• Dancer

Låna mer än vad som står

Jag har blivit antagen till ett Lärarprogram (heltid under dagtid) nu till hösten.
    Jag kommer att ansöka om "fullt" Studielån. 
    Jag har 1 barn så jag ska även ansöka om tillägg för barn.

Jag såg nyss på CSN:s hemsida att ungefärliga summan blir 10 000 kr för 4 veckor. Då är alltså studiebidrag, lån och tillägg för barn inräknat.
    Men stämmer det att det kan bli den summan? Jag kanske är i behov av mera pengar i månaden t.ex. 
    Kan jag inte få låna mera då?

Någon som vet hur det där funkar?!

Ska ringa CSN nu på Måndag, men jag tänkte om någon här inne kanske vet hur detta går till.

• Svar på tråden Låna mer än vad som står
  • Lena

Det låter som en rimlig summa. Sen har du barnbidrag och barnet blir ju även försörjt av den andra föräldern.

Har du inte räknat på ekonomin tidigare?

• Dancer
    Lena skrev 2017-07-15 11:54:24 följande:

Det låter som en rimlig summa. Sen har du barnbidrag och barnet blir ju även försörjt av den andra föräldern.

Har du inte räknat på ekonomin tidigare?

Jo, men min man sa nyligen att hans kompis tydligen lånar 9000 kr och sen har han också bidragsdelen med barntillägg. Så han får ut över 13000 kr. Och då tänker jag att man måste ju då kunna få låna mera?
  • Dancer
    Kanttant skrev 2017-07-15 11:54:29 följande:

Om du har jobbat innan och är över 25 år så kan du möjligen få ut extra lån på 887 kr/vecka, alltså 3548 kr mer per månad.

www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/arbetat-tidigare/1.2577

Därtill kan du kansle söka bostadsbidrag? Vet inte riktigt vad som krävs för det, men det bodre ju vara rätt enkelt att kolla upp.

Jo jag såg att jag kan söka det, då jag är över 25 år. Får väll prova det.. 
    Tack för att du tog dig tid att svara. =)
  • Kanttant
    Jamesdio skrev 2017-07-19 07:23:56 följande:

1 månad blir väl mer än 4 veckor.

Inte med CSN, det är baserat på hela veckor - så därför blir en månad alltid fyra veckor.
Svar på tråden Låna mer än vad som står