Inlägg från: Anonym (llll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (llll)

Manipulerande ex anmäler

Det blir möte på Soc, där får din sambo berätta hur det gått till. De kommer även kalla mamman på ett eget möte där de ställer liknande frågor. Ev kommer de även prata med barnet (utan föräldrar). Sedan kallar man oftast båda föräldrarna till ett gemensamt möte för att prata om vad man kommit fram till. Ibland krävs flera möten med en eller båda parterna, enskilt, innan det hör sista mötet.  

Din sambo kan ta upp allt vad han menar mamman gör när han är på sitt samtal och även berätta hur det funkar när barnet är hos er.

• Anonym (llll)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-07-15 23:59:37 följande:

Han är anmäld för andra gången och de menar att det är en allvarlig anklagelse. Jo tack! Han var där och fick reda på vad hon sagt. Till oss säger hon att hon inte tror att han tagit riktigt strypgrepp utan gjort på nåt sätt så att han känt att han inte fått luft. Detta har hon dock skippat att nämna för soc. Hon försöker vara så perfekt som möjligt, skickar smileys osv. Jag har sagt till henne att jag tror barnen spelar ut föräldrarna och att den lilla sonen sagt saker som är negativa kring deras tid där men jag tar det med en nypa salt. Jag sa att jag inte ville säga vad det var eftersom hon sist jag berättat vad den stora sagt gick och konfronterade honom. Då hotade hon mig på telefon och sa att personer på min arbetsplats som hon är bekant med ska ringa till min sambo och tala om negativa saker om mig. Hon frågade om jag blev rädd att saker ska komma fram...

Ja det är inte roligt men då får ni ju berätta även det.
    Spela in om hon ringer på telefonen och hotar dig. Det är ju bara att trycka på röstinspelning, innan du svarar, så spelas samtalet in. Om jag var du skulle jag ta för vana att alltid göra om hon ringer eller om det är ett nummer du inte känner igen (om det skulle vara hon) det så du inte behöver sjabbla med det den dagen det sker. Är det bara ett normalt samtal är det ju bara att radera inspelningen. 

Barnet kommer ju helt uppenbart i kläm på detta vis och det måste fram! 

Sen undrar jag, barnet är ändå rätt stort. Har pappan försökt sätta sig ensam med sonen och haft ett samtal, inte så mkt förälder-barnsamtal utan mer som kompisar, få barnet att öppna sig, berätta om hur han tycker det är att bo på de olika ställena, vad han gillar att göra, om han saknar nåt etc. Om samtalet går bra kan man tom komma in på anmälan, att "nu vill Soc prata med pappa och deras jobb är att ta reda på hur du har det här och hemma hos mamma. Är det något du själv tycker ska komma fram på det samtalet, vad tycker du är viktigast att jag säger?" 

Ett tips jag läste från en psykolog, om just pojkar, om de är svårpratade, är att killar (ren generellt alltså) har lättare att prata med varann om de gör nåt samtidigt, tex ser på fotboll på tv eller spelar tv-spel tillsammans. Det blir inte lika laddat då.
Svar på tråden Manipulerande ex anmäler