Har ingen koll på priserna tyvärr, men det är tuggmotstånd i alla fall.

• Whitehorse1979

Gillar makthavare också men eftersom att jag äter mycket havregrynsgröt skulle det vara bra att variera.

Haha förlåt men detta var ju bara så roligt.

Hur tillagar du dem?

Speciella makthavare?

Svar på tråden Alternativ till matvete