• Bara jag jag jag

Sötningsmedel

Är i vecka 9 och har fått rådet att inte äta sötningsmedel som innehåller sackarin och cyklamat. Och det har jag ju ätit i form av Hermesetas flytande, inte dagligen men några gånger nog.

Nu är jag ju orolig att fostret kan ha tagit skada över detta och blir ju alldeles orolig över alla tillsatts ämnen i juicer, kvarger och youghurtar.

Hur förhåller ni er till sötningsmedel?

• Svar på tråden Sötningsmedel
  • alade

Vem har du fått det rådet av?

Såvitt jag förstått är det ingen fara att äta sötningsmedel om det inte är bisarra mängder dagligen.

• EpicNurse

Det är absolut ingen fara.

Tänk alla diabetiker som är gravida. Dom fortsätter äta det dom brukar äta.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Bara jag jag jag

I Finland får man det rådet. Sackrin och cyklamat men tydligen går Aspartam och dylikt eftersom det inte står något om det.

Så är lite förbryllad då det inte brukar stå något om dessa ämnen på de svenska sidorna.

• alade

På 1177 står detta:

Lightdrycker är sötade med sötningsmedel, de vanligaste är aspartam eller sukralos. Båda anses säkra även när man är gravid. Aspartam och sukralos ger söt smak utan att tillföra kalorier eller höja blodsockret. Sötningsmedlet steviolglykosid, som används som tillsats i vissa livsmedel, anses också vara säkert under graviditeten.

• Bara jag jag jag

Jo men där nämns inte sackarin och cyklamat, det är ju andra ämnen. Konstigt att de inte nämner dem

• Mascaraklumpar
    Det beror antagligen på att det inte finns lika många studier gjorda på sackarin och cyklamat som på exempelvis aspartam, och då har man uppenbarligen valt att tillämpa försiktighetsprincipen. Det är inte fel att göra det, men om man tillämpade samma princip på allt och gravida bara fick äta sådant som var lika forskat på som aspartam så skulle det inte finnas så mycket kvar att äta.
Svar på tråden Sötningsmedel