• helena29

Hur få 6-åringen att sova i sin säng?

Min sin ska snart fylla 6 år.
    Vi vill gärna att han lät sig sova i sin egen säng hela natten. Inte för att vi inte vill eller kan ha honom i vår däng utan för hans egen skull. Han vaknar oftast runt 22:30 redan o kommer in till oss. Problemet är att hans 3-åriga lillebror kommer nån timma senare.
    Lillebror vaknar redan vid 05:15 och väcker då storebror som blir toktrött hela dagen. Lillebror klarar sig, sover på dagen.
    I augusti börjar storebror skolan. Han behöver sova längre än till fem-snåret då för att orka med!
    Båda barnen vaknar så fort någon av oss kliver ur sängen på morgonen. HUR I HELA FRIDEN kan de känna av det?
    Man hör ju de flesta andra får väcka sina barn innan förskolan. Våra vaknar alltid när pappan går upp 05:00.
    Tänker mig att de behöver vänja sig vid att inte ha nån bredvid för att kunna sova längre??

• Svar på tråden Hur få 6-åringen att sova i sin säng?
  • elin1989

Låt honom inte sova i er säng? Jag skulle bara leda tillbaka till hans eget rum, efter några dagar brukar de flesta barn fatta galoppen. Skulle förstås förklara för honom tidigare på dagen att från och med i natt sover vi alla i våra egna sängar så att det inte kommer som en överraskning. Skulle göra samma sak med 3-åringen, två flugor i en smäll och så behöver inte 6-åringen bli ledsen för att den yngre får men inte han.

• helena29
    elin1989 skrev 2017-07-15 11:36:29 följande:

Låt honom inte sova i er säng? Jag skulle bara leda tillbaka till hans eget rum, efter några dagar brukar de flesta barn fatta galoppen. Skulle förstås förklara för honom tidigare på dagen att från och med i natt sover vi alla i våra egna sängar så att det inte kommer som en överraskning. Skulle göra samma sak med 3-åringen, två flugor i en smäll och så behöver inte 6-åringen bli ledsen för att den yngre får men inte han.

Fast så enkelt är det ju inte? Visst, leda tillbaka. Men de kommer inte somna om utan att nån av oss ligger jämte, och sen kommer de ytterligare vakna flera ggr om de väl lyckas somna. Inte mycket sömn för vår del då..,
  • elin1989
    helena29 skrev 2017-07-15 13:11:02 följande:

Fast så enkelt är det ju inte? Visst, leda tillbaka. Men de kommer inte somna om utan att nån av oss ligger jämte, och sen kommer de ytterligare vakna flera ggr om de väl lyckas somna. Inte mycket sömn för vår del då..,

Nej de kanske inte gör det första natten men tror att de flesta barn skulle vänja sig efter ett par nätter. Om de är vana vid att ni sitter bredvid tills de somnar så blir det förstås en omställning. Jag väntar aldrig på att min son ska somna, så han är van vid det. Min son får inte sova i våran säng, om det inte finns en väldigt speciell orsak, men det har inte behövts hittills iaf, han är 3.5. Jag säger inte att det är något fel med att samsova, om det är det man vill. Men om ni inte vill det skulle jag sätta ner foten, barn måste väl inte få som de vill? Jag tror inte att se skulle fortsätta vakna flera gånger när de har vant sig.
  • Mira76

Svårt det där..Kan du leda tillbaka 6-åringen och sova på en madrass bredvid hans säng, så att han vänjer sig att sova kvar där?

Så får treåringen och pappa gå upp vid fem och du och 6-åringen sover vidare?

Svar på tråden Hur få 6-åringen att sova i sin säng?