Inlägg från: Kasperina |Visa alla inlägg
  • Kasperina

Hjälpa till hemma?

När jag var 14 hade jag lagat mat 2ggr/vecka och tvättat varannan tvättdag i 4 år.
    Jag hade en bror som var 5 som jag passat några timmar i stöten när föräldrarna var ute på annat (dvs inte hemma). Jag fick månadspeng som var 25% av barnbidraget, men då köpte föräldrarna kläder och annat nödvändigt åt mig.

Du gör din dotter en stor tjänst genom att lära henne ta hand om sig själv!

• Kasperina
    Emy88 skrev 2017-07-12 18:19:25 följande:

Jag tycker att det är rimligt att han utför de sysslor som du beskrivit. Däremot tycker jag att månadspengen är låg. Jag tänker att det vore rimligt med 1000-1500 i månaden men att det då ska täcka bland annat kläder. Det är lärorikt att sätta upp en budget och ansvar för en lite större summa pengar i den åldern.

Köper du kläder och saker till dig själv för 1500 i månaden?
    Det gjorde jag när jag var singel utan kids med hyfsad lön, men inte fasen är det något "de flesta" har råd med. Eller är det bara jag som tänker så?
  • Kasperina

Min fyraåring (heltid) får 20kr/vecka och 9-åringen (halvtid) får 50kr/månad.
    De får disponera pengarna hur de vill men jag uppmuntrar dem att spara till lite finare leksaker istf att bara köpa något så fort de har råd.
    9-åringen har nästan 1000kr sparade, och 4-åringen har 300.
    Det är också långsiktigt

• Kasperina

Jag vill tillägga att jag sänkte summorna för ett halvår sen då jag upplevde att de fick för mycket pengar för att på riktigt förstå poängen med att spara.
    Nu får de så lite åt gången att det inte räcker till något vettigt och då har även 4-åringen fattat poängen.

Svar på tråden Hjälpa till hemma?