• Sagast

Mat till 6-månaders bebisar?

När, vad och hur mycket äter era 6-månaders bebisar?

Vår kille får en halv portion gröt och några msk puré på morgonen, ett par matskedar barnmat vid lunch och sen endast amning. Ett tag fick han en halv portion gröt på kvällen men vi upplevde att han blev gasig av det så vi slutade.

Även nyfiken på hur och hur snabbt ni trappade upp från amning till mat?

• Svar på tråden Mat till 6-månaders bebisar?
  • Anonym (Lexi)

Min sjumånaders får bitar av vår mat vid varje måltid som jag äter. Igår ät han till exempel lite ägg- och ostbitar och sög på ett knäckebröd till frukosten, åt ett par pastaskruvar och några ärtor till lunch och till middag åt han lite ugnsbakt lax och potatis. Får fortfarande inte i sig några stora mängder utan ammar fritt mellan måltiderna.

• syntharen

När min nu 9 månaders pojke var 6 månader fick han lite bitar av vår mat, typ broccolibuketter, kokt morot, potatisbåtar. Då var det mest bara att få testa olika smaker, han fick inte i sig så mycket och han ammades ofta. Vid 7 månader började han få gröt på kvällen innan läggdags. Maten annars var bitar av det vi själva åt. Nu äter han det mesta som vi äter men han föredrar frukt och grönsaker. Han får endast puréer när vi är på utflykt eller så och då bara fruktklämmisar. Han ammas tidig morgon, inför förmiddagsvilan, eftermiddagsvilan inför nattning och nångång på natten. Han äter frukost, lunch, eftermiddagsmellis (om det hinns med), middag och kvällsgröt. Det känns inte så mycket men han växer som han ska så antar att det räcker

• Jag är bara jag

Trappade upp snabbt. Började med lite smakportioner vid 5 månader och nu vid 7 äter han sen länge mycket och allt (utom det man inte får ge förstås!). Ammar 5 ggr per dag, mat 5 ggr per dag. Gröt, pure´, mat som varierar, banan, ägg m.m. Allt går med glädje ner! Skrattande

Svar på tråden Mat till 6-månaders bebisar?