• Zibi

Behöver tips på övervakningskameror

Hej!

Grannen hade inbrott förra veckan, vilket har slagit knut på hela grannskapet - mig själv inräknad. Efter att ha funderat gott och länge så har jag nog kommit fram till att jag behöver skaffa mig en eller två kameror för att hålla koll på huset.

Saken är att jag kan lika mycket om övervakningskameror som jag kan om svenska dansband. Inget. Jag har suttit och intensivstuderat i någon timme och hittade bland annat den här guiden till övervakningskameror och kom fram till att jag behöver en utomhuskamera med IP66 eller dylikt.

Lite om huset och läget:

En liten villa (relativt nyinflyttad, så händer detta..)
    Förort utanför Stockholm
    Många människor går förbi huset under dagen då det finns en "promenadslinga" precis utanför.
    Vi har hus väldigt nära oss, både höger, vänster och framför. MEN, bakom vårt hus ligger en liten, liten skogsdunge. Vilket, jag antar, är perfekt för inbrottstjuvar. Grannen som bor lite längre bort och har också sin baksida till en skog, vilket gör mig lite mer orolig.

Så min tanke är att jag ska sätta upp en kamera på baksidan, riktad mot skogen. Eftersom lagen säger att jag bara får filma mitt egna område, så filmar jag bara tomten på baksidan, vilket borde räcka. Jag tror inte det är nödvändigt att ha en kamera på framsidan.

Så jag söker en kamera med mörkerseende, som kan finnas utomhus (IP66, har jag precis lärt mig..) och gärna med en SMS eller email-funktion så att jag varnas när någonting händer.

I guiden jag skrev om så nämner dom ptz kameror, frågan är om det är nödvändigt för oss? Tomten är ganska liten och jag tror en kamera som är placerad precis vid bakdörren kan täcka det mesta.

Tips, råd och tankar är varmt välkomna! Om du har en övervakningskamera så får du gärna länka den om den är bra. Ursäkta det långa inlägget också, men det gnager i mig att veta att jag när som helst kan få inbrott och att jag är så pass oskyddad!

Tack på förhand!

Zibi

• Svar på tråden Behöver tips på övervakningskameror
  • Träskvatten

Tipsar om att du läser på om lagstiftningen hos datainspektionen. Vet att det regleras hårt och inte bara är att smacka upp kameror, ens på privat egendom. Vilket är rätt logiskt om du tänker efter, annars skulle det ha funnits kameror överallt men det gör det inte.

• Lena

Kolla på åtelkameror, de gör ofta det du vill.

• Zibi

Tack för alla svaren! Jag ska kolla på åtelkameror, aldrig hört talas om.

Träskvatten skrev 2017-07-15 14:33:11 följande:

Tipsar om att du läser på om lagstiftningen hos datainspektionen. Vet att det regleras hårt och inte bara är att smacka upp kameror, ens på privat egendom. Vilket är rätt logiskt om du tänker efter, annars skulle det ha funnits kameror överallt men det gör det inte.

Är du säker? Enligt https://säkrad.se/hemsakerhet/overvakningskamera/ står det "Det behövs inget tillstånd för att övervaka och filma det egna hemmet och tomten. För att hålla dig innanför lagens ramar så bör du undvika att filma på allmän plats."

Även här verkar dom säga samma sak https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kameraovervakningslag-2013460_sfs-2013-460

Suttit och läst och läst, ögonen är helt röda..

Så du menar att jag INTE kan sätta upp en kamera på min tomt och bara filma min tomt? Du får gärna länka mig någonstans där det står att det är så.. Vill gärna inte köpa något och sen märka att jag inte får använda det :)

Mycket tacksam för alla svar hittills!

• Iarwain

Det som kan sätta käppar i hjulet är lydelsen, "inte filmar platser där allmänheten har tillträde".

Har allmänheten tillträde till din tomt?
    Vad betyder det egentligen?

• Träskvatten
    Zibi skrev 2017-07-15 16:21:57 följande:
    Tack för alla svaren! Jag ska kolla på åtelkameror, aldrig hört talas om.

Är du säker? Enligt säkrad.se/hemsakerhet/overvakningskamera/ står det "Det behövs inget tillstånd för att övervaka och filma det egna hemmet och tomten. För att hålla dig innanför lagens ramar så bör du undvika att filma på allmän plats."

Även här verkar dom säga samma sak www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/s...

Suttit och läst och läst, ögonen är helt röda..

Så du menar att jag INTE kan sätta upp en kamera på min tomt och bara filma min tomt? Du får gärna länka mig någonstans där det står att det är så.. Vill gärna inte köpa något och sen märka att jag inte får använda det :)

Mycket tacksam för alla svar hittills!

Jag kan andra e-lagar men just kameror är jag rätt kass på. Dock vet jag att det regleras hårt. Skulle i ditt läge inte lita på en återförsäljare då hans intresse ligger i att sälja.

Det är inget fel på din länk till riksdagen, kruxet för oss vanliga dödliga är att tolka det och tolka rätt, dvs tolka så att det stämmer med juridisk praxis. Vänd dig till datainspektionen, de brukar svara snabbt och på ett sätt att vanliga människor förstår.
Svar på tråden Behöver tips på övervakningskameror