Anonym (Djup suck) skrev 2017-07-20 15:32:27 följande:
Han tyckte inte eller om att hon lämnat ut koden så det är inte bara jag...
Barnen är 16 och 14 så man borde Inte behöva säga till om och om igen om vissa saker tex se till att färre är stängd.. Och just i det här fallet... Var jag på nedervåningen och kommer upp och ser genom fönstret att yngsta är ute på vägen när jag gick ner var det stängt överallt. Jo jag säger till mina barn också som är 11 och 14 men dom behöver inte sägas till om samma saker för vissa saker har dom uppfostrat att inte göra.. Sedan får jag vara på dom att plocka upp efter sig tex för att de är slarviga men behöver ingen tillsägelse för att dom är uppkäftiga när man snällt påminner för dom vet att det inte är ok... Sambons däremot kan ofta käfta till aka och rent ljuga att det inte var hon.. Fast man stog bredvid och SÅG att det faktiskt var hon som tex gjorde en macka och inte plockade undan efter sig.. Eller som duscht och ämnat alla handukar och kläder utspridda över toan... Som exempel
Nej, det är mycket man inte ska behöva. Ni vuxna borde till exempel inte behöva vara oense om hur ni ska ha det tillsammans, men trots att "man inte ska behöva" så är ni tydligen och uppenbarligen inte överens och har diverse problem i relationen och med upplägget.
På samma vis är det med barn och ungdomar. Det finns en massa saker som inte ska behövas men som behövs och då bör förstås de vuxna göra det som behövs istället för att låsa sig vid tanken på att det inte borde behövas. I ert fall kanske ni behöver säkra omgivningarna för det lilla barnet tills dess att de stora tar det ansvar som du för all del tycker att de ska ta men som de faktiskt inte tar.
Vad gäller undanplockadet så har ni kanske olika standard vad gäller hur ni tycker att hemmet ska se ut. Då får ni väl försöka utverka en kompromiss. Om den kompromissen sedan handlar om att den som önskar en högre standard därmed får göra mer eller om den handlar om att den som egentligen vill ha det finare får sänka sina krav eller om ni istället använder hushållsnära tjänster, det vet inte jag, Men att hålla på att tjata, gnata och försöka peka ut - särskilt den ena tonåringen - som lögnare och uppkäftig snorunge kommer sannolikt inte att bidra till något annat än en dålig stämning och en förstörd relation (troligen flera förstörda relationer).