• Anonym (Snart4barnsmamma)

hur mycket bör man väga: 155 cm lång

Blev lite chockad över viktsvaren i tråden: vad man bör väga när man var 170 cm lång. Så nu var jag bara tvungen att se vad ni tycker man ska väga om man är 155 cm lång? Lite inspiration för viktnedgång efter graviditeten också haha...

• Svar på tråden hur mycket bör man väga: 155 cm lång
  • DVQ
    Anonym (Normal) skrev 2017-07-17 21:21:23 följande:

Så du har normalt bmi. Mellan 40 och 58 blir väl det kanske? Men pratar vi maximalt snyggt på de flesta normalbyggda är det oftast längden minus 110 så i så fall 45.

Skulle man vara 155 lång och väga 40 kilo skulle ens bmi indikera en rejäl undervikt.

Normalvikt enligt bmi är 45-60 kilo för den längden. Då får man också komma ihåg att bmi inte tar hänsyn till muskler eller grövre benstomme.

Bättre är i så fall att inte stirra sig blind på vågen utan fråga sig hur man mår, vilken kondis man har och hur man äter. Somliga kan ju vara extremt onyttiga och ändå ha normalvikt/ undervikt medan andra kan leva ett sunt liv med lite extra hull.

Sedan har jag uppriktigt sagt aldrig träffat en kort person som uppfyllt längden minus 110 och fortfarande varit hälsosam. De finns kanske, men jag har aldrig träffat någon.

Det är en sak att vara 175 lång och väga 65 kilo. Börjar man komma ner på 40-nånting om man drar bort 110 från sin längd finns knappt utrymme för kroppens muskulatur.
  • Anonym (bmi)

Ja, runt 50 är nog bra för de flesta i din längd. Men du behöver ju inte ha någon brådska dit, för redan under 60 är du på normalvikt.

Men så länge du ammar behöver du ju mera näring än normalt, och att få den ekvationen att gå ihop kanske blir knepigt? Då blir det desto viktigare vad du äter för att få i dig tillräckligt med näring. D-vitamin kan man så här års få i sig tillräckligt av utan att äta ett gram genom solljus en halvtimma per dag.

• Anonym (Håller med)
    DVQ skrev 2017-07-18 10:05:54 följande:

Skulle man vara 155 lång och väga 40 kilo skulle ens bmi indikera en rejäl undervikt.

Normalvikt enligt bmi är 45-60 kilo för den längden. Då får man också komma ihåg att bmi inte tar hänsyn till muskler eller grövre benstomme.

Bättre är i så fall att inte stirra sig blind på vågen utan fråga sig hur man mår, vilken kondis man har och hur man äter. Somliga kan ju vara extremt onyttiga och ändå ha normalvikt/ undervikt medan andra kan leva ett sunt liv med lite extra hull.

Sedan har jag uppriktigt sagt aldrig träffat en kort person som uppfyllt längden minus 110 och fortfarande varit hälsosam. De finns kanske, men jag har aldrig träffat någon.

Det är en sak att vara 175 lång och väga 65 kilo. Börjar man komma ner på 40-nånting om man drar bort 110 från sin längd finns knappt utrymme för kroppens muskulatur.

Bra skrivet. Det man ska komma ihåg när det gäller detta forum är att det finns gott om människor som av någon anledning försöker få andra att må dåligt över olika saker.

I dessa vikt och längdtrådar är det alltid folk som skriver extrema saker för att andra ska bli oroliga för sin vikt.

Nu menar jag inte att du är en av dom som blir orolig men det är förklastligt beteende när det tonåringar som googlar och hamnar i dessa trådar. Ville bara tillägga det till ditt svar och hoppas att de som oroar sig läser det och tar det till sig.
  • Anonym (Normal)
    DVQ skrev 2017-07-18 10:05:54 följande:

Jag skrev kanske- jag iddes faktiskt inte räkna ut BMI. 60 till 155 är verkligen mulligt! Jag väger 60 och är 163 och rejält mullig. Har vägt 47 och inte ens då var jag jättesmal för former hade jag ändå. Åt som en gris- har jag gjort hela mitt 49-åriga liv- och cyklade många mil i veckan så osund- icke. Jag fattar inte varför det har blitt mer eller mindre okey att vara mullig?! Man orkar mer med mindre vikt. Jag är evigt tacksam att jag gått ner från 64 för jag mår verkligen bättre. Ska ner mer också.
  • DVQ
    Anonym (Normal) skrev 2017-07-18 20:09:52 följande:

Jag skrev kanske- jag iddes faktiskt inte räkna ut BMI. 60 till 155 är verkligen mulligt! Jag väger 60 och är 163 och rejält mullig. Har vägt 47 och inte ens då var jag jättesmal för former hade jag ändå. Åt som en gris- har jag gjort hela mitt 49-åriga liv- och cyklade många mil i veckan så osund- icke. Jag fattar inte varför det har blitt mer eller mindre okey att vara mullig?! Man orkar mer med mindre vikt. Jag är evigt tacksam att jag gått ner från 64 för jag mår verkligen bättre. Ska ner mer också.

Well, jag är lite kortare än du och väger 65 kilo. Visst skulle jag kunna väga mindre, men jag är stark, har bra kondition, är i princip aldrig sjuk och har ett midjemått som inte indikerar farlig bukfetma, så varför späka sig i onödan.

När jag vägde 47 kilo såg jag så smal ut att jag blev föremål för extrakollar i skolan pga misstankar om anorexia (hade inte det men slarvade en hel del med maten).

Så vilken vikt som är mest hälsosam är verkligen individuellt. Det som fungerar för dig fungerar inte för mig och vice versa.

"Mullig" är ju en högst subjektiv uppfattning. Om man inte vet något om individen kan man bara gå efter bmi, som i sig är ett ganska klumpigt redskap, och då är 60 kilo fullt normal vikt till 155 cm.

Och varför skulle det inte få vara okej att vara mullig? Hur menar du att det skulle vara istället? Att mulliga skulle mobbas till att banta?
    Anonym (Håller med) skrev 2017-07-18 15:23:24 följande:

Bra skrivet. Det man ska komma ihåg när det gäller detta forum är att det finns gott om människor som av någon anledning försöker få andra att må dåligt över olika saker.

I dessa vikt och längdtrådar är det alltid folk som skriver extrema saker för att andra ska bli oroliga för sin vikt.

Nu menar jag inte att du är en av dom som blir orolig men det är förklastligt beteende när det tonåringar som googlar och hamnar i dessa trådar. Ville bara tillägga det till ditt svar och hoppas att de som oroar sig läser det och tar det till sig.

Tack! Håller verkligen med.

Och utöver att människor kan skriva saker för att vara elaka tror jag också man ska hålla i minnet att en del som skriver väldigt mycket i vikttrådar kan själva ha ätstörningar och en väldigt skev uppfattning om vad som är normalt (gäller så klart inte alla, men "kvoten" är kanske något högre här än om man skulle fråga folk på stan typ).

Jag har bestämt att jag satsar på en stark och frisk kropp och vikt runt 48-50 kg passar nog bra. Har ju som sagt breda höfter och kropp i allmänt och skulle nog se anorektisk ut om jag vägde mindre än 48kg. Får tänka att det är fjärde barnet jag ska ha nu och jag är ju heller inte super ung (31år) så får anpassa mig lite efter det.

Tack för alla svar, fortsätter dock gärna att diskutera vikt, tycker det är roligt och så fördriver man lite tid när barnen sover ;)

• Anonym (Håller med)
    Anonym (Snart4barnsmamma) skrev 2017-07-18 22:05:02 följande:

Jag har bestämt att jag satsar på en stark och frisk kropp och vikt runt 48-50 kg passar nog bra. Har ju som sagt breda höfter och kropp i allmänt och skulle nog se anorektisk ut om jag vägde mindre än 48kg. Får tänka att det är fjärde barnet jag ska ha nu och jag är ju heller inte super ung (31år) så får anpassa mig lite efter det.

Tack för alla svar, fortsätter dock gärna att diskutera vikt, tycker det är roligt och så fördriver man lite tid när barnen sover ;)

Bra :) hoppas du inte tar åt dig av såna som smulpaj01, det blir så tydligt om man googlar nick osv.
    Anonym (Håller med) skrev 2017-07-18 22:13:24 följande:
    Bra :) hoppas du inte tar åt dig av såna som smulpaj01, det blir så tydligt om man googlar nick osv.
    Haha nej tar verkligen inte åt mig, skulle jag väga så lite hade jag sett ut som ett vandrande skelett, med absolut inga muskler ;)
  • smulpaj01
    Anonym (Håller med) skrev 2017-07-18 22:13:24 följande:
    Ta åt sig? Av vad? Jag anser att det är en normalvikt till den längden. Jag är 173 lång och väger 58, det är i jämförelse samma längd vikt som ts. Jag är varken smal eller tjock utan fullt normalviktig!
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2017-07-18 21:14:25 följande:

40-45 skulle jag tycka!

En vuxen kvinna?

En tonåring möjligtvis.
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2017-07-19 07:19:20 följande:

Ta åt sig? Av vad? Jag anser att det är en normalvikt till den längden. Jag är 173 lång och väger 58, det är i jämförelse samma längd vikt som ts. Jag är varken smal eller tjock utan fullt normalviktig!

Du har en BMI på drygt 19 vilket är på gränsen till undervikt. Att du inte ser full normalviktig ut tvivlar jag på. Du är smal, smalare än de allra flesta. En del är det naturligt och då är det inga problem.

De allra flesta skulle se magra ut.

Jag var också så smal när jag var yngre. Nu väger jag 10 kilo mer och uppfattas fortfarande som smal av omgivningen. Det säger rätt mycket om hur smal man verkligen är.

Jag köper fortfarande kläder som har storlek S
  • smulpaj01
    sextiotalist skrev 2017-07-19 07:56:26 följande:

Du har en BMI på drygt 19 vilket är på gränsen till undervikt. Att du inte ser full normalviktig ut tvivlar jag på. Du är smal, smalare än de allra flesta. En del är det naturligt och då är det inga problem.

De allra flesta skulle se magra ut.

Jag var också så smal när jag var yngre. Nu väger jag 10 kilo mer och uppfattas fortfarande som smal av omgivningen. Det säger rätt mycket om hur smal man verkligen är.

Jag köper fortfarande kläder som har storlek S

Hmmm....frågade mannen nu. Han sa att jag är för smal men att jag inte ser det själv. Kanske ligger nåt i det vad vet jag?

Så nu måste jag äta upp mig lite eftersom jag tog upp "problemet".
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2017-07-19 08:00:17 följande:

Hmmm....frågade mannen nu. Han sa att jag är för smal men att jag inte ser det själv. Kanske ligger nåt i det vad vet jag?

Så nu måste jag äta upp mig lite eftersom jag tog upp "problemet".

Du behöver inte alls äta upp dig. Du är smal naturligt och mår du bra, så är det som det ska vara.
  • sextiotalist
    Anonym (Normal) skrev 2017-07-18 20:09:52 följande:

Jag väger som du och är kortare och är allt annat än mullig. Inte min åsikt, utan vänners, som är ärliga.

När jag köper kläder i storlek S och de upplevs stora, då är man inte mullig
  • student2013

Jag vägde runt 48-50 kg när jag började gymnasiet för 7 år sen. Träffa min man andra året och gick upp till 70-75 kg under nästan 2 år.. sen ökade jag lite mer. Tog efter hans vanor med mycket pizza och cola nästan varje dag. Så för nästan 2 år sen ändrade vi kosten och gick ner båda 2. Han runt 40 kg och jag ca 25 kg. Var nog närmare 80 kg när vi ändrade. Kom ner till 53 kg. Nu har jag gått upp till 56 kg och kommer att gå upp minst 10 kg till gissar jag på kanske mer men då är jag dessutom gravid. Går in i 10+0 på Fredag.

Just det är 164 cm lång. Min man gick från ca 120-80 kg han är 190 lång.

Jag mådde inte bra i den storleken var dock för small innan så släktingarna var oroliga över att jag var så small. När dem första 10 kg drygt kom så sa dem att det passade mig bättre att väga lite mer än innan. Sen när jag passerade 70 så blev dem oroliga på andra hållet istället...

Svar på tråden hur mycket bör man väga: 155 cm lång