• Anonym (Ts)

Född sent på året, svårare i skolan?

Finns det några här som själva är födda sent på året (typ efter augusti) eller har barn som gör det och kan nämna några fördelar?

Hur har det gått för er/era barn i skolan? Det sägs ju att de som är födda senare på året, speciellt pojkar, har det svårare att komma ikapp resten av klassen. Kanske mer är så i början när de precis börjat skolan, och att det sedan i typ mellanstadiet/högstadiet jämnar ut sig.

Är väldigt nyfiken då jag tidigare varit emot att vi ska skaffa barn som kommer födas runt september-december.

Men börjar tänka nu att jag kanske bara är löjlig och att det inte alls är så illa. Decemberbarn kommer det dock inte bli iallafall.

Men som sagt, hade varit kul med lite svar.

Hoppas ingen tar illa upp, menar verkligen inget illa.

• Svar på tråden Född sent på året, svårare i skolan?
  • Anonym (Näpp)

Själv född i december och gick ut nian med 4,2 så svårt- verkligen inte. Har en son född i november och är inte ett dugg nervös för att han kommer få det svårt. Och hade gladeligen tatt ett decemberbarn också- man gör liksom det när man försökt få barn i 10 år...

• lövet2

Jag har en son född i november. I ettan och tvåan hade han lite svårt med skrivandet, för han var lite klumpig i finmotoriken. Sedan kom han i kapp. När de gick ut nian, så var han bland de bästa i klassen.

Två av flickorna är födda i september. Det var inget som märktes av ens i lågstadiet. Ingen skillnad, vare sig socialt eller med skolarbetet.

En av flickorna är född i december. Hon var nog lite kortare än de andra tjejerna i ettan, men det var också enda skillnaden.

Alla fyra gick ut med fina betyg.

• Carambolan

Statistiskt sett är det tydligt bevisat att barn födda sent på året inte lyckas lika bra i skolan. Det hindrar ju däremot inte att individuella variationer förekommer. Min äldsta son är född sent i november men har alltid haft bra läshuvud. Kunde läsa själv som treåring, duktig på matte etc. och har inte haft några som helst problem med läsämnen. Däremot har han varit fysiskt mindre än många av sina klasskamrater och haft svårt med till exempel idrott. Det har i sin tur gjort att han undvikit det och därmed blivit ännu sämre tror jag. Eller så är han bara inte så intresserad. Svårt att veta om det är hönan eller ägget På förskolan tyckte jag också att det var väldigt tydligt att han inte var lika socialt mogen som andra barn (gick i födelseårsindelade avdelningar som 4- och 5-åring) men det har däremot blivit mindre påtagligt med åren.

• Dixie

Min lillebror är född i okt och har alltid haft lätt i skolan, han lärde sig läsa redan som 5åring och jag vet att det var tal om att han skulle börja skolan ett år tidigare pga att han redan kunde läsa, men eftersom han var född så sent på året valde de att låta honom börja "som vanligt".

• Anonym (Sista timmarna)

Jag är född sista timmarna på året. Mina betyg var bra. Mycket lätt för språk (stort bokintresse). Jag hade svårare med matte, men gav inte upp. Pluggade så mycket att jag fick riktigt bra betyg. Senare i livet undervisade jag i programmering.

Jag har aldrig känt någon press hemifrån. Det har nog varit en hög ambitionsnivå (rädsla att missslyckas?) och intresset för böcker som gjort att det gått bra. Jag har aldrig haft en omtenta.

• Anonym (Nov)

Jag är född i mitten av november. Gick ut med bra betyg, har inte haft det svårt :) min son föddes i slutet av november och nu är han fortfarande så liten så vet inte hur det kommer att gå i skolan sen, men jag ser bara fördelar med att få barn på vintern! Man är ändå hemma och återhämtar sig så det är ganska mysigt med mörkret då man kan sitta inne med tända ljus.

• Anonym (Minna)

Jag är född i oktober och har två barn födda i december (flicka och pojke). Båda har varit tidiga i sin utveckling både språkligt och motoriskt och skolstarten har inte varit problematisk alls. Kan också berätta att min syster är född i januari. 

• Glutthäppa

Jag är född i december och var alltid en av de bättre/bästa i klassen i flera av skolämnena. Däremot var jag sen in i puberteten och var lite barnslig, ointresserad av killar tex rätt länge, och det förstärktes nog av att jag var yngre än de andra. Den äldsta var ju ett år äldre än jag.

Att jag var lite barnsligare kan ha bidragit till att jag var lite utanför. Men jag hade förmodligen varit det även utan åldersskillnaden. Jag passade inte riktigt in i den gruppen. Det blev mycket roligare i gymnasiet.

Jag var alltid minst eller nästan minst och det gjorde det lite svårare på gympan ibland. Flera i klassen var huvudet längre än jag. Men återigen - det var skillnader som skulle ha funnits ändå, men ka ha förstärkts av att jag var yngst.

Det är nog minst lika trist att vara tidig i puberteten och dessutom äldst.

• Bamsemorsan

Jag känner igen det Carambolan skriver om sonen - att vara minst och dålig på gympan och därför inte anstränga sig. Fast där måste jag skylla på idrottslärarna. Om de inte hade varit så tävlingskåta hade prestationsskillnaderna inte varit så tydliga.

• Anonym (Annie)

Både jag och min man var grymt uttråkade i skolan och jag hoppas att vårt decemberbarn är något mindre före sina jämnåriga. Mer orolig för marsbarnet; hon kanske får gå med de som är ett år äldre.

Svar på tråden Född sent på året, svårare i skolan?