Hur vågar man samsova?
Det känns som om det bara blir vanligare och vanligare med att samsova med sina bebisar, samtidigt som forskningen visar att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar vid flera av de faktorer som samsovning innebär, som tex när det är varmt (det vet vi ju alla hur varmt och mysigt det kan bli när man sover nära någon), om bebisen hamnar under täcket (rådet om att barnets ansikte ska vara fritt) etc. Ni som samsover, eller planerar att samsova med era bebisar, hur ser ni på den ökade risken? Hur gör ni i övrigt med den info som finns att få tag på för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd? www.1177.se/Gavleborg/Tema/Barn-och-foraldrar/Skador-och-olycksfall1/Barnsakerhet/Plotslig-spadbarnsdod---forebyggande-rad/
Jag och några av mina vänner har diskuterat detta och en vanlig orsak som många nämner till sin samsovning är att de då lättare/snabbare märker om bebisen slutar att andas, men saken är ju den att det gör man ju inte om man själv sover! Mitt ex tex slutade att andas som bebis när han låg och sov i vagnen. Mamman stod bredvid. När hon kollade ner på honom då hon skulle vifta bort en mygga som rörde sig precis in till vagnen, så var han alldeles blå, hon hade inte märkt något, trots att det var på landet utan störande ljud, trots ATG hon var vaken och pigg, och detta var innan mobilernas tid... Tack och lov så upptäckte hon detta innan det var för sent! Hade det inte varit någon mygga där så skulle han troligtvis dött utan att hon märkte något!