• Anonym (Ts)

Är kondom tråkigt?

Jag är en tjej på 23 som inte tål p-piller och är inte intresserad av att ta andra hormonella preventivmedel eller spiral osv. då jag inte mår bra av det. Med andra ord är det som finns kvar natural cycles eller kondom (tror jag)?

Jag har varit singel ett tag och därmed utan sex ( :( ) varför jag inte tänkt på skydd alls. Nu däremot har jag börjat dejta och känner att det här kommer bli en fråga när jag väl hittar rätt. Med kondom kan det väll aldrig bli spontant? (Jag har själv aldrig behövt köpa kondomer så bara det känns lite pinsamt.. killen har alltid haft). Jag har en ganska stark sexdrift så jag vet ju att det i längden blir jobbigt om man ska hålla på med kondom hela tiden eftersom jag gillar att ha sex och krydda till det lite här och där, inte bara hemma i sängen. Nu har jag ju inte någon kille heller så jag har ju inte problemet just nu men jag vet ju att det kommer framöver.

Min fråga är alltså vilka alternativ det finns? Natural cycles känns inte så säkert heller? Och för er killar och tjejer - är kondom tråkigt? Hur delar ni upp inköpen? Hur löser ni de här problemen? Känns ju inte säkert att han ska spruta utanför när han är på g eftersom det finns både försatser osv att bli gravid av. Finns andra alternativ? Snälla hjälp en vilsen själ :)

• Svar på tråden Är kondom tråkigt?
  • MrFlex

Analsex, oralsex, runka sista sekunderna eller dra ut. Finns ingen lag som säger att killen måste komma i dig under vaginalsex.

Personligen har jag dragit ut under ca 20 års tid när mina partners inte använt preventivmedel eller vi försökt få barn. Noll oönskade graviditeter so far...

Jag avskyr kondomer och använder det bara vid tillfälliga relationer eller i början av nya relationer.

• Anonym (?)
    Anonym (Ts) skrev 2017-07-13 17:30:46 följande:

Jag är en tjej på 23 som inte tål p-piller och är inte intresserad av att ta andra hormonella preventivmedel eller spiral osv. då jag inte mår bra av det. Med andra ord är det som finns kvar natural cycles eller kondom (tror jag)?

Jag har varit singel ett tag och därmed utan sex ( :( ) varför jag inte tänkt på skydd alls. Nu däremot har jag börjat dejta och känner att det här kommer bli en fråga när jag väl hittar rätt. Med kondom kan det väll aldrig bli spontant? (Jag har själv aldrig behövt köpa kondomer så bara det känns lite pinsamt.. killen har alltid haft). Jag har en ganska stark sexdrift så jag vet ju att det i längden blir jobbigt om man ska hålla på med kondom hela tiden eftersom jag gillar att ha sex och krydda till det lite här och där, inte bara hemma i sängen. Nu har jag ju inte någon kille heller så jag har ju inte problemet just nu men jag vet ju att det kommer framöver.

Min fråga är alltså vilka alternativ det finns? Natural cycles känns inte så säkert heller? Och för er killar och tjejer - är kondom tråkigt? Hur delar ni upp inköpen? Hur löser ni de här problemen? Känns ju inte säkert att han ska spruta utanför när han är på g eftersom det finns både försatser osv att bli gravid av. Finns andra alternativ? Snälla hjälp en vilsen själ :)

Väldigt konstig rubrik tycker jag. Vadå tråkigt? De är ju till för att du inte ska bli med barn som du inte vill ha! Då är inte ett ord som "tråkigt" relevant eller ens rätt.

Men så klart kan du köra utan kondom, råka bli gravid, få positivt på stickan och då kan du utbrista (likt David Batra) "Oj då, det här var ju tråkigt" 
  • LionQueen

Tycker inte kondom är ett dugg tråkigt. Tycker det är betydligt tråkigare att behöva oroa sig för sjukdomar eller graviditet.
    Jag brukar köpa egna kondomer och ha i byrålådan. Om jag skulle bli singel och vilja knulla ute är det väl bara att ta med kondomerna i väskan. 

Funderat på kopparspiral? Jag själv hatade det men alla är olika, finns många som verkar vara nöjda med sin.

• Anonym (Stina)

Kondomer är ett förträffligt skydd. Eller som som vi brukar säga i Ducati-klubben. Det föds en jappsåker varje dag, använd kondom. Brukar skicka efter på nätet och många säljare har kit med lite olika varianter och storlekar. Perfekt i början av en relation då man kan prova fram en sort som passar och som man trivs med. Går riktigt bra att använda kondom utan att det blir tråkigt med lite vana och lekfullt sinne kan det bli en lite kul och eggande del av förspelet. Skaffade för många år sedan strumpeband med små hållare att fästa kondomer i. Både praktiskt och lite kul när man vill vara spontan och låta kondomena bli en naturlig del av sexlivet.

• Anonym (Man)

Kondom är inte tråkigt. Det känns lite mindre men om det går är orgasmen lika skön. Med extra tunna är skillnaden mindre mot att vara utan. Också frun tycker att extra tunna är lite skönare och åtminstone för oss har de funkat bra, ingen har brustit. För vår det l är det jag som står för kondomerna och det är helt ok för mig. Men det är säkert bra att du håller dig med kondomer. För min fru blev det, innan hon träffade mig, flera situationer med oskyddat sex, eftersom hon inte hade kondomer. Hon litade på att killen skulle ha det, men sen visade det sig att han inte tog ansvar utan körde utan.

• Emale
    Anonym (Man) skrev 2017-07-14 09:31:52 följande:

Kondom är inte tråkigt. Det känns lite mindre men om det går är orgasmen lika skön. Med extra tunna är skillnaden mindre mot att vara utan. Också frun tycker att extra tunna är lite skönare och åtminstone för oss har de funkat bra, ingen har brustit. För vår det l är det jag som står för kondomerna och det är helt ok för mig. Men det är säkert bra att du håller dig med kondomer. För min fru blev det, innan hon träffade mig, flera situationer med oskyddat sex, eftersom hon inte hade kondomer. Hon litade på att killen skulle ha det, men sen visade det sig att han inte tog ansvar utan körde utan.

Jag har varit med om ganska många gånger att kondomen spruckit. Dock har det nästan alltid varit när jag kört på efter att det gått för mig så jag höjer ett varningens finger för detta.
  • PeterGB3G
    Emale skrev 2017-07-14 10:00:43 följande:
    Jag har varit med om ganska många gånger att kondomen spruckit.
    Har också varit med om detta!
    Anonym (Man) skrev 2017-07-14 09:31:52 följande:

Kondom är inte tråkigt.

Kul att se att det finns olika uppfattningar om detta. Vid tillfällig förbindelse eller ägglossning har jag inga problem med kondom. Men tycker det är en trist lösning i ett långsiktigt förhållande. Kör nu med natural cycles, det fungerar bra.

"Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • Anonym (pessar)

Hej TS!

Självklart ska du använda kondom i en ny relation, men sen kan jag rekommendera pessar. Inga hormoner, inget krångel. Du kan ha det i för jämnan om du vill, eller sätta i det när du ska träffa killen. Används tillsammans med spermiedödande gel. Kanonbra tycker jag! :)

• Anonym (Man)
    Jag har varit med om ganska många gånger att kondomen spruckit. Dock har det nästan alltid varit när jag kört på efter att det gått för mig så jag höjer ett varningens finger för detta.
    Kan det bero på att kondomen då är fylld, att vätsketrycket får den att spricka vid fortsatt pumpande? Det heter ju att man ska byta kondom om samlaget fortsätter. Frun har visst råkat ut för sprucken kondom någon enstaka gång med tidigare partners, men jag vet inte om det var vid fortsatt samlag. Själv kan jag inte fortsätta och drar mig genast ur när det har gått. Det finns visst risk att kondomen glider av eller rinner över också om man är kvar för länge.
  • Anonym (Reptilhjärnor)

Nästan hänt här också. Men det är ju gudomligt skönt att komma när man är i henne!
Svar på tråden Är kondom tråkigt?