• Aniiee

Jag får inte vabba för min chef??

Nu är jag förvisso inte förälder, men det skulle inte ens falla mig in att ansöka om vab på semestern Förvånad Visste inte ens att det gick....

Med det inte sagt att det är FEL, men möjligheten skulle liksom inte ens komma upp i min hjärna....

Men, som svar på TS. Ja, som de andra skrivit, så verkar det ju som att det är chefen som bestämmer om man ska byta semestern mot vab.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2017-07-21 15:47:06 följande:
    Jag är i högsta grad läskunnig. Läs lagtexten. Fk reglerar ersättningen.

Man har alltid rätt att bryta en semester mot VAB och egen sjukdom.
    Av ren nyfikenhet, för som jag skrev så har jag liksom aldrig ens tänkt i de banorna, var i lagen står det? Kapitel och paragraf?
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2017-07-21 20:04:11 följande:
    Det är bara att googla och då framkommer det tydligt att det jag skriver stämmer.

Du kan också googla på föräldrabalken, där framkommer det också
    Det har jag så klart gjort, men jag hittar inget.
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2017-07-21 20:17:39 följande:
    Sydsvenskan hade en artikel om detta t.ex kom upp direkt när jag googlade på vab semester.

Utöver detta så står det i lagtexten att vab är en tjänstledighet som INTE behöver beviljas av arbetsgivaren, om man är barnets förälder eller vårdnadshavare
    Sydsvenskan är jag inte det minsta intresserad av, endast lagen.
  • Aniiee

Tack för att ni ansträngde er för min skull =P

• Aniiee
    gbgumman skrev 2017-07-22 15:03:56 följande:
    Varför skulle du inte komma på den tanken. När min son fick vattkoppor under semestern så var det rätt lätt att komma på den tanken.
    För att vi redan skulle vara hemma och lediga, naturligtvis. Man begär ju inte ledigt från jobbet när man redan är ledig från jobbet.
  • Aniiee
    gbgumman skrev 2017-07-22 17:04:56 följande:
    Men jag var inte ledig under denna tid. Vi var hemma och inte där vi tänkt vara. Jag var inte ledigt jag vårdade sjukt barn. Vab. Jag hade rätt till det och därför var det lätt att komma på tanken. Är ni andra alltid hemma när ni är lediga? Men släng bort rätten bara. Om jag blir sjuk under semester vilket har hänt en gång. Skulle på bröllopsresa men hamna på infektionskliniken på Huddinge. Inte fanken tog jag sem utan då ringde jag och sjukskrev mig.
    Jam alltså, jag säger (igen) inte att det är fel, utan att tanken aldrig slagit mig att det över huvud taget skulle vara en möjlighet att ta ut vab när man redan är ledig.
  • Aniiee
    tobbe01 skrev 2017-07-22 17:16:15 följande:
    Hade inte en aning om att man kunde ringa till chefen och begära VAB för att ens barn blev sjukt under semestern!.....eller missuppfattar jag detta?
    Tydligen så kan man det (även om jag fortfarande inte hittat det i någon av de föreslagna lagtexterna, men det kan ju handla om en tolkningsgrej....)
Svar på tråden Jag får inte vabba för min chef??