• fanola

Lyssna på hjärtljud

Hej!

Jag är gravid i vecka 8 (7+4). Har i bagaget 2 st MA och än så länge utan barn.. :(

Man går ju runt hela tiden och är orolig!

Nu undrar jag när man som tidigast kan höra hjärtljud? Förstår ju att det är ett bra tag kvar tills man skulle kunna fråga om de av BM men jag undrar bara när det som tidigast är möjligt att ens höra.. Om någon vet?

• Svar på tråden Lyssna på hjärtljud
  • Snuttis2

Hjärtat börjar ju slå runt V 6!

Vet inte hundra från när man kan höra, om man läser på nätet så hittar jag från v 9-10!

Men jag har själv gjort ett vul i v 8 i min nuvarande graviditet. I samband med att vi såg fostret på skärmen kastade hon upp ljuden också så vi både såg hjärtfrekvensen och hörde den!

Har själv förlorat två graviditeter så jag kunde inte "se" hjärtat slå (litade inte på det) utan läkaren gjorde det för att övertyga mig : )

• fanola
    Snuttis2 skrev 2017-07-13 20:50:30 följande:

Hjärtat börjar ju slå runt V 6!

Vet inte hundra från när man kan höra, om man läser på nätet så hittar jag från v 9-10!

Men jag har själv gjort ett vul i v 8 i min nuvarande graviditet. I samband med att vi såg fostret på skärmen kastade hon upp ljuden också så vi både såg hjärtfrekvensen och hörde den!

Har själv förlorat två graviditeter så jag kunde inte "se" hjärtat slå (litade inte på det) utan läkaren gjorde det för att övertyga mig : )

Jag har varit på vul i tisdags å då slog de!

Men jag tänkte lite på när man är på mvc om man kan be dom lyssna med doppler? Och då alltså hur tidigt de är möjligt att höra.. :)
  • Jag är bara jag
    fanola skrev 2017-07-13 20:56:07 följande:
    Jag har varit på vul i tisdags å då slog de!
    Men jag tänkte lite på när man är på mvc om man kan be dom lyssna med doppler? Och då alltså hur tidigt de är möjligt att höra.. :)
    De brukar inte rutinmässigt  göra det förrän efter RUL. Boka ett privat VUL till v.13 om du är orolig. Annars kan du nog vara ganska säker, för 3 m.f är extremt ovanligt och har man sett ett levande foster v.8 är risken väldigt liten överlag. {#emotions_dlg.flower}
  • Snuttis2

Runt 50% hör med doppler runt v 13, innan v 12 är de inte rek att använda!

• gruvan

Jag har fått höra med doppler hos bm varje besök från typ v 16 med båda mina barn.

• fanola
    Jag är bara jag skrev 2017-07-13 21:02:28 följande:

De brukar inte rutinmässigt  göra det förrän efter RUL. Boka ett privat VUL till v.13 om du är orolig. Annars kan du nog vara ganska säker, för 3 m.f är extremt ovanligt och har man sett ett levande foster v.8 är risken väldigt liten överlag.

Ja de är bara önsketänkande.. Å tyvärr är ju ja en av dom som tyvärr sett levande foster i vecka 8 för att senare förlorat de.. Så de lugnar tyvärr inte mig så mkt.. Men tack för omtanken, ska till mvc om ca 2 veckor så får snällt fråga hur dom kan hjälpa en orolig själ! :)
  • fanola
    Jag är bara jag skrev 2017-07-13 21:02:28 följande:

De brukar inte rutinmässigt  göra det förrän efter RUL. Boka ett privat VUL till v.13 om du är orolig. Annars kan du nog vara ganska säker, för 3 m.f är extremt ovanligt och har man sett ett levande foster v.8 är risken väldigt liten överlag.

Ja de är bara önsketänkande.. Å tyvärr är ju ja en av dom som tyvärr sett levande foster i vecka 8 för att senare förlorat de.. Så de lugnar tyvärr inte mig så mkt.. Men tack för omtanken, ska till mvc om ca 2 veckor så får snällt fråga hur dom kan hjälpa en orolig själ! :)
  • fanola
    Snuttis2 skrev 2017-07-13 21:03:34 följande:

Runt 50% hör med doppler runt v 13, innan v 12 är de inte rek att använda!

Nee man vet ju inte heller riktigt hur det påverkar fostret, men hoppas man kan få hjälp att höra så snart som möjligt!
  • Villhaenliten

Jag fick missfall i v9 i början av det här året, såg ett litet hjärta picka på VUL kl 20.00 & 22.00 slog inte hjärtat längre. Nu är jag i v6 och kan inte riktigt glädjas åt graviditeten fullt ut då jag är är orolig för att få ytterligare ett missfall. Kommer jag bara förbi v9-10 så blir jag förhoppningsvis lite lugnare. Men hur hanterar man egentligen denna oron efter en sån tragisk händelse?

• fanola
    Villhaenliten skrev 2017-07-14 06:17:57 följande:

Jag fick missfall i v9 i början av det här året, såg ett litet hjärta picka på VUL kl 20.00 & 22.00 slog inte hjärtat längre. Nu är jag i v6 och kan inte riktigt glädjas åt graviditeten fullt ut då jag är är orolig för att få ytterligare ett missfall. Kommer jag bara förbi v9-10 så blir jag förhoppningsvis lite lugnare. Men hur hanterar man egentligen denna oron efter en sån tragisk händelse?

Jag vet inte, när jag har mitt barn i min famn så kan jag berätta för dig hur jag lyckades men idag är jag i ungefär samma sits som du..

Mitt nästa mål är att se liten i typ vecka 13, då kanske jag kan slappna av men de vet jag inte!
  • Nykär15

Jag hörde med min hemmadoppler från 10+0 denna gången, men man får leta ett bra tag och kan vara lätt att missta ljuden från moderkaka och sin egen puls, så mitt tips är isf att titta på många youtube-klipp som förklarar vad som är vad. Hos BM lyssnar de oftast första gången från v 25, så efter RUL är det ofta ett tag till nästa besök.

Boka VUL/UL privat om du vill se tidigare så allt är bra är mitt tips. Jag har gjort 8+3, 10+1 och 12+2 denna graviditeten. 

• Jag är bara jag

Jag förstår verkligen oron! Efter 4 missfall trodde jag inte riktigt jag skulle få barn förrän jag faktiskt hade fått sonen. Men oron avtog med tiden även om den aldrig försvann helt så tron på barn var ändå större än oron till sist.

Svar på tråden Lyssna på hjärtljud