• Mymlan82

    Köpa hus - svärföräldrarna stå på privatlånet? (Akut fråga)

    Hej!

    Finns det någon där ute som kan ge oss ett klokt råd? Vi är förhoppningsvis på g att köpa vårt första hus, men problemet är att vi måste låna till kontantinsatsen (och man får ju bara belåna upp till 85%) 

    Mina svärföräldrar har hela tiden sagt att de vill hjälpa oss, men de är otroligt luddiga i sina besked och min man är väldigt försiktig när han pratar med dem eftersom det ju känns rätt pinsamt, (ja, jag förstår hur dumt det låter) men de har sagt att de antingen ger helt eller delar som gåva, eller står för lånet på något sätt och att vi betalar tillbaka det direkt till dem. 

    Nu har vi vunnit en budgivning, och det brinner i knutarna. Jag vill inte säga fel saker till banken men samtidigt inte ljuga heller.... GÅR det att göra så att svärföräldrarna står på ett privatlån (alternativt lånar ut till oss från sina besparingar) och att vi betalar tillbaka till dem månadsvis, ibland mer och ibland mindre och utan ränta, UTAN att vi behöver tala om för banken att det är ett, om än familjärt upplagt, lån?? Kan de få veta det på något sätt? Jag tror att om vi säger som det är kommer de inte bevilja något lån. 

    Jag är lite stressad över det här....vi har fått en vecka på oss att lösa det med banken annars säljer de det till den som budade näst högst. 

    Hjälp!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-12 17:20
    Maken säger att vi måste tala om för banken att vi lånar det av hans föräldrar, även om det är från deras besparingar och även om vi kan betala olika mycket olika månader osv. Jag tycker inte att vi ska tala om det eftersom det lär göra att vi inte får något lån överhuvudtaget.

  • Svar på tråden Köpa hus - svärföräldrarna stå på privatlånet? (Akut fråga)
  • Lena

    Det finns inget som hindrar att låna till 100% men huset kan inte ge säkerhet för mer än upp till 85%

    Har ni ekonomin till att betala tillbaka ska inte privatlånet vara ett problem.

    Prata med svärisarna först och få svart på vitt hur ni löser den delen.

  • Mymlan82

    Tack för svaret. Banken vill inte ge oss något privatlån, men vår desperata fundering är att om svärföräldrarna står för den delen (dvs kontantinsats, lagfart och pantbrev) och vi bara på bolånet, kan de SE att vi gjort det så? (Jag hävdar att banken inte kan se att vi för över en summa utan ränta till svärföräldrarna varje månad, men maken är paranoid och tror att allt ska "uppdagas" och vi bli typ anmälda av banken eller något...) 

  • Kasperina

    Om ni slantar upp 15% kontant kommer ni få betydligt besvärligare problem än en fundersam bank...

    Banken kommer att se att ni inte har några tillgångar, så ni måste berätta var resten av pengarna kommer ifrån.

  • Mymlan82
    Kasperina skrev 2017-07-12 17:38:02 följande:

    Om ni slantar upp 15% kontant kommer ni få betydligt besvärligare problem än en fundersam bank...

    Banken kommer att se att ni inte har några tillgångar, så ni måste berätta var resten av pengarna kommer ifrån.


    Jo, men jag skulle i så fall säga att vi fick pengar till kontantinsatsen av dem. Men KAN de se att vi i själva verket lånar det av dem? I efterhand eller så? Jag tror inte det, men som sagt, maken är lite försiktigare och ärligare än jag ;)
  • Mälaröbo

    Banken struntar i vart kontantinsatsen kommer ifrån. Varför ska ni mörka det? Vi satt på banken med svärfar (han var med som "sakkunnig" när vi skaffade huslån) när han sa att han ville låna ut de sista 15% till oss så vi slapp topplån.

  • EpicNurse

    När vi pratade med bankerna så hade dom inget emot att man lånade av familj till insatsen. Dom gillade bara inte Om det var blanco


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mymlan82

    Tack för svaren! Nu lyckades jag övertyga maken iaf :) Men om de gör så att de lånar upp sitt hus en del av summan, då innebär väl det att de inte behöver betala någonting, utan det som kan hända är att om vi mot förmodan inte kan betala skulden till dem, så står de med skulden? Det går väl inte så långt att de blir av med huset? (Det rör sig alltså om ca 100 000.) Lite dumma frågor kanske, men jag behöver verkligen ha järnkoll på vad vi alla ger oss in på.... 

  • Lena

    De kommer att få betala ränta på lånet och kanske amorteringar. Det blir inte kostnadsfritt för dem. Kan de inte betala får de sälja huset.

    Köp inte ett så dyrt hus ni inte kan betala för det!

  • Mälaröbo

    Om de har ett lågt belånat hus och vill låna upp 100 000kr på det så kommer banken inte ens att fråga varför. Sen kan de föra över pengarna till er och ni kan sen betala dem vad ni kommit överens om. Men lånet är DERAS ansvar att betala! Det är de som kommer att få betala till banken oavsett om ni betalar dem eller inte.

  • Vinterankan
    Mymlan82 skrev 2017-07-12 18:44:17 följande:

    Tack för svaren! Nu lyckades jag övertyga maken iaf :) Men om de gör så att de lånar upp sitt hus en del av summan, då innebär väl det att de inte behöver betala någonting, utan det som kan hända är att om vi mot förmodan inte kan betala skulden till dem, så står de med skulden? Det går väl inte så långt att de blir av med huset? (Det rör sig alltså om ca 100 000.) Lite dumma frågor kanske, men jag behöver verkligen ha järnkoll på vad vi alla ger oss in på.... 


    Ni borde betala ränta till svärföräldrarna, annars betalar ju de varje månad för ert hus vilket jag gissar kan kännas lite dumt.
  • Studentpappa

    Varför löser man inte sådant innan man budar och vinner en budgivning? Jag slutar aldrig förvånas över människor.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Mymlan82
    Studentpappa skrev 2017-07-12 19:41:52 följande:

    Varför löser man inte sådant innan man budar och vinner en budgivning? Jag slutar aldrig förvånas över människor.


    Jo, vi HAR ett lånelöfte, men det är nu vid själva bolåneansökan (som man inte kan färdigställa förrän efter vunnen budgivning) som banken börjat krångla efter att tidigare ha sagt ja till betydligt högre. 
  • Noname00
    Mymlan82 skrev 2017-07-12 20:06:45 följande:
    Jo, vi HAR ett lånelöfte, men det är nu vid själva bolåneansökan (som man inte kan färdigställa förrän efter vunnen budgivning) som banken börjat krångla efter att tidigare ha sagt ja till betydligt högre. 
    Jag förstår inte på vilket sätt krånglar dom?
    Vad sa dom ja till tidigare, vilken summa?
  • don Quijote

    Ja då är det väl något som har ändrats sedan ni fick lånelöftet? Ändrad inkomst eller ett annat större lån?

Svar på tråden Köpa hus - svärföräldrarna stå på privatlånet? (Akut fråga)