• LBP91

Misstänker graviditet trots neg gravtest

Hejsan alla! :)

Ny här på familjeliv och behöver er hjälp då jag inte vet vad jag ska tro och är väldigt förvirrad.

Jag har hittills tagit tre stycken gravtester (Apotekets, clearblue testa tidigt och clearblue digital med veckoindikator) samtliga visade negativt. Ändå misstänker jag att jag kan vara gravid. Det började med otroligt ömma och svullna bröst en vecka efter ägglossning som varade i 10 dagar, (hade sex 2 dagar innan äl). Jag fick en liten blödning på samma dag som jag skulle ha mens men den var inte som en vanlig mens, blödde inte lika kraftigt som jag brukar, inga klumpar och blödde bara i två dagar. I samband med blödningen försvann smärtan i brösten men nu fick jag lätt yrsel, halsbränna och jag klarar bara tre timmar innan jag måste äta, känner mig hungrig hela tiden. Magen känns svullen och jag måste springa på toaletten hela tiden. Jag klarar inte av att hålla mig vaken och måste ta en tupplur mitt på dagen, lätt irriterad och gråter lätt. Har en känsla i kroppen som säger att jag inte ska lita på gravtesten. Vi försöker inte aktivt att bli gravida så jag har inte fantiserat ihop dessa tecken. Märkte även att jag får en ytterst liten blödning efter sex.

Vad tror ni? Kan jag vara en sån där som plussar sent? OM jag är gravid skulle jag vara i vecka 6...

• Svar på tråden Misstänker graviditet trots neg gravtest
  • Anonym (.)

Fast du vet ju när du hade ägglossning. Då "plussar" man inte så sent.

Så antagligen tillhör du den enorma gruppen här på familjeliv som tror att man inte kan lite på gravtesten för att man känner sig gravid, trots att man inte är gravid.

• Anonym (Marsmamma)

Fast din teori stämmer inte :)

Jag är just nu i vecka 7 och plussade inte förens 3 dagar sedan. När jag var på BIM+12 hade jag fortfarande negativt test. Så ja, du kan självklart fortfarande vara gravid. Jag talade med 3 st barnmorskor som sa till mig att jag ska ta en vecka i taget och testa mig tills mensen dyker upp. Skulle den inte komma månaden därpå skulle de ta in mig på ultraljud. Suck. Men rätt som det var fick jag mitt plus för 3 dagar sedan, var inne på ultraljud idag och där ligger en liten varelse med ett fullt fungerande hjärta. Jag blev tillsagd att inte hålla hoppet upp. Men håll hoppet uppe för guds skull!! :D

• LBP91

Anonym (Marsmamma): Åh vad kul! Stort grattis till dig och håller tummarna att allt går bra med den lille.

Jag har läst om vissa som inte har plussat förens i v 15 ????

• Anonym (Marsmamma)

Jag också. Min svärmor är barnmorska och efter att ha talat med de andra 3 (ville inte säga något till henne för tidigt) så frågade jag henne och hon sa att hon har haft ett flertal som har plussat sent. Det har även hänt att hon har fått göra ultraljud vid v.13 för att det inte gav utslag. Och det var en graviditet där också :)

• LBP91

Tänkte puffa upp tråden lite.

Har fortfarande symptom. Är hungrig hela tiden, måste sova en stund efter jobbet varje dag och magen är uppblåst och svullen, får nästan inte igen byxorna. Ska ta ett nytt test på onsdag. Fortfarande ingen ordentlig mens i sikte och nu börjar sambon också misstänka graviditet.

Anonym (Marsmamma) skrev 2017-07-18 20:58:23 följande:

Fast din teori stämmer inte :)

Jag är just nu i vecka 7 och plussade inte förens 3 dagar sedan. När jag var på BIM+12 hade jag fortfarande negativt test. Så ja, du kan självklart fortfarande vara gravid. Jag talade med 3 st barnmorskor som sa till mig att jag ska ta en vecka i taget och testa mig tills mensen dyker upp. Skulle den inte komma månaden därpå skulle de ta in mig på ultraljud. Suck. Men rätt som det var fick jag mitt plus för 3 dagar sedan, var inne på ultraljud idag och där ligger en liten varelse med ett fullt fungerande hjärta. Jag blev tillsagd att inte hålla hoppet upp. Men håll hoppet uppe för guds skull!! :D

Hur går det för dig, med tanke på vad din barnmorska sa till dig om att inte hoppas för mycket?
  • Anonym (Tjej)

Gå och be om ultraljud...

Jag var också gravid trots negativt test x2 (clearblue). Släppte det då och sen när magen började kännas för konstig lyckades jag äntligen tjata till mig ett ultraljud och var då i v18...

• Jilka

Hej!

Jag är lite i samma sits, och kanske kan någon av er ge mig råd eller input. Jag försöker bli gravid genom insemination på klinik. Kliniken scannar mig innan inseminationen, och den 20/6 gav äl-stickan positivt utslag och jag var där, scannade mig varpå de upptäckte två stora äggblåsor som de trodde skulle lossa inom 24 timmar. Jag inseminerades. 

På BIM och fram till nu har jag testat negativt. Jag brukar vanligtvis ha mens ca 16 dagar efter ägglossning. Nu är jag på BIM + 18 utan att ha fått mens och har sedan BIM haft mensvärk (molande), ömma bröst och ganska mycket gulaktiga flytningar. Allt detta har jag vanligtvis även när jag ska få mens, men inte i två och en halv vecka utan max i två dagar.

Alla mina graviditetstest är negativa, jag har testat flera gånger, senast igår. 

Så, jag har försökt googla om man kan ha ägglossning utan att ha mens men inte hittat något bra. Allt jag läser är ju att man ska ha mens 14-16 dagar efter ÄL, och att om mensen är sen är det för att ÄL är sent. Men jag vet ju att jag hade ÄL eftersom jag scannades. Jag har relativt regelbunden mens,  sist den var så här oregelbunden var 2015, men dog en närstående till mig och jag var väldigt stressad. Nu har jag semester och är inte stressad alls, även om det såklart är en spänning detta med att försöka bli gravid. För två månader sedan opererade jag bort en polyp, men på scanningen sa de att min livmoderslemhinna såg fin ut. 

Har någon nån idé om vad det kan vara? Nån som är/känner en barnmorska eller liknande som har input? Kan det vara nåt som är fel? Kan man ha äggblåsor utan ägg i och därmed ingen mens? Kan man ha mogna äggblåsor som ser ut som om de ska lossa, och ha en stegring i hormon, men som sen inte lossar? 

• LBP91

Här är det fortfarande total förvirring som gäller. Tog ett test igår efter att ha väntat en vecka, men fortfarande negativt. Jag äter, kissar och sover som en galning.

Ringde 1177 idag och hon jag pratade med där var väldigt trevlig och tillmötesgående, tyckte att det var nog allt lite märkligt och hänvisade till att ringa en barnmorska för att göra en undersökning. Då jag aldrig varit gravid förut är det här ett helt nytt område för mig så självklart känner man sig lite vilsen.

Ringde således till en barnmorskemottagning men där var det tvärnej till att hjälpa mig och tyckte jag skulle invänta nästa mens.

Jag vill ju veta så fort det går ifall jag är gravid eller ej. Är det någon som vet ifall det är farligt att ta Apotekets Gravid vitamintablett även om man inte är gravid? Jag vill ju skapa en så bra förutsättning jag kan ifall det finns någon liten.

Får försöka ligga på och tjata mig till en undersökning. Någon som vet någon bra mottagning som är villiga att göra ett tidigt ultraljud i Stockholm?

Blev för övrigt rätt paff över barnmorskans svar till mig, att jag ska vänta tills nästa mens. Nu är det ju inte så lång tid kvar men enligt mina uträkningar har jag då passerat 12 veckor. Hur hanterar man det ifall kvinnan inte vill behålla barnet? Om ingen vill hjälpa henne att ta reda på hur det ligger till.

Nu vill vi ju behålla det som eventuellt är där men man börjar ju undra liksom.

• EpicNurse

Du kan absolut ta vitaminerna. Man är rekommenderad att ta dom from 3 månader innan man blir gravid!

Gällande att barnmorskan inte tycker att det behöver undersökas så är det garanterat för att det är så himla vanligt att mensen uteblir någon månad. Det händer de flesta någon gång i livet! Sannolikheten att du skulle vara gravid är ju väldigt liten, och det är ingen fara om du nu skulle vara gravid! Det man kan göra är att fråga sin vc om de kan ta ett blodprov för att mäta graviditetshormonet i kroppen. På så sätt kan man se om du är gravid men inte utsöndrar hCG i urinen (extremt ovanligt).

I Sverige får man göra abort fram till v 18, och fram till v 22 med Socialstyrelsens godkännande.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jilka

Exakt samma som dig här! Ringde idag först till VC som var jättetrevlig, tyckte att det lät mycket konstigt, googlade runt men hittade samma som jag: dvs ingenting (förutom att ÄL kunde varit sen, men då de scannade är detta osannolikt). Hon hänvisade till en barnmorska, eftersom de inte kan utföra VUL på VC ändå och alltså bara kan ta grav-test, vilket jag ju gör bra själv så at säga. Ringde till barnmorskan, och även hon tyckte att det lät skumt. Hon tyckte jag skulle göra ett vul, för att se att det inte var någonting annat fel, någon komplikation efter en bortopererad polyp t.ex. men kunde bara hänvisa till privata gynekologer. Och det är hopplöst i Malmö, och i semestertider dessutom. Så nu ringde jag till en mottagning i Ystad som ska ringa upp och hoppas på det bästa. Jag tror inte att jag är gravid, men jag är rädd att någonting annat ska vara fel. 

Alltså, är det inte sjukt detta med att det är så svårt att få tag på en gynekolog med akuttider?

Svar på tråden Misstänker graviditet trots neg gravtest