• Anonym (Ts)

Min 16 åring är gravid

Hej!

Har en 16 årig dotter som kom hem och berättade att hon och hennes pojkvän väntar barn. Hon är i v9 enligt en graviditetsapp enligt henne. Och hon vill inte göra abort.

Hon går just nu första året på gymnasiet( börjar andra till hösten) hon går Samhälle och betendevetenskap.

Hennes pojkvän är 20 år, har egen lägenhet.

Jag vet inte vad jag ska göra. Vill självklart att dottern tar sina egna beslut, men det är inte lätt att få barn innan man gått ut skolan.

Har ni några tips/råd att komma med?

• Svar på tråden Min 16 åring är gravid
  • Anonym (mor)
    Anonym (Ts) skrev 2017-07-15 17:42:58 följande:

Hej!

Har en 16 årig dotter som kom hem och berättade att hon och hennes pojkvän väntar barn. Hon är i v9 enligt en graviditetsapp enligt henne. Och hon vill inte göra abort.

Hon går just nu första året på gymnasiet( börjar andra till hösten) hon går Samhälle och betendevetenskap.

Hennes pojkvän är 20 år, har egen lägenhet.

Jag vet inte vad jag ska göra. Vill självklart att dottern tar sina egna beslut, men det är inte lätt att få barn innan man gått ut skolan.

Har ni några tips/råd att komma med?

Nä men frågor! När din flicka inte vill göra abort så är det ju knappast möjligt att tvinga henne!? Vad säger pojkvännen? Är han stabil? Hur ser deras relation ut? Är din dotter mogen för sin ålder? Finns det presumtiva far-föräldrar som kan ställa upp på den sidan? Har du utrymme för att kunna stötta?
  • Djurvän03
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-07-16 19:30:14 följande:

Aha.. det e du som står för o uppfosyra so att barnen blir slampor...

Men ursäkta vad är du för en jävla människa? Hoppas du är ett troll för annars är det riktigt illa. Först säger du att du ska slänga ut din dotter om hon var gravid och ta till våld, sedan använder du ord som "knulla runt", "slampa" osv. Vad är det för fel på dig? Och nej jag tycker man är alldeles för ung för barn när man är 16, men nu har det hänt och då får man göra det bästa av situationen, dvs stötta istället för att ta till våld.
  • Anonym (SåÄrDet.)
    Djurvän03 skrev 2017-07-17 11:09:39 följande:

Men ursäkta vad är du för en jävla människa? Hoppas du är ett troll för annars är det riktigt illa. Först säger du att du ska slänga ut din dotter om hon var gravid och ta till våld, sedan använder du ord som "knulla runt", "slampa" osv. Vad är det för fel på dig? Och nej jag tycker man är alldeles för ung för barn när man är 16, men nu har det hänt och då får man göra det bästa av situationen, dvs stötta istället för att ta till våld.

Och vad är du för människa som tycker det är OK att ett 16 årigt barn får barn. Hon har förfan inte ens gått ut skolan..
  • Anonym (Abort)

Jag gjorde en abort trots att jag är äldre och att jag och pojkvännen varit tillsammans i 4 år när det hände. Vi hade det lite bråkigt den perioden och jag skulle aldrig få för mig att skaffa barn om jag inte är 100% säker.
    Det är som min mamma sa till mig då, att om jag fortfarande vill om några månader så kan jag ju bli gravid då. Såfall en planerad graviditet som vi båda är med på. En abort så tidigt måste inte vara en så "stor grej" som många vill ha det till. Jag förstår såklart att det ÄR stort. Jag var jätte ledsen och jag hade jätte ont och hade ångest osv. Men nu ett år efter aborten känner jag mig fortfarande inte redo att bli gravid igen, och är glad att jag gjorde abort. Det är som min mamma sa, om det kommer sådär oplanerat så kan man alltid göra en abort, ge det några månader, och om man fortfarande vill ha barn då så kan man börja försöka bli gravid igen.. 

Så känner jag :) 

• Anonym (12345)

Även om det kan gå bra så blir det svårt att skaffa sig en utbildning samtidigt med  barn.
    Tyvärr är det så.

• jagärjagvemärdu

Detta är nog en utav mina värsta mardrömmar som förälder. Jag hoppas på att jag kan uppfostra mina framtida barn till att ta kloka och mogna beslut. Blev själv gravid som tonåring och beslutet var ju väldigt enkelt att ta.

• Djurvän03
    Anonym (SåÄrDet.) skrev 2017-07-17 11:20:20 följande:

Och vad är du för människa som tycker det är OK att ett 16 årigt barn får barn. Hon har förfan inte ens gått ut skolan..

Du kan inte läsa va? Skrev ju att jag tycker att 16 år är alldeles för ungt för att få barn!
  • Anonym (Z)
    Anonym (12345) skrev 2017-07-17 11:35:10 följande:

Även om det kan gå bra så blir det svårt att skaffa sig en utbildning samtidigt med  barn.
    Tyvärr är det så.

Är det? Har pluggat gymnasiet med ett barn, inte speciellt svårt och nu pluggar jag universitetet med 3 barn. Det är lättare att plugga än att jobba med barn tycker jag. De kan gå kortare dagar på dagis plus vara hemma mer pga att jag förlägger studierna som jag vill förutom de 2 dagar i veckan jag måste vara i skolan, då ofta mellan 10-13. Sommarledigt 10 veckor, går iofs bara om man spar undan av csn och har en man/sambo alt tidigare sparande. Men det är ju jag. Är man omogen, omotiverad och svårt i skolan så blir det väl lite svårare men ärligt så hade nog den personen vart relativt misslyckad även utan att få barn tidigt.

Ts, stötta din dotter och se till att hon tar upp studierna på gymnasiet alt komvux när barnet kan börja förskolan så kommer hon klara sig bra.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Z) skrev 2017-07-17 12:59:08 följande:
    Är det? Har pluggat gymnasiet med ett barn, inte speciellt svårt och nu pluggar jag universitetet med 3 barn. Det är lättare att plugga än att jobba med barn tycker jag. De kan gå kortare dagar på dagis plus vara hemma mer pga att jag förlägger studierna som jag vill förutom de 2 dagar i veckan jag måste vara i skolan, då ofta mellan 10-13. Sommarledigt 10 veckor, går iofs bara om man spar undan av csn och har en man/sambo alt tidigare sparande. Men det är ju jag. Är man omogen, omotiverad och svårt i skolan så blir det väl lite svårare men ärligt så hade nog den personen vart relativt misslyckad även utan att få barn tidigt.

Ts, stötta din dotter och se till att hon tar upp studierna på gymnasiet alt komvux när barnet kan börja förskolan så kommer hon klara sig bra.
    Klart att det går, men skulle du själv rekommendera unga männsikor att ha barn innan man ens gått ut skolan?
  • Anonym (Z)
    Anonym (12345) skrev 2017-07-17 13:23:46 följande:
    Klart att det går, men skulle du själv rekommendera unga männsikor att ha barn innan man ens gått ut skolan?
    Nej men jag skulle inte heller förutsätta att personen blir totalt misslyckad och att barnet får en dålig uppväxt. Jag rekommenderar inte abort heller för den delen. Det är upp till den blivande mamman att bestämma.

Det som är dåligt föräldraskap är att inte ställa upp för sina barn när de behöver det inte att en tonåring blir gravid. Alla gör misstag- olyckor sker, barn som vuxna oavsett uppfostran.
Svar på tråden Min 16 åring är gravid