• Liten latte

När krävs det läkarintyg vid sjukdom?

Jag har läst mig till att om man är sjuk i mer än 7 dagar så krävs det läkarintyg den 8e dagen. Men om man går in och jobbar den 8e dagen och sedan återinsjuknar  har man brutit sjukperioden och då kan man vara sjuk 7 dagar till utan intyg.

Men hur många gånger kan detta upprepas då?
    Låter ju konstigt om det skulle kunna gå runt runt bara...

• Svar på tråden När krävs det läkarintyg vid sjukdom?
  • Lena

Nej du bryter den inte inom fem dagar och slipper ny karensdag men får lämna läkarintyg

• Snuttis2

Lite osäker gällande sjukintyg men tror att du måste ha ett så snart du blir sjuk igen, när det är så tätt inpå! Dock får du ingen ny karensdag om du insjuknar inom fem arbetsdagar enligt FK!

• Liten latte
    Snuttis2 skrev 2017-07-20 09:51:16 följande:

Lite osäker gällande sjukintyg men tror att du måste ha ett så snart du blir sjuk igen, när det är så tätt inpå! Dock får du ingen ny karensdag om du insjuknar inom fem arbetsdagar enligt FK!

Ja det med karensdagen har jag vetat...Men läkarintyget har haft dålig koll på. Har aldrig varit sjuk så pass länge.
    Men nu blev jag sjuk och var hemma en vecka. Jobbade en dag men insåg att det inte funkade...så blev hemma igen.
    Enligt FK så hade jag då brutit sjukperioden och behövde inte lämna ett sjukintyg.

Men tycker det är konstigt om man ska kunna göra så gång på gång...
Svar på tråden När krävs det läkarintyg vid sjukdom?