• Anonym (Sorgsen och uppgiven)

Oskyldigt misstänkt för barnmisshandel

Jag är så fruktansvärt ledsen just nu och eftersom det här inte direkt är något man diskuterar med sina vänner väljer jag att skriva här.

Förra veckan när jag jobbade ringde min telefon. En kvinnlig polis meddelade vänligt att jag och min man var misstänkt för barnmisshandel pga något som vår dotter (7 år) sagt på fritids.

Jag blev helt mållös ochförsrod knappt vad hon sa. Misshandel? Har vår dotter sagt att vi SLÅR henne?!

Redan samma dag skulle vi infinna oss på polisstationen för ett förhör. Vi for dit, blev satta i separata rum och fick anklagelserna upplästa för oss.

Vår dotter har bland annat sagt att jag för två år sedan (när han var 5 år) har tryckt upp henne mot väggen, kastat ner henne i golvet två gånger, luggat henne. Hon säger också att vi dragit vår son, hennes äldre bror, i örat.

Jag fattar INGENTING.

Jag säger såklart att jag nekar, det här har ju aldrig hänt! Ja, när barnen frestar på tålamodet och inte lyssnar för 24:e gången så kan jag använda min "arga röst", men jag gör inte illa dom! Jag säger heller inga fula eller kränkande saker utan bara ryter i: "Nu går ni genast upp och städar era rum!"

Vi fick också träffa socialtjänsten, två trevliga utredare som är väldigt förstående för den förvirring vi känner. Dom kom även på ett hembesök samma dag för att stäma av med vår dotter att allt kändes bra.

Nu är det semestertider så jag förstår om utredningen kan ta längre tid, men jag vill egentligen bara veta om någon har varit med om samma sak? Valde åklagare att väcka åtal trots att det inte finns några bevis (såklart)?

Vår dotter är precis som vanligt, sprallig och glad. Hon var avvaktande när utredarna var hos oss och ville inte att jag skulle prata med dom (hon sa att det skulle kännas pinsamt).

En av utredarna som pratade med oss sa att vissa barn är mer känsliga än andra och att en höjd röst kan tolkas som ett fysiskt obehag.

Min man är också helt knäckt. "Vilken fruktansvärd start på semestern." sa han den kvällen och jag håller med.

Finns det någon som varit med om liknande? Varför säger hon såhär? Vad kan vi förvänta oss? Hur lång tid kommer det här ta att reda ut?

Socialtjänsten vill heller inte att vi pratar med dottern om det eftersom hon då kanske kan känna skam.

• Svar på tråden Oskyldigt misstänkt för barnmisshandel
    Anonym (Förskollärare) skrev 2017-07-19 16:56:35 följande:

Jag håller med dig, jobbar på förskola och när vi gör en orosanmälan kring ett barn där misshandel är inblandat (om så bara en misstanke) så görs en polisanmälan. Ibland blir barnet hämtat på "förhör", tillsammans med en ut personalen, utan att föräldrarna meddelas förrän efteråt. Just i det här fallet verkar ju myndigheterna inte vara särskilt oroade, hade polisen misstänkt något allvarligt hade ju inte barnet fått följa med hem igen, och utredningen hade gått snabbare.

Ts, barn kan absolut ha livlig fantasi, precis som din dotter verkar ha. Jag har haft samtal med min sexåring om det här med att det ibland kan gå riktigt illa om man hittar på eller ljuger om fel saker.

Ja fantasi har hon alltid haft :D

Precis som du säger ska vi också försöka ha ett samtal med henne om hur man kan säga saker, men vi spar det till efter utredningen (eller om vi kanske kommer ta upp det med henne under utredningens gång tillsammans med handläggarna på socialtjänsten).

Tack för dina lugnande ord :)
  • Anonym (En mamma)

Hur har det gått för er TS

• Anonym (Vuxna barn)

Säger bara en sak, det är tur att man har vuxna barn.
    Detta anmälarvansinne har gått totalt överstyr.
    Jag tycker synd om er småbarnsföräldrar som alla, utan undantag, kan bli anmälda till soc för minsta småsak.

Anonym (En mamma) skrev 2017-08-04 17:25:33 följande:

Hur har det gått för er TS

Anonym (Hm) skrev 2017-08-04 17:28:30 följande:

Ja, hur har det gått

Tack för att ni undrar :)

Semestern är över, bitvis har det känts tungt eftersom man vet att det någonstans pågår både en polisutredning och en utredning hos socialtjänsten, men överlag har vi tagit det lugnt och levt precis som vanligt.

Vi har inte hört ett pip varken från polisen eller socialtjänsten. Förmodligen eftersom vårt ärende inte ses som hög prioritet (socialtjänstens egna ord). Jag förstår att allvarliga fall där barn verkligen far illa måste prioriteras, men om jag ska tänka själviskt så önskar jag bara att dom lägger ner polisutredningen och att vi kan få en samtalskontakt till dottern.

Vi blev ju instruerad av socialtjänsten att inte fråga dottern om det hela så vi vet fortfarande inte varför hon sa som hon gjorde. Vi får helt enkelt avvakta.

Om någon annan varit med om samma sak så får ni gärna dela med er!

Som en uppdatering kan jag meddela att absolut ingenting har hänt än så länge, iallafall inte hos socialtjänsten eller polisen.

Här hemma har det hänt en positiv sak och det är att dottern, på eget bevåg, sa att hon hade sagt saker som inte var riktiga. "Mamma, på det där mötet.. jag sa saker som inte var på riktigt. Det fanns inget att säga så jag bara sa nånting."

Jag är faktiskt glad över att hon vågade berätta för mig. Men ja, gjort är gjort. Det hjälps ju inte att hon säger såhär nu.

Det har snart gått 2 månader och vi slits fortfarande mellan hopp och förtvivlan. Vissa dagar tänker jag att åklagaren aldrig kan väcka åtal med tanke på att det aldrig har hänt (med andra ord finns inga sår/skador, inga vittnen osv). Vissa dagar känns allt nattsvart och jag tror att vi kommer få besked i posten där det står att vi är åtalade och att det hela ska avgöras i rätten.

• Anonym (Hm)

Tack för uppdatering, håller tummarna.

• Tecum

Jag tror inte att ni behöver oroa er, inget kommer att hända. Och det betyder visst mycket att er dotter sa så, om hon står fast vid det!

• Anonym (Tre månader?)

Är det inte så att utredningen ska antingen avslutas eller förlängas efter tre månader hos Soc? Det har redan gått två månader och ni har inte hört något och barnen är hemma som vanligt? Jag gissar nog på att utredningen avslutas om en månad. Hade Soc trott att ni misshandlar barnen så hade de akutplacerat dem under utredningen. Tror det kommer gå bra, håller tummarna!

Svar på tråden Oskyldigt misstänkt för barnmisshandel