• Clotilda

Drink till barn som inte innehåller kolsyra?! Tips?

Hej, jag tänkte göra en drink till fyraåringens barnkalas men hon tycker inte om kolsyra. Kan man göra drink på vanligt vatten istället för sodavatten, eller blir det inte bra? Har någon testat? Jag tänkte göra på vattenmelon, citron, sockerlag och vatten (vanligtvis sodavatten) och sedan dekorera med sådana där sockrade melongodisar. Eller är det någon som har recept på annan drink utan kolsyra?

• Svar på tråden Drink till barn som inte innehåller kolsyra?! Tips?
  • Lena

Jag hade valt saft istället för sockerlag för att få smak

• enanna

Jag skulle nog satsa på nån sorts saft/safter med fruktbitar för lyxkänslan.

• Clotilda
    Lena skrev 2017-07-17 08:56:00 följande:

Jag hade valt saft istället för sockerlag för att få smak

Ja, kanske det. Men försvinner inte lite av den fräscha smaken från melonen och citronen då? Har för mig att jag sett någon slags melonsaft, kanske ska köpa sån och provgöra en drink. =) Tack.
  • Clotilda
    enanna skrev 2017-07-17 08:58:51 följande:

Jag skulle nog satsa på nån sorts saft/safter med fruktbitar för lyxkänslan.

Jag tycker att saft är lite för tråkigt, vill få en riktig drinkkänsla med paraply och allt. Smak får ju drinken ändå av mixad melon och pressad citron?
  • Lena
    Clotilda skrev 2017-07-17 09:12:53 följande:
    Ja, kanske det. Men försvinner inte lite av den fräscha smaken från melonen och citronen då? Har för mig att jag sett någon slags melonsaft, kanske ska köpa sån och provgöra en drink. =) Tack.
    Melon ger inte av så mycket smak och citron bara syra. Skivade jordgubbar och citron hade gett mer smak och funkat utan saft.
  • Clotilda
    Lena skrev 2017-07-17 09:25:26 följande:

Melon ger inte av så mycket smak och citron bara syra. Skivade jordgubbar och citron hade gett mer smak och funkat utan saft.

Melon och citron ger jättemycket smak. Kanske inte om man bara skivar/tärnar och har ner. Men mixa vattenmelon och pressa citron. Blir skitgott!
  • Lena
    Clotilda skrev 2017-07-17 09:46:58 följande:
    Melon och citron ger jättemycket smak. Kanske inte om man bara skivar/tärnar och har ner. Men mixa vattenmelon och pressa citron. Blir skitgott!
    Isåfall hade jag inte spätt det alls utan druckit slushen som den är med krossad is i.
  • Kkkkkkkldkldkld

De är fyra år gamla.

Ett glas väl utspädd saft med en fruktskiva som garnering är liksom överkurs redan där.

Men det kanske inte blir lika mycket hashtagbästamamman på Instagram.

• Christi38
    Clotilda skrev 2017-07-17 09:13:55 följande:
    Jag tycker att saft är lite för tråkigt, vill få en riktig drinkkänsla med paraply och allt. Smak får ju drinken ändå av mixad melon och pressad citron?
    Alla glas med ett paraply eller sugrör/glittervippa ger väl drinkkänsla hos ett barn oavsett innehåll?! Det finns ju smaksatta måltidsdrycker i t ex jordgubbe/melon, utan kolsyra och inte bara smaksatt vatten, borde funka fint om saft inte tillräckligt?
  • Clotilda

Ett väldigt användbart alternativ är ju annars att låta bli att kommentera och scrolla/klicka sig vidare.

Kkkkkkkldkldkld skrev 2017-07-17 10:09:28 följande:

De är fyra år gamla.

Ett glas väl utspädd saft med en fruktskiva som garnering är liksom överkurs redan där.

Men det kanske inte blir lika mycket hashtagbästamamman på Instagram.

• Clotilda

Jo, jag vet att det finns många alternativ men jag vill helt enkelt göra en drink.

Christi38 skrev 2017-07-17 10:42:13 följande:

Alla glas med ett paraply eller sugrör/glittervippa ger väl drinkkänsla hos ett barn oavsett innehåll?! Det finns ju smaksatta måltidsdrycker i t ex jordgubbe/melon, utan kolsyra och inte bara smaksatt vatten, borde funka fint om saft inte tillräckligt?

• blomman 2

Flädersaft mixat med melon och jordgubbar och en massa krossat is. Fräscht! Garnera med jordgubbe och ev citronmeliss! Och sockra kanten på glaset!

• Loigios

Kan också basera drinken på isté? Vill man inte ha det så sött kan man göra eget

• choklad

Juice (apelsin eller annan gul) som du häller lite grenadine i som lägger sig på botten. Ser ut som en tequila sunrise!

• Clotilda

Bra idé och enkelt! Tack!

choklad skrev 2017-07-17 13:31:33 följande:

Juice (apelsin eller annan gul) som du häller lite grenadine i som lägger sig på botten. Ser ut som en tequila sunrise!

• klyban

Horchata är rätt trevligt, en risbaserad dryck(vanligtvis).
    Barn brukar gilla denna, även vuxna för del delen, då det är gott och annorlunda och passar extra bra när det är varmt, då den är svalkande.
    Är ris, lime, kanel ofta och socker, men verkar finnas typ miljoner olika recept.

Jag brukar köra en som liknar denna.
    www.thespruce.com/horchata-rice-drink-recipes-2342594
    Enda som kan vara svårt, är om man har en medioker mixer för slå sönder riset.
    Det kan då ta lång tid och föra ett sjuhelvetes oväsen, men har man en bra mixer så går det snabbt.

Har testat andra, som med tapiocapärlor och en med mango.
    Den senare rätt besvärlig och dyr(då pris kan variera extremt), den första är bara nått gott te, socker, tapoicapärlor som man tar en skvätt gräddmjölk i.

hur många meter var det?
  • klyban
    Clotilda skrev 2017-07-17 09:46:58 följande:

Jag har svårt och gå med på att det smakar jättemycket med melon och citron.
    Men missförstå mig inte, då det utan tvekan är gott.
    Speciellt den melon som brukar trilla in under försommaren/sommaren som är ifrån tex Spanien.

Som kan vara galet dyr för vara en simpel vattenmelon.
    Ofta man ser folk ska köpa dessa meloner, väger dom pga de har självskanning och sen ser dom en melon kan kosta 75-150:-.
    Då lägger dom tillbaka den i bästa fall, men vanligt man ser melon utspridda i affären då.

hur många meter var det?
Svar på tråden Drink till barn som inte innehåller kolsyra?! Tips?