Inlägg från: Valkyria75 |Visa alla inlägg
  • Valkyria75

Jag får inte vabba för min chef??

sextiotalist skrev 2017-07-21 08:57:47 följande:

Nej, nej och åter nej, för övrigt så bekostar inte arbetsgivaren vab, utan det är fk.

Man har rätt att ta både vab och sjukskrivning under semestern.

Jag tror faktiskt du har fel när det gäller det här.

Ag kan inte neka vab om man jobbar, men ag kan neka att byta ut semesterdag mot vab.
  • Valkyria75
    Froken Lokens skrev 2017-07-22 17:13:01 följande:

Helt otroligt...

Jag har faktiskt också en gång gjort liknande, och min arbetsgivare hade inget emot det, det var t.o.m. deras förslag.

Jag hade planerat in en semesterdag mitt i veckan för att ta med min son till badhuset när där var så lite folk som möjligt. Han hade enorm fobi för vatten och vi skulle få hjälp av en av simlärarna där. Min pojke blev sjuk och vi kunde inte gå. Då kändes det verkligen som att jag slösat bort min semesterdag, jag skulle ju behöva ta ut en ny semesterdag veckan därpå för att gå till terapin på badhuset.

Och på sätt och vis kan man ju resonera på liknande sätt när man har semester på sommaren, att man missar att göra saker man hade planerat in.

Men personligen så känner jag att det tillhör konceptet när man har barn att de blir sjuka, jag har aldrig bytt semester mot vab när det är mitt i sådär och man liksom ändå är hemma.

Men möjligheten finns ju, så att fråga sin arbetsgivare är ju helt ok.

Men jag har iaf alltid fått höra att det är upp till arbetsgivaren om de ska godkänna det eller inte.
Svar på tråden Jag får inte vabba för min chef??