• Anonym (ere)

Sjuk / VAB under semester, sjukanmäla?

Har hört något rykte om att ifall man blir väldigt sjuk under sin semester kan man sjukanmäla sig som vanligt om man hade jobbat och på så vis spara semesterdagar (under förutsättning att man finner sig i 1 karensdag och läkarintyg efter 7 dagar om så behövs).

Är det bara nått påhitt eller finns det någon sanning i detta? Kanske beror på kollektivavtalet i och för sig?

Hur är det med VAB? Om nu andra föräldern blir så pass sjuk att barnet inte kan tas om hand (dagbarnvårdaren har semester) och man måste vara hemma med barnet. Eller går det utanför om man själv har semester?

Försöker inte missbruka nått system utna vill ta vara på det som "erbjuds".

• Svar på tråden Sjuk / VAB under semester, sjukanmäla?
  • Anonym (Ellen)

Du har rätt att bryta semester för både sjuk och vab. Så länge du anmäler det direkt utan fördröjning. Det går inte att komma sen efter ledigheten och säga att just det, jag var ju sjuk den och den dagen.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-07-16 06:48:03 följande:

Du har rätt att bryta semester för både sjuk och vab. Så länge du anmäler det direkt utan fördröjning. Det går inte att komma sen efter ledigheten och säga att just det, jag var ju sjuk den och den dagen.

Det stämmer.
  • Harvester
    Anonym (Ellen) skrev 2017-07-16 06:48:03 följande:

Är du säker på att man kan vabba under semestern??

Vad gäller egen sjukdom har jag för mig man måste ha sjukintyg från första dagen?
  • Carambolan

Arbetsgivaren måste godkänna att man byter semester mot vab.

• Snuttis2

Kan inget om van men gällande sjukdom så stämmer det att du kan avbryta din semester o behålla dagarna! Men det måste ske direkt vid sjukdom o du behöver intyg från första dagen! Alltså inget kan lösas i efterhand!

• Anonym (Ellen)
    Harvester skrev 2017-07-16 08:55:29 följande:

Är du säker på att man kan vabba under semestern??

Vad gäller egen sjukdom har jag för mig man måste ha sjukintyg från första dagen?

Kollektivavtal kanske kan ha en regel om förstadagsintyg men generellt nej. Det är samma regler som annars, alltså läkarintyg från dag 8.

Gällande vab så har jag inte underlag på det med mig, är ute i skärgården

Men det går att googla, finns domar från AD till exempel.

Så länge förutsättningarna är samma som annars, dvs den som skulle vårdat barnet är sjuk.
  • Anonym (ere)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-07-16 10:40:29 följande:

Kollektivavtal kanske kan ha en regel om förstadagsintyg men generellt nej. Det är samma regler som annars, alltså läkarintyg från dag 8.

Gällande vab så har jag inte underlag på det med mig, är ute i skärgården

Men det går att googla, finns domar från AD till exempel.

Så länge förutsättningarna är samma som annars, dvs den som skulle vårdat barnet är sjuk.

Ja nu är ju andra föräldern förkyld, och min semester börjar ju i praktiken på måndag. Men hon kanske hinner pigga på sig.

Men alltså läkarintyg dag 8. Nu har vi ingen avtalsfolder i närheten (skriver från jobbet) men är medlem i KOmmunal. Borde väl inte vara rimligt att kräva läkarintyg från dag 1, eller blir det annat för att man är på semester?

Låter lite skumt att ringa till jobbet och säga "jag är sjuk idag", "men du har ju semester?"
  • Lena

Hade du tagit hand om barnet på måndag kan du inte vabba för den andra föräldern är sjuk.

• Anonym (ere)
    Lena skrev 2017-07-16 11:25:46 följande:

Hade du tagit hand om barnet på måndag kan du inte vabba för den andra föräldern är sjuk.

Vänta nu, nu är ag inte med... Om andra föräldern är sjuk, och jag har semester... Då kan jag inte vabba? Är det inte för att andra föräldern är sjuk som jag vabbar?

Eller förväntas man vara i lag att kunna ta hand om barnet när man har semester?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (ere) skrev 2017-07-16 11:34:08 följande:

Vänta nu, nu är ag inte med... Om andra föräldern är sjuk, och jag har semester... Då kan jag inte vabba? Är det inte för att andra föräldern är sjuk som jag vabbar?

Eller förväntas man vara i lag att kunna ta hand om barnet när man har semester?

Ja det förväntas man. Har du ingen barnomsorg för barnet (ledig från förskolan) så räknas det ju som att du skulle tagit hand om barnet. Och du är inte sjuk om jag förstod saken rätt?
  • Lena

Du ni är skilda kan du antagligen vabba om du tar hand om barnet när det inte är din vecka men annars kan du inte vabba när du har semester om barnet inte är sjukt

• jennyz

Känns orimligt att kunna vabba om man har semester, samma gäller ju andra dagar, om man är ledig en helg och barnet blir sjuk kan man inte vabba för vab är endast om lr dagar man annars skulle jobbat... om man är föräldraledig med ett barn kan man inte vabba heller med annat barn eftersom man inte skulle ha jobbat...

• Anonym (ere)

Okej, då är det sambon som surrat till det en aning. Vi har aldrig behövt vabba hittills för har haft en släkting som ställt upp i tid och otid. Men hon är lite för gammal nu för att orka så.. och vill inte lägga allt på henne heller naturligtvis.

Men om man själv blir sjuk... vad gäller då? Ska man alltså ha läkarintyg från dag 1 bara för att man har semester?

• Anonym (Ellen)
    Anonym (ere) skrev 2017-07-17 19:36:19 följande:

Okej, då är det sambon som surrat till det en aning. Vi har aldrig behövt vabba hittills för har haft en släkting som ställt upp i tid och otid. Men hon är lite för gammal nu för att orka så.. och vill inte lägga allt på henne heller naturligtvis.

Men om man själv blir sjuk... vad gäller då? Ska man alltså ha läkarintyg från dag 1 bara för att man har semester?

Nej det är samma regler som annars, läkarintyg från dag 8. Annars om förstadagsintyg gäller av någon anledning (upprepad frånvaro tex) så ska man ha blivit informerad om det. Och sen då att man sjukanmält sig utan dröjsmål.
  • Anonym (M)

Det går att byta till semester till vab, men bara om barnet är sjukt.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab

Jag har semester och mitt barn är sjukt, kan jag vabba då?

Ja och nej. Du kan byta dina semesterdagar mot ersättning för VAB. Men bara om ni semestrar i Sverige eller i ett annat EU-land och om din arbetsgivare godkänner det. Arbetsgivaren ska också ändra din semester till VAB.

• Anonym (Bea)

För sjukskrivning hos oss krävs läkarintyg från dag ett, vet eg hur lagen är skriven men är så van att det är så... har jobbat på samma ställe i snart 15 år och det har alltid varit så.

Angående VAB har jag ingen aning, har aldrig tagit ut det utan skött sjuka barn under semestern. Tycker det känns småaktigt att ta VAB under semestern.

• Brumma
    jennyz skrev 2017-07-16 12:27:14 följande:

Känns orimligt att kunna vabba om man har semester, samma gäller ju andra dagar, om man är ledig en helg och barnet blir sjuk kan man inte vabba för vab är endast om lr dagar man annars skulle jobbat... om man är föräldraledig med ett barn kan man inte vabba heller med annat barn eftersom man inte skulle ha jobbat...

Gäller precis dom när man sbälv blir sjuk på semestern. Man har rätt till att både vabba och vara sjuk. Som sjuk själv eller med sjukt barn kan man inte ta den semesrer man planerat (även om man bara tänkt släppa hemma).

Själv bröt jag benet andra veckan på semestern och självklart anmälde jag mig sjuk iatället för att ta semesterdagar. Jag kunde ju inte glra det jag planerat göra på semestern utan sparade de dagarna o semestrade senare istället.

Mina ungar fick vattkoppor under jul. Även där kunde vi inte ha semester i mellandagarna som planerat så vabbade och sparade semesterdagarna istället.

Det går inte att jämföra med helger (eller andra lediga dagar). Då får du ingen ersättning för dagen.. Arbetar du eller tar en semesterdag får du ersättning från din arbetsgivare. Som föräldraledig får du inte det (Jo, man kan få extra från jobbet men grundersättningen kommer från försäkringskassan).
  • Anonym (ere)

Nu vet jag inte hur sjuk man ska vara för att sjukanmäla sig dock. Förskolan släpper inte in ungen om hon är snorig eller hostig, vet inte om de får göra så men är väl av hänsyn till andra barn naturligtvis och det förstår jag.

Men nu har jag för mig att om en förälder är ledig så har man inte rätt till att ha sina barn på förskolan (trots att man betalar avgift). Blir då hon sjuk, så finns således ingen förskola som kan neka henne dit, så hon lär sitta hemma. VABar jag då i lagens mening eller är det bara nått annat?

Hur blir det då om man har tagit ut föräldradagar och samma situation uppstår...? Arbetsgivaren drar ju bara bort lönen som vanligt för föräldradagarna, så då är det ju F-kassan som borde bedöma, eller?

Svar på tråden Sjuk / VAB under semester, sjukanmäla?