• Lillifee

    Hur ska vi få vår 12-åriga dotter att äta bättre?

    Vår dotter är 12 år och har  ca 10 kg övervikt. Vi har hittills varit en gång hos dietist och två gånger hos barnläkare och vi har nya tider hos dem båda. Till saken hör att det inte blivit någon större förändring. Både dietisten och vi har tex pratat om tallriksmodellen men hon tar ändå mer kolhydrater och mindre grönsaker. Vi har pratat med henne mycket om det hemma utan att lika vikt på vikten. Vi vill inte heller lägga upp maten på hennes tallrik. Hon är ju så stor. När det är kalas tar hon tårta två gånger precis som hennes vänner. Är det för mycket att förvänta att hon säger nej tack till bit nr två? Vi har sagt att hon måste gå till dietisten och barnläkaren tills hon visar att hon förstått. Känns sååå frustrerande t ex att hon tar 2,5 korvar när vi sagt att två räcker. grönsaker serverar vi alltid i mängder men ibland tar hon för lite. Hon gillar nästan inga. Dietisten har sagt att det räcker med en frukt som mellanmål. En gång, efter att vi precis ätit lunch, kommer min dotter fram till mig med ett äpple. Hon frågar om hon får ta ett och jag säger nej, vi har precis ätit lunch. Det struntar hon i och äter det in alla fall. Hon äter alltså också när hon inte behöver.Jag är sååå orolig för framtida sjukdomar och problem som har med vikten att göra. Tips? Råd? Vad kan vi mer göra egentligen?!
  • Svar på tråden Hur ska vi få vår 12-åriga dotter att äta bättre?
  • Tow2Mater

    Servera de grönsaker hon gillar. Sluta servera en massa kolhydrater. Laga rätter med goda kolhydrater som bonor istället for pasta, etc.

    Bannlys inte 'fler av' all frukt; äpplen är t ex nyttiga, medan kanske en ask russin inte är det.

    Rör på er, hela familjen. Och fokusera inte mest på maten.

  • scanmia

    Gör det lätt och aptitligt att äta frukt och grönt. Färdiga portioner med knapriga grönsaker i kylskåpet och färsk, sköljd frukt i skål. Det är det som gäller mellan måltiderna.
    Ha inte dåliga val hemma. Inga chips, godis, kex att välja istället för något bättre. Säg inte nej till glass och gott, men det är något som man gör som en speciell utflykt någon gång ibland. Inte något som man tanklöst rotar fram i frysen flera gånger i veckan. 
    Laga god, nyttig mat. Prata om att äta varierat och lite av varje. Fokusera på att ha det trevligt runt matbordet. Försök slappna av och vara trygga i att ni har serverat bra mat som ger näring och energi. Er dotter har fått i sig nyttiga mellanmål från fruktskålen och från grönsakerna redan. Nu har ni trevligt och hon ska få äta utan att känna att någon bevakar varje tugga.
    Prata om hur ni vill göra innan ni går på kalas. Låt dottern få äta tårta och vara delaktig i festligheterna. Det är inte kalas varje dag och det är de dagliga vanorna som påverkar mest. Sedan så är det inte orimligt att välja typ två godsaker. Tårta och godispåse. Eller chips och läsk. Eller två bitar tårta. Kan ni gå in och diskret begränsa antalet så gör det. Vuxna tycker att det är svårt och att förvänta sig att ett barn ska kunna göra det utan hjälp är kanske för mycket? 

  • Linnis92

    Hur mycket rör ni på er? Hur mycket rör hon på sig? Har hon ingen aktivitet som går ut på motion bör ni uppmuntra henne till en. Sen kanske ni ska gå en promenad en timme 3-4 gånger i veckan tillsammans.

  • Annelie 76

    Ge henne mat hon blir mätt på istället för mat som gör henne hungrig. Fett och protein mättar, kolhydrater gör henne hungrig. Dra ner eller uteslut helt ris, pasta och vetemjöl, ät bara lite potatis. Grönsaker är ok men mättar dåligt, välj de med minst kolhydrater.
    Ge henne normalt med protein, snåla inte på byggstenarna hon växer av. Välj gärna fett kött, fettet håller henne mätt och kommer göra henne smal. Ha fet och kolhydratsnål sås till maten eller fet dressing/dip till grönsakerna.
    Sluta med frukten, den gör henne bara hungrig och sötsugen. Men äter hon mer fett kommer hon kanske sluta självmant med frukten, fett mättar länge.

  • Kirsan

    Jag förstår din oro som mamma. Jag var precis likadan själv när jag var liten. Men att straffa henne genom att skicka henne till dietist och barnläkare kommer bara göra saken värre!! Tro mig been there done that. Jag överåt för att jag var uttråkad och för att trösta mig själv. Sedan tyckte min mamma att jag helt enkelt skulle äta mindre för det skulle ju lösa allt. Vad jag hellre hade velat var att mina föräldrar istället hade ägnat mig mer kvalitetstid och faktiskt visat mer kärlek och omtanke. Jag säger inte att du är en dålig förälder, jag känner ju inte ens dig. Men vad ger din dotter för förklaring till att det har blivit så här? Är det något som tynger henne? Gör inte en så stor grej av det här med maten utan lägg tiden på att vara med henne. Aktivera er tillsammans!

Svar på tråden Hur ska vi få vår 12-åriga dotter att äta bättre?