Behöver tips på övervakningskameror
Hej!
Grannen hade inbrott förra veckan, vilket har slagit knut på hela grannskapet - mig själv inräknad. Efter att ha funderat gott och länge så har jag nog kommit fram till att jag behöver skaffa mig en eller två kameror för att hålla koll på huset.
Saken är att jag kan lika mycket om övervakningskameror som jag kan om svenska dansband. Inget. Jag har suttit och intensivstuderat i någon timme och hittade bland annat den här guiden till övervakningskameror och kom fram till att jag behöver en utomhuskamera med IP66 eller dylikt.
Lite om huset och läget:
En liten villa (relativt nyinflyttad, så händer detta..)
Förort utanför Stockholm
Många människor går förbi huset under dagen då det finns en "promenadslinga" precis utanför.
Vi har hus väldigt nära oss, både höger, vänster och framför. MEN, bakom vårt hus ligger en liten, liten skogsdunge. Vilket, jag antar, är perfekt för inbrottstjuvar. Grannen som bor lite längre bort och har också sin baksida till en skog, vilket gör mig lite mer orolig.
Så min tanke är att jag ska sätta upp en kamera på baksidan, riktad mot skogen. Eftersom lagen säger att jag bara får filma mitt egna område, så filmar jag bara tomten på baksidan, vilket borde räcka. Jag tror inte det är nödvändigt att ha en kamera på framsidan.
Så jag söker en kamera med mörkerseende, som kan finnas utomhus (IP66, har jag precis lärt mig..) och gärna med en SMS eller email-funktion så att jag varnas när någonting händer.
I guiden jag skrev om så nämner dom ptz kameror, frågan är om det är nödvändigt för oss? Tomten är ganska liten och jag tror en kamera som är placerad precis vid bakdörren kan täcka det mesta.
Tips, råd och tankar är varmt välkomna! Om du har en övervakningskamera så får du gärna länka den om den är bra. Ursäkta det långa inlägget också, men det gnager i mig att veta att jag när som helst kan få inbrott och att jag är så pass oskyddad!
Tack på förhand!
Zibi