Inlägg från: Anonym (ere) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ere)

Sjuk / VAB under semester, sjukanmäla?

Har hört något rykte om att ifall man blir väldigt sjuk under sin semester kan man sjukanmäla sig som vanligt om man hade jobbat och på så vis spara semesterdagar (under förutsättning att man finner sig i 1 karensdag och läkarintyg efter 7 dagar om så behövs).

Är det bara nått påhitt eller finns det någon sanning i detta? Kanske beror på kollektivavtalet i och för sig?

Hur är det med VAB? Om nu andra föräldern blir så pass sjuk att barnet inte kan tas om hand (dagbarnvårdaren har semester) och man måste vara hemma med barnet. Eller går det utanför om man själv har semester?

Försöker inte missbruka nått system utna vill ta vara på det som "erbjuds".

• Svar på tråden Sjuk / VAB under semester, sjukanmäla?
  • Anonym (ere)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-07-16 10:40:29 följande:

Kollektivavtal kanske kan ha en regel om förstadagsintyg men generellt nej. Det är samma regler som annars, alltså läkarintyg från dag 8.

Gällande vab så har jag inte underlag på det med mig, är ute i skärgården

Men det går att googla, finns domar från AD till exempel.

Så länge förutsättningarna är samma som annars, dvs den som skulle vårdat barnet är sjuk.

Ja nu är ju andra föräldern förkyld, och min semester börjar ju i praktiken på måndag. Men hon kanske hinner pigga på sig.

Men alltså läkarintyg dag 8. Nu har vi ingen avtalsfolder i närheten (skriver från jobbet) men är medlem i KOmmunal. Borde väl inte vara rimligt att kräva läkarintyg från dag 1, eller blir det annat för att man är på semester?

Låter lite skumt att ringa till jobbet och säga "jag är sjuk idag", "men du har ju semester?"
  • Anonym (ere)
    Lena skrev 2017-07-16 11:25:46 följande:

Hade du tagit hand om barnet på måndag kan du inte vabba för den andra föräldern är sjuk.

Vänta nu, nu är ag inte med... Om andra föräldern är sjuk, och jag har semester... Då kan jag inte vabba? Är det inte för att andra föräldern är sjuk som jag vabbar?

Eller förväntas man vara i lag att kunna ta hand om barnet när man har semester?
  • Anonym (ere)

Okej, då är det sambon som surrat till det en aning. Vi har aldrig behövt vabba hittills för har haft en släkting som ställt upp i tid och otid. Men hon är lite för gammal nu för att orka så.. och vill inte lägga allt på henne heller naturligtvis.

Men om man själv blir sjuk... vad gäller då? Ska man alltså ha läkarintyg från dag 1 bara för att man har semester?

• Anonym (ere)

Nu vet jag inte hur sjuk man ska vara för att sjukanmäla sig dock. Förskolan släpper inte in ungen om hon är snorig eller hostig, vet inte om de får göra så men är väl av hänsyn till andra barn naturligtvis och det förstår jag.

Men nu har jag för mig att om en förälder är ledig så har man inte rätt till att ha sina barn på förskolan (trots att man betalar avgift). Blir då hon sjuk, så finns således ingen förskola som kan neka henne dit, så hon lär sitta hemma. VABar jag då i lagens mening eller är det bara nått annat?

Hur blir det då om man har tagit ut föräldradagar och samma situation uppstår...? Arbetsgivaren drar ju bara bort lönen som vanligt för föräldradagarna, så då är det ju F-kassan som borde bedöma, eller?

Svar på tråden Sjuk / VAB under semester, sjukanmäla?