• Ellrik

Första försöket, nytt och spännande!

Hej!

Vi bestämde oss för att sluta med p-pillren nu i juni. Jag tror att jag fick ÄL för ca 7-10 dagar sedan men inte säker. Jag har ju ätit piller i 15 år så jag minns inte/vet inte hur min kropp fungerar och känns utan.

Det är så mycket nytt att fundera på och lära sig. Det är spännande och oroligt på samma gång. Vi känner båda att vi inte vill berätta för så många att vi börjar försöka eftersom att det kan bli jobbigt med alla frågor efter ett tag om det inte tar sig.

Tänkte kolla om det finns några fler som precis påbörjat samma resa så kan vi följas åt!

• Svar på tråden Första försöket, nytt och spännande!
  • Pando
    Hej,
    Vi verkar vara i ungefär samma stadie. Jag tog ut min hormonspiral i maj och håller också på att försöka lära mig och samtidigt försöka hålla en balans och inte gå all in och skapa stress kring det hela. Har börjat med folsyra och kartlägger mensen, i övrigt lever vi som vanligt, men hoppas självklart på ett plus :)

/Pando
  • Rosen88

Hoppar in här!

Är i samma sits som er. :) Slutade på mina mini piller cerazette midsommarhelgen efter att ha gått på dessa i drygt 10 år (en kort period med p piller däremellan). Försöker hålla koll på min cykel via appen clue, och lära känna min kropp igen, haft endel känningar under denna period som jag aldrig upplevt med piller. Är det samma för er?

Håller tummarna att kroppen kommer igång hyffsat fort :)

Tror ÄL kommit igång men vågar inte hoppas.

Vår tanke är att ta det som det kommer och inte fokusera för mycket eller stressa upp sig om det skulle ta tid.

Jättekul att börja försöka men finns såklart en oro som gnager "tänk om det tar tid" "tänk om vi inte kan få barn" etc.

Hoppas såklart på ett plus inom närmaste månaderna :)

• Pando

Vad för känningar är det du har? Jag har inte känt något sen jag tog ut spiralen. Har dock en molande känsla vid äggstockarna som hållit i sig sen jag hade ägglossning för fem dagar sen, känns lite som mensvärk, fast är ju två veckor kvar. Aldrig känt såhär just förr så inbillar mig att det kan vara något skumt grav.symtom, så längtar till mensen nu så jag slipper undra.

Är det nåt liknande eller nån annan typ av känning du har?

• Rosen88

Jag hade turen att ha mens väldigt sällan med mina mini piller. De gånger jag väl hade mens så hade jag inte heller någon galen mensvärk.  Så vet ju inte alls vad som är "normalt" att känna längre för min kropp. 

Efter jag slutade med minipiller så var det inget speciellt första 2 veckorna. Möjligtvis lättare/gladare sent sinnesmässigt. Däremot hade jag endel värk, eller typ spände, i nedre delen av magen helgen jag förmodligen hade ÄL. Det var dock ca 2 veckor efter jag slutat med pillerna, så vågade inte riktigt tro att ÄL kommit igång.  Det kan ju tyvärr ta några månader, och vad jag har förstått så tar det längre tid för vissa om man haft Cerazette. 

Den största förändringen var att jag för någon vecka sedan, precis efter min beräknade ÄL, blev så sjuuuukt öm i bröstvårtorna. Helt galet! Enbart bröstvårtorna, inte hela bröstet. Har aldrig upplevt detta innan. det har lagt sig endel nu men är inte helt borta. Kom från en dag till en annan. Började såklart googla runt och är tydligen inget jätteovanligt efter ÄL. Men för en som aldrig upplevt det innan blev det lite av en chock :) Så hoppas såklart att det är ÄL som ligger bakom. Dyker säkert upp fler känningar efterhand.  10 år på piller tar säkert sin tid att rensa ut ur kroppen :)

• Pando

Tycker det låter som helt normala hormonsymtom, har haft allt som du listade där å varierar mycket från månad till månad för mig vilka symtom jag har :) Tror det kan stämma att det kan ta tid, men kan likväl gå fort tills kroppen är normalställd! Spännande att följa i alla fall tycker jag!

• Rosen88

Vad bra att någon känner igen sig! Man vet ju inte vad man ska tro när man aldrig upplevt det innan :) haha. Ja, jag hoppas att det går kvickt att återställa sig. Känner det iaf enbart som positivt att kroppen reagerar.

Ska bli kul att följa här! :)

• Ellrik

Vad roligt med likasinnade!

Ja jag har också upplevt en molande värk ifrån äggstockarna ca 2 veckor efter mens, tolkade det som ÄL. En typ av smärta jag inte upplevt innan, inte outhärdlig på något vis, men ovant!

Just nu går jag mest och bävar för att få mens. Inte bara för att det såklart innebär att jag inte är gravid utan också för att jag har haft problem med fruktansvärd mensvärk och därför ätit piller även i singelperioder.

Nu var det ca 7 år sedan jag testade att sluta med pillren senast så det kan ju ha ändrats.

Jag borde få min första mens vilken dag som helst nu så det återstår att se vad som händer.

• Rosen88

Verkligen!

Samma här! Innan jag började med mini piller så kunde jag t.o.m kräkas så ont jag hade vid mensvärk. Har därför ätit piller oavsett singel/förhållande.

Hoppas såklart att detta har ändrats med tiden. Hoppas såklart mensen uteblir, men känns som liten chans att man redan skulle ha lyckats. Vill på ett sett få mens som ett kvitto att kroppen är igång :)

• Pando

Oj då det låter verkligen jobbigt, får hoppas att det ändrats med tiden för er och än bättre att ni plussar! Ska bli spännande att följas åt!

Hur länge har du haft den molande känslan vid ÄL? Har tidigare bara känt det en dag, men nu har det hållit i sig i sex dygn, sedan den dagen som min app förutspådde som ÄL. Har aldrig hållit i sig så förr så inbillar mig självklart saker haha. Får helt enkelt vänta och se.

Hur gamla är ni och var bor ni om ni vill svara på det? Jag är 28 år, bor i Stockholm.

• Rosen88

Detsamma!

Oj, sålänge! Har bara känt det en gång men då var det kanske 1,5 dygn. Sex dygn låter mycket, men finns säkert en logisk förklaring till det :) klart man får för sig och inbillar sig massa. Mycket som är nytt ju :)

Klart! Jag är 29 och min sambo är 34. Bor i Malmö!

Svar på tråden Första försöket, nytt och spännande!