Sopstrejken i Stockholm
Läste i går på aftonbladet (igen) om sopstrejken i Stockholm och om hur nu sopåkare sagt upp sig för att de inte " kan gå med på slavliknade förhållanden"... Vad är det då för " slavliknade förhållanden"?... De jobbar om de inte tar lunch paus 33 h i veckan ,37-38 om de skulle ta lunchrast på ca 1 h ( själv har jag en lunchrast på 30 min..men då möjlighet att värma en matlåda)..." Jaja...en sopåkare tjänar väl inte så bra" tänkte jag....och läser sedan att månadslönen ligger på 34-35000 ! Och vad det gäller timmar...enligt RenoNorden vill de att sopåkarna ska jobba 34,5h timmar i veckan istället för de 29,5 h som det idag är ,timmar som tydligen inte räcker till idag eftersom sopåkarna själva säger att de jobbar 33 h / veckan...det det handlar om är ju då i praktiken är ju 1,5h mer i veckan mot vad de säger att de gör idag...vill företaget dessutom lägga på mer arbetsuppgifter så även om vi räknar med företagets höjning från 29,5-34,5 så handlar det om 5 h...vilket blir med min matte 33+5 38 h veckan räknat på hur sopåkarna anser sig jobba..det lämnar 2 timmar extra upp 40 h / veckan vilket är en nomal heltid!! ( och NEJ lunchrasterna räknas inte in i de 40 h...utan det är 40h effektivt jobb) Ett annat argument..det är ett tungt jobb och man vill kunna jobba till 65..... Hur det funkar i Stockholm vet jag inte...men här där jag bor åker sopåkarna mestadels runt med sin bil och " trycker på knappar" för att få bilens " arm" att lyfta upp soptunnan ...som de boende dragit fram till angiven plats..upp till 500m från bostaden....i hyreshusen däremot vet jag att de måste gå ur sin bil och dra fram soptunnor ur soprum..... Om vi nu skulle göra en jämnförelse med andra " tunga" yrken och samma krav på utbildningsnivå...dvs max gymnasieutbildning ( antar att en sopåkare egentligen inte behöver det men åandra sidan behövs ett lastbilskort....) vårdbiträde,undersköterka,barnskötare..... Alla yrken som kräver tunga lyft..framför allt inom äldre vården och personligassistans jobb...inte alls samma möjligheter till arbetshjälpmedel utan många lyft på " fel" sätt...trillar en brukare så finns inte alltid anpassningar att tillgå... Arbetstider och löner här?.... Jo heltid = 40h effektivt jobb! 30-60min lunchrast/ måltidsuppehåll ...arbetstider 24/h dygnet ( sällan barnskötare..bara om man jobbar på " nattis") Lönen då??.... har man TUR ligger den på 25000 ca........ ( förskollärare med 3,5 års högskolestudier ligger på 25-27 i min kommun....) Så är sopåkarnas krav rimmliga eller inte?????