• Harvester

Blöjfri/potträning - hur?

Min son har blivit blöjfri (dag) för några veckor sedan, han blir fyra i oktober. Han har hela tiden blåvägrat att ta av blöjan och börjat gråta/skrika hysteriskt vid försök tidigare. Vi började med pott/toaträning med blöjan på då. Ibland ville han inte och då fick det vara.

Det hela har såklart underlättats av dagis då de flesta (alla?) i hans dagisgrupp är blöjfria och att alla slussas till toaletten där. Han kissade nästan aldrig i blöjan när vi slutade förutom av "lathet" när han satt och lekte eller tittade på tv.

Köpte kalsonger med grävskopor och Paw Patrol vilket gjorde att han ville ha dem på men ändå ville ha blöja.

När jag hade en veckas semester v25 sa jag bara på morgonen när han morgonkissat på pottan att "Nu tycker inte jag att du behöver ha blöja längre, du kan få ha Paw Patrol-kalsongerna så säger du bara till när du behöver kissa". Han gnällde ett tag men jag vägrade sätta på blöja och sa bara att han fick sätta på en blöja själv om han ville ha en. Han uttryckte några gånger typ två första dagarna att han var rädd att han skulle kissa i sina Paw Patrol-kalsonger men jag bara sa att det inte gör något för att vi bara byter då (ha ett stort lager identiska!).

Har gått super sedan dess med bara ett fåtal olyckor, tom bajsandet funkar som han haft mkt problem med pga hård mage. Är väldigt positivt överraskad! Han är oftast torr på morgonen också och har 2-3ggr vaknat på natten/tidig morgon och sagt att han behöver gå och kissa.

Låt det ta den tid fin don behöver, det är inte bråttom (trots vad svärmor säger)! ;)

Svar på tråden Blöjfri/potträning - hur?