• Anonym (Spara­)
    Äldre 19 Jul 23:56
    2291 visningar
    10 svar
    10
    2291

    spara

    Har svårt för att spara som jag borde. Ni som sparar mycket varje månad, hur tänker ni och hur gör ni? Jag har 14000 ut med barnbidrag och har inte mycket mer utgifter än kläder till barnen, kläder till mig och ibland till min man samt mat ibland. Resten betalar min man! Sen är det svårt att spara utan mål tycker jag! Svårt at bli motiverad. Tacksam för tips!

  • Svar på tråden spara
  • Anonym (963)
    Äldre 20 Jul 00:03
    #1

    Enklare med mål. Jag har

    1000kr/mån automatiskt överföring till ett MC-konto som ska täcka utgifter för mina motorcyklar, tex service och delar.

    1000kr/mån automatiskt överföring till pensions-spar.

    500kr/mån automatiskt överföring till ett konto för vardera barn.

    Resten kommer in på mitt vanliga lönekonto. Där ser jag bara till att gå plus varje månad. Ibland för jag över härifrån till fonder.

  • Anonym (Spara­) Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 00:11
    #2
    Anonym (963) skrev 2017-07-20 00:03:27 följande:

    Enklare med mål. Jag har

    1000kr/mån automatiskt överföring till ett MC-konto som ska täcka utgifter för mina motorcyklar, tex service och delar.

    1000kr/mån automatiskt överföring till pensions-spar.

    500kr/mån automatiskt överföring till ett konto för vardera barn.

    Resten kommer in på mitt vanliga lönekonto. Där ser jag bara till att gå plus varje månad. Ibland för jag över härifrån till fonder.


    Jag kanske skulle ha ett spar-mål då! Sparar redan till barn och pension och du har rätt, de pengarna tänker man ju inte på. Frågan är om jag kan se en summa som ett spar mål?!
  • Äldre 20 Jul 06:34
    #3

    Ja, utan mål är det mycket svårare, även om jag tycker att det är roligt varje gång sparandet nollat (alltså inte går ner till noll, utan passerar nästa tio eller hundratal).

    Annars är det absolut bästa att ha automatisk överföring i början av varje månad så du aldrig har sparpengarna tillgängliga. Öppna lite fondspar och kolla hur pengarna växer varje månad.

    Med de utgifterna borde du ju lätt kunna spara 10.000 per månad!

  • Caramb­olan
    Äldre 20 Jul 09:19
    #4

    Viktigt med mål! Vi har lite olika typer av sparande:

    Automatiska överföringar till pension och barn, ser vi som löpande kostnader.

    Ett stort buffertkonto där vårt mål är att det alltid ska finnas 400 000 kr. Härifrån "lånar" vi till nödvändiga större inköp och kostnader. Varje gång vi t.ex. gjort en renovering eller liknande är vårt nya sparmål att fylla upp kontot till 400k igen.

    När vårt vanliga buffertkonto är "fullt" börjar vi istället lägga sparpengar på vårt lekkonto. Det är pengar vi sparar till saker som inte är nödvändiga utan bara roliga. Resor, prylar, upplevelser, etc. Sånt som är så stort att det måste sparas till.

  • Anonym (Spara­) Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 11:56
    #5
    Aliona skrev 2017-07-20 06:34:49 följande:

    Ja, utan mål är det mycket svårare, även om jag tycker att det är roligt varje gång sparandet nollat (alltså inte går ner till noll, utan passerar nästa tio eller hundratal).

    Annars är det absolut bästa att ha automatisk överföring i början av varje månad så du aldrig har sparpengarna tillgängliga. Öppna lite fondspar och kolla hur pengarna växer varje månad.

    Med de utgifterna borde du ju lätt kunna spara 10.000 per månad!


    Ja eller hur, det borde jag verkligen kunna göra. Ska kolla lite mer på vad pengarna går till och göra en budget tror jag!
  • Anonym (Hm)
    Äldre 20 Jul 11:57
    #6
    Anonym (963) skrev 2017-07-20 00:03:27 följande:
    Enklare med mål. Jag har

    1000kr/mån automatiskt överföring till ett MC-konto som ska täcka utgifter för mina motorcyklar, tex service och delar.

    1000kr/mån automatiskt överföring till pensions-spar.

    500kr/mån automatiskt överföring till ett konto för vardera barn.

    Resten kommer in på mitt vanliga lönekonto. Där ser jag bara till att gå plus varje månad. Ibland för jag över härifrån till fonder.
    Vilket bra upplägg.
  • Anonym (Spara­) Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 11:59
    #7
    Carambolan skrev 2017-07-20 09:19:34 följande:

    Viktigt med mål! Vi har lite olika typer av sparande:

    Automatiska överföringar till pension och barn, ser vi som löpande kostnader.

    Ett stort buffertkonto där vårt mål är att det alltid ska finnas 400 000 kr. Härifrån "lånar" vi till nödvändiga större inköp och kostnader. Varje gång vi t.ex. gjort en renovering eller liknande är vårt nya sparmål att fylla upp kontot till 400k igen.

    När vårt vanliga buffertkonto är "fullt" börjar vi istället lägga sparpengar på vårt lekkonto. Det är pengar vi sparar till saker som inte är nödvändiga utan bara roliga. Resor, prylar, upplevelser, etc. Sånt som är så stort att det måste sparas till.


    Vi har ett gemensamt spar på ett ISK konto, men dom pengarna bara är där mer eller mindre, dom går som du skrev till större saker. Jag får nog börja med att ha 100 000 som sparmål, frågan är bara om jag blir tillräckligt motiverad av det! Kanske kan ha det som resekonto? Eller om jag ska ha ett spar och ett rese!
  • Äldre 20 Jul 14:35
    #8

    Jag har 4 olika sparkonton.

    1. Hus + barn med mera.
    2. Medicin och läkarbesök
    3. Födelsedags och julklappar
    4. Singapore. 

    Nr 1 sparas det inte störst på sen några hundra på nr 2 och 3. Nr 4 är just nu 0 då vi väntar barn och inte kommer kunna resa på några år. 

    Anledningen till att det är 4 är för att jag sägs ha astma så behövde ett konto att ta pengar från till mina mediciner jag tog innan gick på över 1500 kr vid uttag av allt.  Samt till mina glasögon vartannat år.  Nu med bebis kommer det nästan behöva vara extra där. 

    Nr 1 har dock varit för bröllop också. Samt lite annat som kommer upp. 

  • Anonym (Stina­)
    Äldre 22 Jul 10:18
    #9

    För mig har appen Dreams funkat klockrent.

    Tidigare har jag haft jättesvårt att spara, men här tycker jag det är kul att uppnå min dröm.

    Har fortfarande autogiro till buffertsparande, men till "roligare" grejer som semester eller nån specifik pryl är detta toppen. Älskar att man kan välja sin egen bild till sparmålet och använda olika triggers. Tycker det är superkul faktiskt och kollar appen varje dag :)

    Har lyckats spara ihop 63 000 med hjälp av den!

  • Anonym (Spara­) Trådstartaren
    Äldre 22 Jul 12:23
    #10
    Anonym (Stina) skrev 2017-07-22 10:18:31 följande:

    För mig har appen Dreams funkat klockrent.

    Tidigare har jag haft jättesvårt att spara, men här tycker jag det är kul att uppnå min dröm.

    Har fortfarande autogiro till buffertsparande, men till "roligare" grejer som semester eller nån specifik pryl är detta toppen. Älskar att man kan välja sin egen bild till sparmålet och använda olika triggers. Tycker det är superkul faktiskt och kollar appen varje dag :)

    Har lyckats spara ihop 63 000 med hjälp av den!


    Aldrig hört om! Ska genast ladda ner den appen! Tack!
Svar på tråden spara