• Jagocolin

Kreta i september

Jag har hittat en resa till kreta i slutet på september. Men är det verkligen tillräckligt varmt där då?

Vi vill ha sol, värme och bad :)

• Svar på tråden Kreta i september
  • Emy88

Ja, det är tillräckligt varmt, jag har varit där många gånger i september och även början av oktober, temperaturen har varierat mellan 25-30 grader.

• Jagocolin

Åh va bra!

Nu till en annan fråga. Skulle ni resa med all inclusive? Vi är 2 vuxna och 1 barn. Med all inclusive skulle det kosta + 7500kr.

• Anonym (K)
    Jagocolin skrev 2017-07-19 09:14:08 följande:

Åh va bra!

Nu till en annan fråga. Skulle ni resa med all inclusive? Vi är 2 vuxna och 1 barn. Med all inclusive skulle det kosta + 7500kr.

Jag hade aldrig åkt all inclusive! Jag tycker det är mycket mysigare att gå ut på kvällarna och hitta nåt mysigt ställe att äta middag på. Men det beror ju på hur bekväm man är och vad man tycker om.
  • riboflavin
    Jagocolin skrev 2017-07-19 09:14:08 följande:

Åh va bra!

Vill ni verkligen vara så låsta till hotellet? Kreta är en fantastisk ö att upptäcka. För 7500 kan ni äta betydligt roligare. Min känsla är att all inclusive är prisvärt enbart om man ämnar vara ganska berusad större delen av veckan eller bara vill se hotellområdet. Vi hade en toppen resa till Rhodos för ett par år sen, vi upptäckte ön, badade på fina otillgängliga strander, hyrde bil, scoter och cykel, åkte guidad resa till lite olika sevärdheter, snorklade, tog en båttur till Rhodos stad m.m. Rumsgrannarna lämnade hotelområdet en enda gång för att de inte hade råd med aktiviteter och mat utanför hotellet. Vi spenderade ungefär lika mycket på resorna kom vi fram till, de skulle välja bort all inclusive i framtiden.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Jagocolin

Jag tänkte mest om det var bekvämast med all inclusive om man reser med barn. Varken jag eller sambon dricker knappt alkohol. Kanske skulle bli en öl till maten.

Men det blir nog utan :)

• riboflavin
    Jagocolin skrev 2017-07-19 09:56:27 följande:

Jag tänkte mest om det var bekvämast med all inclusive om man reser med barn. Varken jag eller sambon dricker knappt alkohol. Kanske skulle bli en öl till maten.

Men det blir nog utan :)

Bekvämt är det säkert, men nog ganska tråkigt.

Ang. priser så har Grekland generellt varit något billigare än hemma. I snitt 10-15 % när det gäller det mesta sista åren. Hittar ingen bra uppdaterad lista för i år dock. Bensin är dyrt ute på öarna.

Man äter enkelt middag med efterrätt 2 vuxna under 350 kr på hyfsade restauranger. Pizzor och liknade snabbmat/luncher ligger runt 60-75 kr inkl. dryck.

Rhodos var nerlusat med creperier när vi var där hösten 2015, lagom lunch i värmen, kostade ca 50 kr med en liten juice till. Är ganska skönt att ha litet pentry med kyl så man kan ha lite yoghurt och frukt som mellanmål. Jag har svårt att äta mitt på dagen när det är varmt, så då tar jag gärna bara något lätt.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • LillaMi81

Om ni ska ta all inclusive beror helt på hur ni ska lägga upp resan. Ska ni mest vara vid poolen och närliggande strand eller hyra bil och åka runt? Bor ni i en större by eller stad där det finns gott om restauranger eller t.ex på sunwing som ligger långt från det mesta?

Sen beror det också på om ni gillar bufféer eller inte. Gillar ni att gå på vanliga restauranger är det ju smartare att ta utan.

Själv gillar jag bufféer om de är bra och tycker all inclusive är smidigt om man åker med barn.

• Anonym (Findricka)

Håller med om att syftet med all inc bör nog vara alkoholen för att det ska "gå ihop sig".

Dessutom bör du gilla smaklöst vin och blaskig ljus öl då det är det som normalt ingår. Visst kan du få en GT och IC sim är ok men hur många sådan dricker du på en vecka.

Sist jag hade all inc så KÖPTE jag och frun en flaska gott vin till middagarna då vinet som ingick var helt odrickbart för oss.

Ta frukost men skit i resten, iaf om det finns restauranger i närheten av hotellet. Är det långt till restauranger kanske man inte har så mycket val...

Svar på tråden Kreta i september