• Soyang

kärleksinvandring

Hej!
    Jag och min pojkvän har dessvärre fått avslag på överklagan av förvaltningsrätten efter att migrationsverket avslog vår ansökan om uppehållstillstånd pga av anknytning till mig som är numera svensk medborgare. De anser att förhållandet verkar vara oseriöst och vägrar att godta förklaringar till vissa oförenliga uppgifter gällande dagar och boende under våra resor som vi har företagit i utlandet där min pojkvän bor. Vi ansökte om uppehållstillstand i mars 2015 och Migrationsverket kallade mig för en muntlig utredning i mars 2017, dvs två år senare. Jag och min pojkvän träffades första gången i 2012 och Migrationsverket ville att jag uppgav exakt uppgifter om var och hur i bodde under resan t ex. från 2014 och vilka andra som var med. Migrationsverkets fördragaren uppmanade mig att ge ett ungefärligt svar som slutligen bedömdes som oförenlig i sitt beslut. 
    HUr som helst kan fallet överklagas till Migrationsöverdomstol och allt verkar tyda på ett samma utfall. Det känns himla sorgligt och vi står alldeles maktlösa framför en myndighet som migrationsverket och migrationsdomstol. 
    Kan man ansöka visum om uppehållstillstånd på nytt? Måste man börja från början?? Det är tacksamt för några råd. 

• Svar på tråden kärleksinvandring
  • Aliona

Kan väl vara värt ett försök, men verkar inte så troligt att han kommer att få UT eller visum när ni inte har bedömts som seriösa. Ni kan kanske bo i hans hemland? Annars kan ni försöka i tredje land. Som svensk medborgare kan du ju ganska lätt söka jobb och bosätta dig i ett annat EU-land. Och ni kanske ska passa på att gifta er inför nästa process?

• Anonym (Soy)

Tack för dina ord! Tyvärr verkar MV falla många på denna seriösitetgrund. Att bo i andra länder är otänkbart för mig idag men man vet aldrig var livet tar en... vi har pratat om att gifta oss någon dag och man vill gärna bestämma när man vill ta det här steget i förhållandet och inte tvingas i förtid...hur som helst tyder allt på att detta är det enda sättet att vi kan leva tillsammans i Sverige.

• Anonym (Anonym)

Har du eget boende? Har du jobb? Kan du försörja killen om han inte hittar ngt arbete? Sådana saker väger mkt tungt i MV:s beslut.

Svar på tråden kärleksinvandring