• Anonym (åhnej)

Cellprov vid graviditet - nu blödning.

Hej alla FL-are.

Är gravid i v11 (10+2) och gjorde ett cellprov hos BM i förregår - första dagen blödde jag rött färskt blod, sparsamt och tunt. Barnmorskan som tog provet sa att hon såg att det började blöda under provtagningen och att det är helt normalt pga sköra slemhinnor. 

Dag 1 efter cellprovet kom det lite bruna flytningar, avtog emot kvällen. Fortfarande sparsamt och kom bara på pappret efter toalett besök. Dock hade jag molvärk i livmodern hela dagen igår. Enligt BM ska detta vara ofarligt. 

Dag 2 efter provet (idag) har det hittills bara kommit ytterst lite gammalt blod/flytning och också efter toalettbesök, magontet fortsätter men inte samma som igår. Idag har jag dock fått lite ryggvärk - men det har jag haft sedan jag plussade från och till. Det sitter lixom i svanken och kan ha att göra med min foglossning och/eller växtvärk.

Nu till min fråga, ni som gjort cellprov vid graviditet, har ni upplevt samma? 

Jag VET att jag borde lite på min BM men blödning+smärta sätter igång en orosprocess oavsett om man vet att det bör vara ofarligt och proveti sig ska ju inte kunna ge missfall. Jag är dock en person med katastroftankar och hade jag vetat hur ett cellprov gått till (första gången pga är ung & första barnet) hade jag väntat till efter förlossningen. 
    Det jobbiga är att jag inte gått förbi v12 än och kan inte slappna av alls, mina symtom är kvar (äter Lergigan Comp så illamåendet hålls i shack). Förstår inte varför man gör detta på nygravida (jo förstår rent medicinskt givetvis) då det kan skapa sån ångest/oro. 

• Svar på tråden Cellprov vid graviditet - nu blödning.
  • EpicNurse

Så som du har haft det dessa dagarna är helt, helt normalt! Hade nästan varit konstigare om det inte var så efter ett cellprov när man är gravid!

Sen kan man ju så klart få missfall ändå, men absolut inte av cellprovet eller att du blöder från tappen. Det påverkar inte graviditeten!

Värken du beskriver är också normal när man är gravid!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (åhnej)
    EpicNurse skrev 2017-07-15 11:45:58 följande:

Så som du har haft det dessa dagarna är helt, helt normalt! Hade nästan varit konstigare om det inte var så efter ett cellprov när man är gravid!

Sen kan man ju så klart få missfall ändå, men absolut inte av cellprovet eller att du blöder från tappen. Det påverkar inte graviditeten!

Värken du beskriver är också normal när man är gravid!

Tack så mycket för ditt svar, uppskattar att du tog dig tid att svara. 

Skönt att det är normalt, vet ju att BM ska vara expert och att jag bör lita på henne men ja, man är ju som man är ändå.. Och google har inte riktigt hjälpt till att stilla oron Tyst 
  • Anonym (Ingen fara)

Bm skrapar lite på tappen när hon tar prov. Det är inte tillräckligt för att framkalla ett MF. Skulle du få MF ändå är det inte pga cellprovet. Jag tog cellprov när jag var tidigt gravid med första barnet. Det gick bra.

• Meriall

Ja det var så för mig, tog också under graviditet men var i v 18 då tror jag.

• mamaleona

Brukar inte tas under graviditet hos oss, men antar orsaken att ta det var större än att låta bli att ta det. Som svar på din fråga låter det normalt.

• Anonym (Jag)

Jag tog ett större prov under graviditet. Blödde ganska mycket och länge men det gick bra.

• Anonym (Mf)

Jag gjorde cellprov när jag var gravid, dock tidigare i graviditeten. Började blöda direkt jag kom hem, inte mycket. Det avtog och började igen senare under kvällen. Slutade inte, utan det var ett MF. Jag kan inte låta bli att tänka att det var cellprovets "fel" ändå om jag vet att det antagligen inte var så

• Knäcken

Hade precis samma under min grav då jag gjorde cellprov. Fullt normalt men jag va precis lika orolig som du är ????

Svar på tråden Cellprov vid graviditet - nu blödning.