• Krimag

11 månaders med utbrott

Hej, min dotter fyllde nyss 11 månader. Hon har alltid varit viljestark och visat tydligt vad hon vill. För en vecka ysen har hon börjat få otroligt starka utbrott, oftast vid matning (hon vill inte sitta i sin stol men inte heller i vårt knä), vid blöjbyte eller andra tillfällen hon inte får bestämma själv. Hon skriker så hon blir lila i ansiktet, kräks nästan, hela hon är som förbytt och det är nästan skrämmande. Efter ett sånt utbrott är hon helt blöt av svett och då vill hon vara nära nära vilket hon får såklart. Jag undrar om någon mer känner igen sig, jag känner mig vilsen och vet inte hur jag ska hantera det, känner mig värdelös som inte lyckas förebygga utbrotten och undrar hur jag ska orka, det är inte bara ett utbrott per dag utan många, ibland känns hon som en tickande bomb.

Råd och tips eller någon mer som upplevt detta? Är det vanligt vid den åldern?

• Svar på tråden 11 månaders med utbrott
  • Anonym (K)

I de här situationerna hon inte kan kontrollera, försök se exakt vad det är hon blir arg på. Min son är 13 månader nu och också otroligt bestämd och får utbrott. Vid maten kom jag fram till att han ville plocka med maten själv och inte bli matad. Han ville inte heller äta barnmat längre utan samma mat som resten av familjen åt. Han blev lugnare när han fick äta själv men det blev mer kaos eftersom han kastade en del på golvet osv. Men det löste vi genom att köpa en matskål med sugpropp så nu sitter tallriken där den sitter och sonen äter mycket bättre och är mycket lugnare vid matbordet. Vid blöjbyten är det att ligga på rygg som är det absolut värsta. För det första låter vi honom bajsa på toaletten när han visar tecken på att han måste bajsa. Då är det mycket lättare att torka och man behöver inte ens ha honom på rygg. Kissblöjor byter vi enbart på honom stående. Vid de tillfällen vi måste ha honom på rygg för att byta blöja försöker vi få honom intresserad av annat än tanken på att han ligger på rygg. En leksak, rullen med bomullspads, macka, tom toarulle, en strumpa eller typ vad som helst som avleder. I värsta värsta fall får han titta på Pino på telefonen. Hellre det än en galen unge och bajs över hela skötbordet!

Vi märker också att han har närmare till dessa utbrott om han är trött och/eller hungrig så vi ser till att han äter och sover vissa bestämda tider och på det sättet undviker vi de värsta utbrotten.

Och det är vanligt i den åldern att barn börjar visa missnöje med vissa saker och vill vara med och bestämma. Man får liksom hitta vägar runt utbrotten och hitta strategier där barnet är med och bestämmer (eller iaf tror att hen bestämmer!).

Svar på tråden 11 månaders med utbrott