• Vårivfresa

Kyrkklockor?

Hej!

Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så den hamnade här..

Jag väntar mitt första barn som lär komma nästa vecka (hoppas jag..)

Under augusti ska vi på bröllop där min man kommer att vara best man. Det jag undrar över är kyrkklockorna... Hur gör jag för att skydda lillans öron? Blir det det för högt för öronen eller klarar dom det?
    Är det någon som har några kloka råd? :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kyrkklockor?
  • Carambolan

Oroa dig inte, de klarar att lyssna på kyrkklockor.

• annabellelee
    annonymahöns skrev 2017-07-14 15:47:11 följande:

Kanske bäst om du klär in bebisen i lite skyddsplast skottsäker väst öronproppar flyttväst gasmask vårdräkt syregastub osv osv osv. Hur raboiat är du på en skala mellan 1och 10 gissar på 700 femtielva  nej ditt barn dör inte av ljud ,lugna ner dig lite 

Vad lustig du är när du gör narr av andra människors oro!

Ts: nej, kyrkklockor bör inte vara något problem.
  • Vårivfresa

Jättetråkigt att få sån respons när jag är orolig då det är mitt första barn och vill hennes bästa. Jag själv tycker att det är högt med kyrkklockor och orgeln.

Otroligt tråkigt.

• nernu

Har du varit i en kyrka förut? Du kanske kan gå dit och provlyssna själv så hör du att det inte är högt.

• Vårivfresa
    nernu skrev 2017-07-14 17:27:25 följande:

Har du varit i en kyrka förut? Du kanske kan gå dit och provlyssna själv så hör du att det inte är högt.

För mina öron är det högt och det gällde inte mig nu utan min dotter som bara kommer vara några veckor gammal...
  • Snuttis2

Det finns ju hörselkåpor för barn men jag har dålig koll om de finns även för riktigt små barn ?

• nernu
    Vårivfresa skrev 2017-07-14 20:02:42 följande:

För mina öron är det högt och det gällde inte mig nu utan min dotter som bara kommer vara några veckor gammal...

Äh. Otrevligt. Då får du klara dig själv.
  • Zacharias

Trist att alla ger en så tråkig respons de fins inga dumma frågor. Och speciellt inte när de handlar om våra barns välmående, är man orolig så är man :/ men nej du kan vara lugn. Ditt barn kommer inte ta skada av akustiken i kyrkan. De lilla livet kan dock ogilla ekot där inne och bli lite ledsen men de blir dom av de mesta så bara att vänja sig. Ett tips är att du hittar en plats ganska långt bak så att de är lätt att smyga ut om du märker att de blir för jobbigt för den lille. Hoppas allt går bra och grattis till de kommande föräldraskapet.

• syntharen

Sedan kanske du ska vara beredd på att du inte alls kommer vilja eller orka gå på bröllop om din bebis bara kommer vara några veckor (och går du över tiden så blir den ju ännu yngre). Nyfödda vill ju helst bara ammas och ammas och ammas och man är trött, trött och trött så sitta på en kyrkbänk ett tag och sedan på en bröllopsfest kan kännas väldigt överväldigande. Men det kommer definitivt gå bra med kyrkklockorna, annars lägg en hand över öronen så det värsta ljudet dämpas.

• Fjällsippa

Jag förstår din fråga. I mitt område här har vi en kyrka som låter döhögt när klockorna slår. Om man är nära kyrkan alltså. Den ligger vid ettmindre affärscentrum så det är man ju ibland. Jag vill inte ha mina barn i närheten när den börjar slå och är jag själv håller jag för öronen. Så jag tycker absolut att din fråga är berättigad men oftast så låter väl inte klockorna så My ket om man är i själva kyrkan utan kanske mer om man är precis utanför? Jag är inte så van kyrkobesökare, men jag har fått för mig det. Så håll er inomhus tänker jag. Alternativt en bra bit ifrån kyrkan om det är en som dånar högt. Kyrkorgeln tror jag inte är något problem, Dvs hon lär inte ta skada av det, men däremot kan hon ju bli rädd och vakna om hon skulle sova och då börja gallskrika, vilket kan få en nybliven mamma att svettas och inte njuta ett dugg av vigseln. Finns det någon som kan ta flickan under själva vigseln? Kanske någon mor- eller farförälder som kan tänka sig att promenera med henne i vagn under tiden. Ha telefonen på ljudlös så du snabbt kan få meddelande om det skulle vara något så du får gå ut.

• MeAndBaby

Jag minns att när jag hade liten i magen reagerade den på trumpet på ganska nära håll samt på en konsert genom att sparka och leva om lite i magen. Blir det för jobbigt får du väl ta lite avetande, men så högt tror jag inte det låter för bebisen.

• Bamsemorsan

Det är tappert av dig att planera in ett bröllop så tätt inpå förlossningen! Håll det öppet och känn efter hur det känns är mitt råd.

Olika barn är olika känsliga för ljud. Jag har svårt att tro att öronen kan skadas men en del bebisar kan nog bli rädda. Som någon skrivit - sitt längst bak så det går snabbt att smita ut. Sist jag var på bröllop stannade en gäst med sin gråtande bebis som skrek igenom hela parets äktenskapslöften. Inte särskilt uppskattat av någon.

Lycka till med allt!

(Och du har INTE ställt en dum fråga!)

• Vårivfresa

Tack för alla svar!
    Om jag verkade otrevlig så var det en annan som kommenterade otrevligt och jag kände mig påhoppad för att jag undrade över känsligheten i en väldigt litens öron.

Jag och lillan kommer bara att närvara vid vigseln :)

Igen, tack för alla svar utan påhopp!

• Dumbledore

Hörselkåpor för barn funkar även till bebisar! Det kanske inte alls behövs, men om inte annat så kanske de hindrar bebisen från att bli rädd och börja skrika av plötsligt ljud från orgeln?

Svar på tråden Kyrkklockor?