Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Bonusmamman)

Manipulerande ex anmäler

Hej!

För att göra en lång historia kort: Träffade en äldre gift man via en hobby, under ett år växte det fram känslor och han lämnade sin fru (de hade redan planer på skilsmässa). Hon träffade en ny några veckor efter och introducerade direkt deras två barn. Under första halvåret ringde hon ofta och skrek på min sambo och var svartsjuk (med all rätt såklart). Vi väntade ett halvår och nu bor vi tillsammans efter ett år ihop. Hon säger att hon är lycklig och inte bitter men hon gör allt för att sabotera och använder sig av barnen.

Nu till problemet: Hon har anmält min sambo som är världens mjukaste snällaste mest engagerade pappa till socialen, nu senast hävdar sonen och hon att min sambo tagit stryptag på sonen som är 10 år, att jag knäat honom m.m. Detta har han skrikit efter att min sambo lyft upp honom på rummet då han sparkats och slagits samt kastat saker i huset. Han knuffade på mig och skrek håll käften men hävdar att jag knäat honom. Vi vet såklart att detta aldrig hänt men vad kan vi göra nu när min sambo är utredning? Tänk om sonen fortsätter hävda detta? Sonen gör inget annat än att springa och skvallra till mamma så fort han inte får som han vill här, baktalar pappa och säger kränkande ord. Och mamman tröstar honom och han får dyra saker. Jag upplever honom som en smart och go kille som fått styra mycket hemma och att han har svårt med motgångar. VAD ska vi göra?

• Svar på tråden Manipulerande ex anmäler
  • Anonym (llll)

Det blir möte på Soc, där får din sambo berätta hur det gått till. De kommer även kalla mamman på ett eget möte där de ställer liknande frågor. Ev kommer de även prata med barnet (utan föräldrar). Sedan kallar man oftast båda föräldrarna till ett gemensamt möte för att prata om vad man kommit fram till. Ibland krävs flera möten med en eller båda parterna, enskilt, innan det hör sista mötet.  

Din sambo kan ta upp allt vad han menar mamman gör när han är på sitt samtal och även berätta hur det funkar när barnet är hos er.

• Anonym (Bonusmamman)

Han är anmäld för andra gången och de menar att det är en allvarlig anklagelse. Jo tack! Han var där och fick reda på vad hon sagt. Till oss säger hon att hon inte tror att han tagit riktigt strypgrepp utan gjort på nåt sätt så att han känt att han inte fått luft. Detta har hon dock skippat att nämna för soc. Hon försöker vara så perfekt som möjligt, skickar smileys osv. Jag har sagt till henne att jag tror barnen spelar ut föräldrarna och att den lilla sonen sagt saker som är negativa kring deras tid där men jag tar det med en nypa salt. Jag sa att jag inte ville säga vad det var eftersom hon sist jag berättat vad den stora sagt gick och konfronterade honom. Då hotade hon mig på telefon och sa att personer på min arbetsplats som hon är bekant med ska ringa till min sambo och tala om negativa saker om mig. Hon frågade om jag blev rädd att saker ska komma fram...

• Anonym (llll)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-07-15 23:59:37 följande:

Han är anmäld för andra gången och de menar att det är en allvarlig anklagelse. Jo tack! Han var där och fick reda på vad hon sagt. Till oss säger hon att hon inte tror att han tagit riktigt strypgrepp utan gjort på nåt sätt så att han känt att han inte fått luft. Detta har hon dock skippat att nämna för soc. Hon försöker vara så perfekt som möjligt, skickar smileys osv. Jag har sagt till henne att jag tror barnen spelar ut föräldrarna och att den lilla sonen sagt saker som är negativa kring deras tid där men jag tar det med en nypa salt. Jag sa att jag inte ville säga vad det var eftersom hon sist jag berättat vad den stora sagt gick och konfronterade honom. Då hotade hon mig på telefon och sa att personer på min arbetsplats som hon är bekant med ska ringa till min sambo och tala om negativa saker om mig. Hon frågade om jag blev rädd att saker ska komma fram...

Ja det är inte roligt men då får ni ju berätta även det.
    Spela in om hon ringer på telefonen och hotar dig. Det är ju bara att trycka på röstinspelning, innan du svarar, så spelas samtalet in. Om jag var du skulle jag ta för vana att alltid göra om hon ringer eller om det är ett nummer du inte känner igen (om det skulle vara hon) det så du inte behöver sjabbla med det den dagen det sker. Är det bara ett normalt samtal är det ju bara att radera inspelningen. 

Barnet kommer ju helt uppenbart i kläm på detta vis och det måste fram! 

Sen undrar jag, barnet är ändå rätt stort. Har pappan försökt sätta sig ensam med sonen och haft ett samtal, inte så mkt förälder-barnsamtal utan mer som kompisar, få barnet att öppna sig, berätta om hur han tycker det är att bo på de olika ställena, vad han gillar att göra, om han saknar nåt etc. Om samtalet går bra kan man tom komma in på anmälan, att "nu vill Soc prata med pappa och deras jobb är att ta reda på hur du har det här och hemma hos mamma. Är det något du själv tycker ska komma fram på det samtalet, vad tycker du är viktigast att jag säger?" 

Ett tips jag läste från en psykolog, om just pojkar, om de är svårpratade, är att killar (ren generellt alltså) har lättare att prata med varann om de gör nåt samtidigt, tex ser på fotboll på tv eller spelar tv-spel tillsammans. Det blir inte lika laddat då.
  • Anonym (Bonusmamman)

Tack för bra tips! Det är inte så att hon ringer mig... jag tog luren av min sambo då jag hörde att hon sa att jag våldfört mig på sonen, krävde att få en förklaring......min sambo har flera gånger pratat med sonen både innan dessa anmälningar började och efter. Bara för att checka av läget osv. Även mig har han pratat med och sagt när jag frågat (då vi kom in på det) att det han tycker är jobbigt är att åka fram och tillbaka och att vi har olika regler som han inte kommer ihåg alltid. Så min sambo har frågat honom hur han mår, om det är nåt han tycker är jobbigt osv osv. Till honom säger han inte mer än att han tycker att han bara bryr sig om mig och min son. Detta säger han så fort han gjort något fel och sambon sagt till honom. Min sambo har själv sagt att han kanske behöver mer tid med honom, men det blir svårt när mamman inte tycker han ska bo här. Hon har även bett sonen (när hon skulle hämta sonen) att säga till oss att han inte vill bo här "säg till pappa nu vad du sagt till mig, du måste säga vad du vill". Då är han tyst och går.... Till mig sa mamman att hon sagt åt sonen att "bete sig bra här och inte slåss så kanske pappa låter dig bo här mer". Veckan efter började han inte slåss vid konflikter.....Säger man till sonen om något så startar han att ifrågasätta och sedan är det igång med kasta saker osv. Mamman säger att han inte trivs här och att han vill bo där. Det kanske är så, jag vet inte. Det enda jag vet är att han har det bra här och verkar trivas bra förutom när han inte får som han vill. Enligt mamman har sonen sagt att han inte gillar mig, vilket jag är säker på att han sagt. K

• Anonym (Bonusmamman)

Mamman har tidigare sagt att han vill bo mer där, att han tror att hans pappa inte älskar honom osv. Det är svårt att veta hur mycket ord hon lägger i munnen på sonen och vad som verkligen är hans känslor. Vissa saker han sagt här är precis de orden hon sagt till oss innan såsom "om du kunde bry dig om dina barn"... men jag antar att det kommer fram vad han känner under utredningen.

• Anonym (Emma)

Låter oavsett ganska bra med en anmälan med tanke på att barnet inte tycks må bra. Sedan om det beror på mamman eller pappan låter jag vara osagt. Dock har hon ju betydligt mer kunskap om hur pappan fungerar än du med tanke på hur länge de varit ihop.

• Anonym (Bonusmamman)

Ja, det hon säger är att pappan är kärleksfull och en bra pappa i övrigt men att hon sett honom argt lyfta in sonen på toaletten en gång. Detta var under skilsmässan. Under tidigare 10 år inget.

• Anonym (Backa!)

När det gäller konflikter med mannens ex och barn, tycker jag att man som styvförälder, ska hålla en väldigt låg profil, och låta föräldrarna sköta det själva.

Ju mindre man säger, eller lägger sig i, ju bättre. Ju mindre man uttalar sig, ju mer finns att ev användas emot en.

Många styvmödrar är alldeles för aktiva vid konflikter mellan mannen och hans ex.

• Anonym (Bonusmamman)

Ja jag insåg att jag gjorde det misstaget och har backat gällande konflikter kring sonen här hemma. Däremot tog jag konflikt med exet häromkvällen när hon ringde och anklagade mig för saker som inte stämmer och som redan retts ut. Det var då hon hotade med att någon skulle ringa min sambo och tala om något om mig.... Jag vet att det bara blir värre om jag går igång på det osv och i slutändan är det barnen som mår dåligt så jag försöker ignorera men sådana saker är svårt att hantera.

• Anonym (Backa!)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-07-16 12:08:01 följande:

Ja jag insåg att jag gjorde det misstaget och har backat gällande konflikter kring sonen här hemma. Däremot tog jag konflikt med exet häromkvällen när hon ringde och anklagade mig för saker som inte stämmer och som redan retts ut. Det var då hon hotade med att någon skulle ringa min sambo och tala om något om mig.... Jag vet att det bara blir värre om jag går igång på det osv och i slutändan är det barnen som mår dåligt så jag försöker ignorera men sådana saker är svårt att hantera.

Visst kan det vara svårt......mycket svårt att tiga.  Men jag skulle inte ge henne någon ammunition som skulle kunna användas emot mig. För i stridens hetta kan man ju lätt säga sånt som man inte tänkt. Bjud inte på det.

Och kom ihåg att även hon kan spela in samtal. Undvik henne, och låt dig inte provoceras, av hennes uttalande. Behåll din värdighet genom att inte sjunka till en låg nivå. Låt mannen ta fighten.

• Anonym (Bonusmamman)

Tack för råd! Ska verkligen bita ihop framöver. För barnens skull. Det enda jag och alla vill är ju att de ska må bra.. och denna situation är ju inte ovanlig när det kommer till skilsmässor.

Svar på tråden Manipulerande ex anmäler