• Anonym (Rimligt?)

Sopstrejken i Stockholm

Läste i går på aftonbladet (igen) om sopstrejken i Stockholm och om hur nu sopåkare sagt upp sig för att de inte " kan gå med på slavliknade förhållanden"... Vad är det då för " slavliknade förhållanden"?... De jobbar om de inte tar lunch paus 33 h i veckan ,37-38 om de skulle ta lunchrast på ca 1 h ( själv har jag en lunchrast på 30 min..men då möjlighet att värma en matlåda)..." Jaja...en sopåkare tjänar väl inte så bra" tänkte jag....och läser sedan att månadslönen ligger på 34-35000 ! Och vad det gäller timmar...enligt RenoNorden vill de att sopåkarna ska jobba 34,5h timmar i veckan istället för de 29,5 h som det idag är ,timmar som tydligen inte räcker till idag eftersom sopåkarna själva säger att de jobbar 33 h / veckan...det det handlar om är ju då i praktiken är ju 1,5h mer i veckan mot vad de säger att de gör idag...vill företaget dessutom lägga på mer arbetsuppgifter så även om vi räknar med företagets höjning från 29,5-34,5 så handlar det om 5 h...vilket blir med min matte 33+5 38 h veckan räknat på hur sopåkarna anser sig jobba..det lämnar 2 timmar extra upp 40 h / veckan vilket är en nomal heltid!! ( och NEJ lunchrasterna räknas inte in i de 40 h...utan det är 40h effektivt jobb) Ett annat argument..det är ett tungt jobb och man vill kunna jobba till 65..... Hur det funkar i Stockholm vet jag inte...men här där jag bor åker sopåkarna mestadels runt med sin bil och " trycker på knappar" för att få bilens " arm" att lyfta upp soptunnan ...som de boende dragit fram till angiven plats..upp till 500m från bostaden....i hyreshusen däremot vet jag att de måste gå ur sin bil och dra fram soptunnor ur soprum..... Om vi nu skulle göra en jämnförelse med andra " tunga" yrken och samma krav på utbildningsnivå...dvs max gymnasieutbildning ( antar att en sopåkare egentligen inte behöver det men åandra sidan behövs ett lastbilskort....) vårdbiträde,undersköterka,barnskötare..... Alla yrken som kräver tunga lyft..framför allt inom äldre vården och personligassistans jobb...inte alls samma möjligheter till arbetshjälpmedel utan många lyft på " fel" sätt...trillar en brukare så finns inte alltid anpassningar att tillgå... Arbetstider och löner här?.... Jo heltid = 40h effektivt jobb! 30-60min lunchrast/ måltidsuppehåll ...arbetstider 24/h dygnet ( sällan barnskötare..bara om man jobbar på " nattis") Lönen då??.... har man TUR ligger den på 25000 ca........ ( förskollärare med 3,5 års högskolestudier ligger på 25-27 i min kommun....) Så är sopåkarnas krav rimmliga eller inte?????

• Svar på tråden Sopstrejken i Stockholm
  • Anonym (S)

Håller med till mesta del...

Sjukaste är att soparbetare tjänar så mycket mer än sjuksköterskor som pluggat 3 år?!

• Carambolan

Jag blev också extremt förvånad över deras arbetsvillkor när jag läste på om konflikten.

Däremot tycker jag att det är helt rimligt av dem att inte vilja acceptera en lönesänkning. Jag hade aldrig gått med på att min arbetsgivare ville höja min arbetstid utan att samtidigt höja min lön. Särskilt inte med vetskapen om att arbetsgivaren har 11% vinstuttag på avtalet i Stockholm och att löne sänkningen i första hand finansierar den vinsten. En annan sak om det var en nödvändighet för att rädda jobben (typ som har hänt på vissa bilindustrier).

• Anonym (Jaa)

Håller med, de har ett bra avtal och bra lön, kan förstå att de inte vill sänka lönen men dessvärre kommer a-givare ha lätt hitta a-kraft som gör jobbet istället. Tänk alla som sliter inom vård omsorg med usla avtal, tungt psykiskt/fysiskt, med skift/delade turer och en skitlön, ska vi göra likadant?

• Meriall

Ingen vill väl jobba som sophämtare och därför behövs det bra lön och villkor för att någon ska orka med det när det är så äckligt? Jag tycker det är bra att viktiga men jobbiga samhällsfunktioner ger bra lön även om det inte krävs så mycket utbildning. Skulle själv aldrig vilja jobba som sophämtare. Har hellre halva lönen och ett intressantare jobb.

• Anonym (Rickard)

Arbetade som sopgubbe tidigare och det är ett riktigt bra bra jobb, svårt att kunna tjäna så bra med så bra villkor utan en högre utbildning. 
    Det är hård konkurrens om jobben också, så det är ingen anledning till lönen.

Men det som startade konflikten var ju att arbetsgivaren ville ha en nyckelinventering. För det många sopgubbar lever på är att endast de vet vilken av de hundratalet nycklar på nyckelknippan som går till vilket soprum. Genom att de har denna "kompetens" är de svåra att ersätta.

Tyvärr ser i alla fall de soppgubbar jag jobbade med och känner, som att de är så fantastiska att de förtjänar dessa löner. Att de till skillnad från resten av oss inte behöver jobba de normala 40 timmarna.

Att det är så äckligt vet jag inte, skulle hellre köra sopor än att torka gamlingar i arslet.

• Anonym (Eldiga Elsa)

Alltså...att vara sopåkare eller What ever så tjänar de grymt bra måste jag säga! Inte alla som känner att de måste ha ett såååå intressant arbete,kanske de mycket hellre vill ha en intressant fritid med någon hobby de brinner för! Så har det varit för mig,att jag har levt för min hobby!

• Anonym (H)
    Anonym (S) skrev 2017-07-13 07:54:53 följande:
    Håller med till mesta del...

Sjukaste är att soparbetare tjänar så mycket mer än sjuksköterskor som pluggat 3 år?!
    Eller hur.
  • Anonym (Sopgubbinnan)

Ni förstår nog inte riktigt hur slitsamt det är, och hur hårt vi jobbar. Hur tungt det är osv. Jag har kört sopor... testa dra två stora kärl (dra ett framför o bakom) på en grusad gång på en innergård ut till vägen där lastbilen står parkerad, kanske i sluttning. Bland andra bilar. Kryp i gångar, under lägenhetshus, kom in i soprum där folk fyllt från golv till tak med sopor. O det är MÅNGA kärl per dag, vägde in ca 12 ton hushållssopor varje dag.

• Anonym (Olof S)
    Anonym (Rickard) skrev 2017-07-13 10:00:19 följande:

Arbetade som sopgubbe tidigare och det är ett riktigt bra bra jobb, svårt att kunna tjäna så bra med så bra villkor utan en högre utbildning. 

Det är hård konkurrens om jobben också, så det är ingen anledning till lönen.

Men det som startade konflikten var ju att arbetsgivaren ville ha en nyckelinventering. För det många sopgubbar lever på är att endast de vet vilken av de hundratalet nycklar på nyckelknippan som går till vilket soprum. Genom att de har denna "kompetens" är de svåra att ersätta.

Tyvärr ser i alla fall de soppgubbar jag jobbade med och känner, som att de är så fantastiska att de förtjänar dessa löner. Att de till skillnad från resten av oss inte behöver jobba de normala 40 timmarna.

Att det är så äckligt vet jag inte, skulle hellre köra sopor än att torka gamlingar i arslet.

Ett bra jobb Mao. Känns ganska orimligt att arbetsgivaren inte skulle få ha skriftlig eller digital dokumentation på vilka nycklar som går vart. Jag som fastighetsägare hade irriterat mig på att nyckelkvittensen inte dokumenteras rätt.
  • Anonym (Rickard)
    Anonym (Sopgubbinnan) skrev 2017-07-13 10:55:31 följande:

Ni förstår nog inte riktigt hur slitsamt det är, och hur hårt vi jobbar. Hur tungt det är osv. Jag har kört sopor... testa dra två stora kärl (dra ett framför o bakom) på en grusad gång på en innergård ut till vägen där lastbilen står parkerad, kanske i sluttning. Bland andra bilar. Kryp i gångar, under lägenhetshus, kom in i soprum där folk fyllt från golv till tak med sopor. O det är MÅNGA kärl per dag, vägde in ca 12 ton hushållssopor varje dag.

Antingen trollar du eller så bröt du mot arbetsmiljöverkets krav.

1, du får inte dra mer än ett kärl i taget. Men då detta kan leda till att det tar längre tid att tömma ett soprum bryter många soppgubbar mot detta detta.

2. kärl får bara föras fram "av sopgubbar" på hårdgjord yta, detta omfattar inte grus, det är även så att denna yta inte får ha en lutning mer än 1:20, tror jag det var.

3, arbetsmiljöverket begränsar även hur långt man ska behöva dra ett kärl och mycket annat, såsom att det inte får vara trösklar i soprum mm.

Till saken kommer det att arbetsmiljöverket har jobbar stenhårt med just sophämtning reglerna är om något absurda. Men om du som fastighetsägare inte uppfyller alla krav kan skyddsombudet stänga ner hämtstället och då får du lösa hämtningen så som de vill ha det.
Svar på tråden Sopstrejken i Stockholm