• 2barn

Någon som använt textilfärger?

Hur ska man göra? Tänkte använda de svarta färgen. Hur mycket behöver man? Hur många gånger måste man tvätta igenom maskinen igen efteråt för att man ska våga tvätta vita kläder?

• Svar på tråden Någon som använt textilfärger?
  • Tuva

Det står på paketet, har för mig att ett paket och ett kilo salt räcker till 3 stora plagg ungefär.
    För mig har det räckt att tvätta en tom maskin efteråt, men glöm inte att torka av gummilister och så så att det inte sitter kvar färg där.

• ÄngelBängel

Följ instruktionerna på förpackningen. Väg tyget när det är torrt och kolla på förpackningen hur mycket färg du behöver. Man tvättar först en gång med färg + salt och sedan med tvättmedel för att få ur överskottsfärg. Ibland är maskinen fortfarande färgad på gummilister och så men det ska vara så lite att det inte färgar nästa tvätt.

Om du ska färga nya kläder/ tyg så är det bra att tvätta dom ett par gånger med valigt tvättmedel först. Nya textilier är ofta lite hårda, det är ett medel som är tillsatt och det kan göra att tyget suger åt sig vatten lite olika mycket och färgen kan då bli lite flammig. Om man har tvättat igenom tyget ett par gånger har man sköljt ur den stärkelsen och färgen blir jämn.

• malwes

Det är viktigt att plaggen som ska färgas är riktigt genomblöta (drypande) när de läggs in i maskinen. Annars kan färgningen bli flammig. Ett paket Herdins textilfärg räcker till 500 gram textil.

• 2barn

Okej, hade ingen aning om att man ska ha i salt. Hur länge håller färgen?

• Jennie Brunflo

Du ska ha ett salt som står på hyllan bredvid textilfärgen. Jag tror det heter infärgningssalt.

• ÄngelBängel

Jag har färgat handdukar och de har hållit färgen jättebra, ungefär som vanliga handdukar man köper. De andra grejerna jag färgat har jag inte tvättat så ofta men det verkar hålla. Jag har någon gång då och då slängt in alla mina helsvarta bomullsträningingskläder för att bättra på svärtan, de brukar bli som nya.

Kom just på en grej till. Ofta syr fabrikerna med syntettråd, så om det är ett plagg med många synliga sömmar så förblir de ursprungfärgen.

Svar på tråden Någon som använt textilfärger?